donderdag 5 januari 2012

Oliebollentocht 2011 Schermerhorn

Beter laat dan nooit: een bericht over de Oliebollentocht 2011.

Na vele pogingen om video te converteren, bijsnijden en bewerken, heb ik dan toch eindelijk alle beelden van de hele rit weten te bewerken. Ik had al een compilatie gemaakt maar dat heeft al heel wat tijd en moeite gekost. Mijn PC is talloze keren acuut uitgegaan in het proces van converteren, samenvoegen en opslaan. Eerst dacht ik dat het ging om videobestanden die de oorzaak waren maar achteraf begint het er meer op te lijken dat het een temperatuurprobleem is geweest.
Maar goed, genoeg geneuzeld, de Velomobielen Oliebollentocht 2011.



Zoals al heel wat vaker, ben ik samen met Quesjer naar de OBT gegaan. Om 8:00h 's morgens kwam hij bij me. We hebben de fietsen op de foldycar gezet en zijn vertrokken. De route heb ik via de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen laten lopen. Deze weg is korter dan via Amsterdam. Nou mag je op de snelweg wel harder rijden maar met een aanhanger is dat toch net even anders. Vandaar de kortere route gekozen.

Eenmaal aan de  andere kant van het water, werd duidelijk dat we toch echt in een ander deel van Nederland waren. Bij mij in de omgeving is de ouderwetse bouwstijl vooral met wolfskappen. In Noord Holland is de bouwstijl duidelijk anders. De bouwstijl daar doet mij meer denken aan piramides die op kleine muurtjes staan. Verder was ook heel wat hout te zien in woningen. Misschien zie ik toch wat te weinig van de rest van Nederland want er is heel wat meer moois te zien dan alles wat hier in de omgeving is.

We kwamen heel wat vroeger dan gepland aan in Schermerhorn, het startpunt van de Oliebollentocht. Op het terrein werden we direct ontvangen door verkeersregelaars die de enorme stroom vervoersmiddelen in goede banen het terrein wisten op te dirigeren. Links van ons was een 'voetbalveldje' waarop al tientallen velomobielen stonden geparkeerd. Ook al waren we vrij vroeg, we waren overduidelijk niet de eersten.

De auto hebben we geparkeerd. De fietsen hebben we van de aanhanger getrokken en bij de andere velomobielen geparkeerd. Quesjer heeft ons ingeschreven terwijl ik nog bezig was spullen in Quemo te leggen. Daarna ben ik ook naar binnen gegaan.

Binnen was het al een enorme drukte. Ik heb een blikje chocolademelk gevraagd (je moet toch wat als je geen koffie en geen thee drinkt). Verder stonden er nog wat lekkere koekjes met chocoladebrokjes erin. Uiteraard heb ik ook daar gebruik van gemaakt.

Quesjer en ik waren ingedeeld in groep B (van groepen A, B en C). Ongeveer 10:45h werd verteld dat groep A zich op moest gaan stellen omdat die strak11:00h zou vertrekken. Een kwartier later, 11:15h zou groep B vertrekken en 11:30h groep C. Even na 11:00h heb ik m'n fiets gepakt en heb ik me opgesteld achter de voorrijder. Vrijwel strak 11:15h ging het start'schot' (stadiontoeter) ten teken dat we konden vertrekken. En daar ging de hele stoet.

Er was een cameraploegje aanwezig om oudere rijders te filmen voor Omroep MAX. Of het dezelfden waren of niet, weet ik niet maar ook voor Noord Holland zijn filmbeelden verschenen.

Na enige tijd zagen we de camerawagen stil staan bij een Quest die op z'n kant lag. Achteraf bleek het te gaan om een afgelopen ketting. Tja, kan gebeuren.

Het Noord Hollands landschap is trouwens prachtig om door te rijden. Rechte wegen, ook slingerige wegen, dijkjes, sloten, die typische  bouwstijl, etc.

Op een gegeven moment heb ik de fiets aan de kant gezet om de stoet achter me voorbij te laten en ze op film te zetten. Toen ik meende de achterste rijders van groep B voorbij te zien rijden, heb ik ook weer de pedalen in beweging gezet. Langzaam maar zeker heb ik de groep weer ingehaald.
Ergens voor in de groep ben ik blijven rijden tot de pauzeplek.

De locatie van de pauzeplek wat vrij typisch. Wederom die typische 'piramide-achtige' bouwstijl maar dan vééééél groter. Buiten op het terrein waren veel oude voertuigen (bussen) te zien. Bij de entree waren allerlei bouwsels van Meccano te zien. Ook binnen was genoeg te zien.
Na drinken van warme chocolademelk en eten van appeltaart, ben ik naar buiten gegaan om wat fietsen te bekijken. Er waren heel wat minder 'gebruikelijke' velomobielen te bewonderen zoals:

Deze prachtige houten Quest:

De Leiba:

De smalle en supersnelle Evo R:

Inmiddels wel ingeburgerd maar nog altijd bijzonder: de Duo Quest:

Dan de Quest XS, die heel wat kleiner is dan de normale Quest:

De zelfbouw Poncho:

De Erg snelle en lage Milan:

Ik zou nog wel meer fietsen kunnen laten zien maar heb ze niet allemaal op de foto gezet of op dat moment gezien.

En in afwachting op mijn tour/racekap heb ik ook nog even 2 kappen op de foto gezet.

De kap van Velomobielonderdelen.nl:

De racekap van Sinner:

Persoonlijk vind ik de kap van Sinner een mooiere lijn hebben. Toch ben ik voor de andere kap gegaan en wel vanwege diverse praktische redenen.

Ook heb ik tijdens de pauze nog even gezellig gekletst met iemand, die bleek even later, iemand te zijn die ik met regelmaat 'spreek' op een forum.

Maar terug naar de Oliebollentocht want de pauze was zo'n beetje voorbij.
Wederom werd er gestart in 3 groepen. Voor mij was dat een mooie gelegenheid om heel wat velomobielen aan me voorbij te laten gaan en die te filmen.

Ergens gedurende de rit na de pauze kwamen we over een enorm slingerende weg die met grote slagen links-rechts-links-rechts ging. Dit gaf een prachtig schouwspel van enorm veel velomobielen die door het fraaie landschap gleden. Zover als je kon kijken waren velomobielen te zien.

Redelijk richting het einde van de rit volgde de recordpoging. Er werd getracht ons overzichtelijk op te stellen zodat er een telling kon plaatsvinden voor een vermelding in het Guiness book of World Records. De officiële telling? Het schijnt 149 te zijn maar tel zelf maar.

Terug in Schermerhorn hebben we de fietsen op de aanhanger gezet. Daarna hebben we kunnen genieten van erwtensoep en enige tijd later ook de oliebollen.
Na nog wat gekletst te hebben met deze en gene en de spulletjes van Velomobielonderdelen.nl te hebben gekeken, heb ik nog een Schwalbe Sammy Slick gescoord en zijn Quesjer en ik weer naar huis gegaan.

Ik heb het uitstekend naar m'n zin gehad. Het blijft een jaarlijks evenement wat bij mij steevast in de agenda staat.

Organisatie: bedankt!

Tot slot nog voor diegenen die veel geduld hebben en eindeloos naar velomobielen willen turen:

De (simpele) compilatie

Deel 1 van start tot pauze (het hele stuk: 1h 10min 7s; fragmenten 1-7)

Deel 2 van pauze tot eind (het hele stuk: 1h 28min 20s; fragmenten 8-16)

Hopelijk gaat Youtube de boel niet vergallen want ik kreeg vrijwel direct een melding van schending van copyright. De muziek achter de filmpjes heb ik via Youtube eronder geplakt. Vervolgens heb ik de losse filmpjes aan elkaar geplakt tot 2 grote fragmenten en daar gaat het blijkbaar verkeerd. Ik zie wel wat ze gaan doen.... geluid weg? meer reclame eronder? ik zie wel.

Losse stukjes? Welke losse stukjes? Film is opgedeeld in fragmenten van 10 minuten.

Deel 1 fragment 1 Opstellen voor de start en de start zelf en we passeren een Quest met pech
Deel 1 fragment 2 Ik laat de hele groep inhalen en haal vervolgens de hele groep weer in
Deel 1 fragment 3 Het inhalen gaat verder
Deel 1 fragment 4 (geen specifieke beschrijving)
Deel 1 fragment 5 Verkeerslichten met verkeersregelaars
Deel 1 fragment 6 (geen specifieke beschrijving)
Deel 1 fragment 7 Aankomst in De Rijp
Pauze
Deel 2 fragment 8 Opstellen voor vertrek (10 minuten staan wachten en kijken naar velomobielen)
Deel 2 fragment 9 Het vertrek. Verder een prachtig gezicht zodra de sliert velomobielen zich slingerend door het landschap beweegt en de filmcrew komen we weer tegen
Deel 2 fragment 10 We passeren mensen met paard (dat bij de eerste groep behoorlijk nerveus werd maar bij ons zich redelijk leek neer te leggen bij al die vreemde gevaartes die hem passeerden). Verder een opstopping in een klein doropje door de grote stroom velomobielen.
Deel 2 fragment 11 (geen specifieke beschrijving)
Deel 2 fragment 12 Weer een 'velomobiele(n)file'
Deel 2 fragment 13 (geen specifieke beschrijving)
Deel 2 fragment 14 Opstellen voor de telling voor de recordpoging. Ondertussen passeren ons nog wat echte bikkels met marteltuigen tussen de benen
Deel 2 fragment 15 Wachten duurt lang maar we vertrekken weer. Dan moet de hele club nog langs de verkeerslichten..... en ook dat duurt even.
Deel 2 fragment 16 Nog steeds wachten in de rij voor de verkeerslichten. En uiteraard de uitkomst bij de 'start/finish'

5 opmerkingen:

  1. hoi
    youtube heeft niks vergalt, staat er keurig op
    mooie filmpjes geworden

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Youtube geeft bij mij aan dat de filmpje niet zijn aangemeld. Alleen te zien voor mensen met een link.
    Ik had me de rit kunnen besparen ;-P hier is hij helemaal te zien.
    Goed dat je hem alsnog in stukken hebt gehakt met beschrijving erbij.
    Het is een hele zit om alles te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Quemo,

    Het was het wachten waard, knap gedaan.


    Groeten Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie impressie, maar ik heb niet de volledige 2,5 uur bekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @BrandweerQuest:
    De melding die je ziet geeft alleen aan dat ik de filmpjes niet openbaar heb staan op mijn Youtubekanaal. Op mijn weblog staan de linkjes en diegenen die de linkjes hebben, kunnen de filmbestanden zien dus vanaf mijn weblog zouden ze gewoon allemaal te bereiken moeten zijn.

    De dubbele content vind ik op mijn youtubekanaal niet zo heel handig vandaar dat ik ze daar verborgen heb en op mijn weblog alleen als linkje.

    @BoCycle: had ik ook niet verwacht. Maar sommige mensen zijn soms op zoek naar zichzelf of naar bepaalde situaties in de rit. Dan is een lang fragment soms wel handig. Weet je iets nauwkeuriger waar/wanneer je moet zoeken, dan kan je de kleinere fragmenten pakken om het moment terug te vinden.

    Bovendien was dit een experimentje. Bij voorkeur had ik éérst die beelden gereed en daarna zitten knippen en plakken om tot de compilatie te komen maar dat is dus wegens computerproblemen even in een wat andere volgorde gegaan; anders was de compilatie dus grotendeels opgebouwd uit die 2 halve beelden boven elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen