zaterdag 14 januari 2012

Race/tourkap voor het eerst ingezet

Magneten vast aan de kap? Check! Rijden met racekap dus!

Vanmorgen heb ik de race/tourkap voor het eerst gebruikt. Indrukken?
  1. Snelheid: Geen idee. Mijn conditie is niet daverend en mijn fiets is ook niet tiptop in orde want het rechter wiel heeft duidelijk weerstand. Dit valt te zien door het wiel los van de grond te halen en hem dan een zwieper te geven. Hij staat wel heel erg snel stil. Ik heb al een set nieuwe lagers en nieuwe remkabels klaar liggen maar ik moet nog de tijd en energie krijgen om de boel onder handen te nemen. Maar later dus meer over snelheid.
  2. Temperatuur: Duidelijk warm! Rijdwind heb je ook duidelijk minder om de oren. De racekap op een kier zetten kan geen kwaad. Sterker nog: ik heb vanmorgen mijn 'afstandhoudmagneetjes' gebruikt om tussen deksel van de racekap en de rand van het instapgat te drukken om zo een kier te maken waardoor frisse lucht naarbinnen kan komen.
  3. Deflector en condens: Met dit weer doet het ding (deflector) naar mijn zin net niet genoeg. De deflector zou zich met koude lucht van buiten moeten mengen met de warme vochtige lucht uit de fiets zodat condensvorming op het ruitje niet zou moeten gebeuren. Praktijk? De deflector beslaat overduidelijk maar eigenlijk alleen middenvoor, pal achter het lipje waarmee hij op de kap gemonteerd zit. Dat beslaan is overigens wel van onder tot boven. En het vizier wil rijdend ook wel beslaan maar dan alleen als hij helemaal dicht zit. Een klein kiertje (centimeter is al genoeg) is voldoende om het vizier toch condensvrij te houden. Wel komt er dan ook merkbaar meer lucht naarbinnen, wat mogelijk met meer kou weer minder gewenst is. De opening tussen smurfenmuts en 'dakje' kan ik nog afdichten, wat doortochten kan tegengaan alleen ben ik bang dat ik dan wel last ga krijgen van een gecondenseerd vizier.
  4. Geluid: valt me reuze mee. Maar goed, ik rijd dan doorgaans ook met oortelefoontjes in. Maar ook zonder vind ik dat er weinig aan de hand is. Wel is het zaak om het vizier vast te zetten met de klittenbandjes want anders rammelt het ding aan alle kanten. Ook wel geinig was een trilling die ontstond in het voorste randje van het vizier bij een bepaalde snelheid en een bepaalde (kleine) opening onder het vizier. Er ontstond een 'zoemend' geluid. Ik moest eerst goed nadenken waar het vandaan kwam maar dat bleek dus van het vizier te komen.
  5. Plaatsen: Tja, dat gaat met mijn magneten gewoon uitstekend. Deksel laten zaken op het instapgat en de magneten doen de rest. Diezelfde magneten grijpen zich ook vast op de neus van de Quest zodra ik de kap daarop plaats.
  6. Wind: Dit vind ik een interessant verhaal. Met de Quest heb ik eigenlijk alleen afgelopen Oliebollentocht in Noord Holland een keer goed het zeileffect gevoeld maar verder nooit. Met harde wind van de zijkant voelde ik de fiets uiteraard ook stevig trekken (geen 'stormstrips' op de fiets gemonteerd) maar zeilen? Dat heb ik voorheen alleen een keer met de Alleweder gevoeld. Maar nu met de racekap heb ik de wind wel heel anders ervaren. Of ik gezeild heb, weet ik niet maar er was iets anders dan voorheen, of in ieder geval vóelde anders dan voorheen. Hard waaide het vandaag niet (getuige het tamelijk rustige oppervlak van water in sloten en ook hoe riet en gras bewogen). Desondanks heb ik de fiets redelijk vaak behoorlijk links en rechts voelen trekken; meer dan ik bij deze windsnelheden zou verwachten. Maar waar ligt het aan? Ligt het aan de racekap die meer wind vangt? Misschien maar ik kan me slecht voorstellen dat het zóveel uitmaakt. Ik heb immers ook met het Versatiledakje rondgereden, waarmee ik die ervaring niet had. Nu is dat oppervlak van dat dakje wel kleiner maar het enorme verschil durf ik niet te verklaren aan de hand van het verschil in oppervlak van de 2 verschillende dakjes. Mijn gok is dat ik het anders beleefd heb omdat ikzelf, met mijn lichaam, géén wind voelde. Ik denk haast dat het voelen van de wind en windvlagen onbewust doorwerkt in de hersenen, waardoor eventuele windstootjes die je van de zijkant krijgt, wegfiltert. Ik denk dat ik ook maar eens ga experimenteren met 'stormstrips'. Zien of mijn beleving dan anders wordt.
  7. Verstellen: Tja, dat gaat probleemloos met de 2 lipjes met klittenband. Nadeel van die klittenbandjes is wel dat je een stel uitsteeksels hebt aan de onderkant van de kap. Zodra je de kap op de neus van de Quest legt, zitten die lipjes enorm in de weg tenzij je ze naar achteren klapt maar dan zit het vizier niet vast. Kom je direct bij het 2e punt aan. Het vizier wil je denk ik vast hebben zitten op het moment dat je de Quest ergens laat staan. Liever dat het vizier niet zomaar opengetrokken kan worden door vreemden. Een beetje weerstand van het klittenband is dan welkom. Maar hoe doen andere Questrijders dat? Die rottige klittenbandjes om het deksel op de Quest vast te klitten, moet je van binnenuit bedienen en dat gaat nogal lastig als de fiets met de racekap en vizier helemaal afgesloten is. Ben wel benieuwd hoe andere Questrijders met racekap dat doen. Ik heb er gelukkig geen last van met de magneten.
  8. Zicht: ik wil het bijna 'subliem' noemen. Met het Versatiledakje heb je de 2 stangen schuin voor je waarmee het dakje op de kap vast zit. Verkeerslichten kan je uitstekend zien met dit dakje. Het Versatiledakje loopt verder door naar voren en heeft naar schuinboven nogal dode hoeken door het schuim naast het ruitje. Met de racekap van Velomobielonderdelen.nl heb je dan alles niet. Nadeel is wel dat je ook eerder last hebt van zonlicht. Alleen naar links-/rechtsachter heb ik last van een lichte belemmering van het zicht. Maar dan heb ik het echt over een klein beetje; het gaat om kleine stukjes in m'n ooghoeken. Goed en tijdig spiegels gebruiken lost hier een hoop op.
  9. Ruimte: Rondom het hoofd heb je in alle richtingen meer ruimte dan met het standaard schuimdekje. Voor je is de opening groter, waardoor er ook meer licht ín de fiets komt. De verlichting voor de fietscomputer heb ik minder nodig met de racekap. Er wordt ook beweerd dat je uit een bidon kan drinken als je in de fiets zit met de racekap erop. Ik heb altijd een 0,5L colaflesje in m'n fiets liggen. Maar die is toch te lang om uit te kunnen drinken; die komt toch tegen het deksel van de racekap aan. Verder heb ik toch regelmatig gehad dat ik met m'n hoofd tegen de kap botste als ik bijvoorbeeld schuin een afrit afreed. Niet dramatisch overigens.
  10. Hoogte: In vergelijking met het Versatiledakje is de racekap een centimeter of 2 lager. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik het Versatiledakje gemonteerd had zoals hij bedoeld is: met een opening aan de achterkant tussen smurfenmuts en dakje zodat er een luchtstroom onder het dakje door kan plaatsvinden. Leg je het Versatiledakje strak op de smurfenmuts, dan denk ik dat de 2 even hoog zijn. En dat ligt dan op zo'n 97 à 98 centimeter. Een keer nauwkeurig nameten met waterpas kan geen kwaad.
Ik kan nog niets vertellen over demonteren en meevoeren van het deksel en dakje ín de fiets want ik heb het ding nog niet uit elkaar gehaald.

Maar al met al ben ik na deze eerste dag tevreden. Ik heb nog lang niet alle weersomstandigheden gehad maar dat gaat vanzelf komen.
Ander nieuws: ik ben vanmiddag na het werk naar reclamebedrijf De Kleine gegaan om te kijken wat voor stickermateriaal ze hebben. De eerste waaier, met metallic stickerfolie, had absoluut geen passende kleur bij het oranje van mijn Quest. De 2e waaier met egale kleuren had wel een oranje kleur die wel duidelijk afwijkt van het oranje van mijn fiets maar die denk ik er wel mee door kan. Het betreft kleur 333 met de naam Pure Orange als ik me niet vergis. Over 2 weken wordt mijn fiets voorzien van oranje en witte bestickering om het Nemo-thema door te trekken in het deksel en het dakje. Het kleurverschil neem ik voor lief. Verder moet ik nog wel zien uit te vinden of ik de strook carbon recht voor m'n neus ook wit laat bestickeren of dat ik daar een strook zwart laat. Ik heb dingen gelezen over weerspiegeling van licht op de kap waar je last van kan hebben. Ik heb anderhalve week om dat uit te proberen en te beslissen.

5 opmerkingen:

  1. Een goede ouderwetse doorwrochte recensie WF, zo ken ik je weer!
    Jan Geel had trouwens tegen invallende zon aan de binnenkant van zijn kap een voordraai zonnefilter gemonteerd zitten. Dat liet hij op de OBT zien.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vizier heb je altijd wel een stuk je open staan met een beetje doorrijden en temperaturen nog boven de 5 graden rij je je snel warm.
    De deflector zit er om je vizier vrij te maken van condens.
    Trek niet te veel kleding aan wand dan ga je erg veel vocht in de fiets brengen.
    Zelf heb ik een shirt aan met korte mouw en bij weg gaan een petje op het hoofd maar het petje gaat na 5 km weer af.

    Vizier zover mogelijk op het klittenband open zetten dan komen de stelpootjes niet in aanraking met de Quest.
    bij het parkeren van de Quest zet ik het vizier helemaal open en kan met mijn arm naar binnen om de klittenbanden vast te zetten, het vizier druk je dan dicht met de stelpootjes naar binnen gedrukt.

    Met het drinken van een bidon in de Quest heb ik geen ervaring omdat ik een 2 liter waterzak achter mijn stoel heb zitten maar ik denk dat het een beetje af hangt van hoe hoog je in je Quest zit.

    Veel plezier met je kap, groet Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jan:
    Temperatuur moet ik nog even uitvogelen maar dat het wel warm wil worden is me inderdaad wel duidelijk ;-)

    Met in en uitstappen moet ik mezelf dus gewoon aanwennen dat ik of het vizier open klap of die verstelstripjes naar achteren klap.

    Drinken doe ik niet zo vaak in de fiets en bij lange tochten maak ik ook gebruik van drinkzakken. Maar ik was wel even benieuwd of het ook zou lukken met een 0,5L flesje. Behalve hoe hoog je in de fiets zit, is ook hoe ver je naar achteren zit van belang. De positie/houding vna de nek is daarbij ook nog eens van belang.

    Maar goed, al met al heb ik wel de indruk dat de kap aan mijn wensen voldoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door er meer mee te rijden ga je toch achter dingen komen hoe te doen, en ieder doet het op zijn manier zo als hij dat prettig vind.

    Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, standaard verhaal natuurlijk bij ligfietsers. Er zijn niet 2 dezelfde fietsen te vinden. En dat maakt de fietsen mooi en uniek.

    Wat betreft die 'eigen manier', dat is direct afhankelijk van het gebruik. Rijd je veel lange stukken, dan heb je veel minder last van beslaan dan wanneer je veel in de stad rijdt en regelmatig moet stoppen, waarbij condens z'n kans krijgt.

    Ik heb in ieder geval weer wat leuke dingen te experimenteren.

    BeantwoordenVerwijderen