vrijdag 20 januari 2012

Wit deksel racekap? En 2x snot voor ogen

De racekappen van Velomobielonderdelen.nl zijn doorgaans voorzien van een mat zwart gedeelte midden voor het vizier. Dit is gedaan omdat lantarenpalen voor hinderlijke spiegelingen kunnen zorgen in het vizier als de kap een glanzende (met name lichte) kleur heeft. omdat ik van plan ben mijn deksel (en de rest van de kap) te laten bestickeren en mijn fiets op die plek wit 'moet' zijn, werd ik er nog een keer voor gewaarschuwd.
Tja, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Vandaag heb ik daarom bij wijze van experiment een wit gelamineerd vel A4 op de racekap vastemaakt om een witte strook sticker na te bootsen en zo te zien wat het effect nou eigenlijk is waarover gesproken wordt. Ik ben met donker van huis vertrokken en direct ben ik met het witte stuk voor m'n neus gaan rijden. Onder het vizier heb ik het trouwens wel zwart gelaten dus direct buiten het vizier om heb ik het wit gemaakt tot de voorrand van het instapgat, waar het witte van mijn fiets begint. Na een flinke vracht lantarenpalen kon ik nog maar niet ontdekken wat nou het probleem was. Daarom heb ik het witte deel verwijderd en ben vervolgens zonder verder gaan rijden. Maar ik kon maar weinig verschil ontdekken. Weer een eind verder heb ik het witte stuk weer geplaatst (lang leve magneten) en ben weer verder gereden.
Op de Oude IJsselbrug had ik een héél mooi constante 'stroom' van lantarenpalen en ben wederom gestopt, deze keer bovenop de brug om weer te kijken wat het effect zonder was. Maar wederom kon ik weinig tot geen verschil opmerken. Waar ligt dat aan? zit het puur in het deel wat ik niet wit gemaakt heb, dus het deel onder het vizier? Zit het in de positie van mijn hoofd (dus hoe ver naar voren/achteren en hoe hoog/laag)? Of heb ik misschien gewoon een ander stel ogen die minder hinder ondervinden? Ik kan doorgaans in het donker vrij goed zien en heb maar weinig last van de effecten van lampen van tegenliggers; mijn ogen  herstellen zich daarna enorm snel terwijl sommige mensen dan nog een flinke tijd 'in het donker' blijven turen voordat hun ogen zich weer aan het donker hebben aangepast. Geen idee..... wie het weet mag het zeggen.

Verder kwam vandaag een snorfiets voorbij toen ik de laatste keer gestopt was op de brug. Gisteren heb ik me het snot voor ogen getrapt (toch nog 48 km/h op de teller gekregen) en hem eruit gereden. Vanmorgen was dat niet anders. Wederom snot voor ogen maar die gast er wel uit geknald met z'n opgefokte jengjeng-ding.

3 opmerkingen:

  1. Hi Quemo,
    Met het vizier dicht of vrijwel dicht is er niet zoveel hinder. Zet je het vizier wat meer open, dan wordt alles voor het vizier aan de binnenkant van het vizier gereflecteerd. Ook als het zonnig is, is een matzwarte voorzijde tot aan het instapgat prettig.
    Maar de één is de ander niet en je bent oud en wijs genoeg om je eigen plan te trekken. Het kan altijd nog weer donker gemaakt worden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien wordt er juist de schittering van de zon bedoeld.....?

    Wim - die weinig last heeft van "boegspriet-schittering"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Wim Schermer:
    Wat Jan bedoelde met schitteringen van lantarenpalen is me nu duidelijk. Ik heb aan de hand van jouw reactie zojuist nog een ritje gemaakt onder wat lantarenpalen door alleen deze keer met het vizier op een stand die ik tot dusver tijdens het rijden niet gebruikt heb: onderkant vizier gelijk met bovenkant deflector. Dan zie ik inderdaad de kap.

    Maar meer daarover in een nieuw bericht.

    @Wim (die andere)
    Zoals Wim S. al aangeeft, ook zonlicht dus. Dat kan ik nu moeilijk testen maar ik verwacht dat het principe hetzelfde is alleen de intensiteit kan natuurlijk anders zijn.

    BeantwoordenVerwijderen