zaterdag 7 januari 2012

Racekap en magneten?

Ik moet de racekap nog ontvangen maar heb al wel tijden zitten nadenken hoe ik het monteren van de magneten ga aanpakken.

Waarmee ga ik lijmen? Ga ik ze in 2-componentenlijm gieten of ga ik gebruik maken van Bison Polymax of misschien beiden? hoe krijg ik de magneten op de juiste plek? en zo nog heel wat meer vragen.

Ik denk dat ik het als volgt ga aanpakken:

1) Rand van het instapgat bedekken met van dat transparante afdekfolie uit de keuken
2) Magneten tegen op de rand laten 'vastmagneten' (tegen de magneten die al aan de achterkant van de rand vasgekit zitten)
3) 2-componentenlijm op de magneten doen en dan voldoende zodat er meer lijm op zit dan nodig is om het oppervlak van de magneet te bedekken als de kap ertegen gedrukt wordt
4) Racekap op de magneten (met de lijm) leggen.
5) Magneten op de racekap doen aan de buitenkant zodat de racekap strak tegen de magneten-met-lijm gedrukt wordt
6) Laten drogen
7) De magneten bovenop de kap kunnen weer verwijderd worden.

Dan zitten de magneten op hun plek maar daarmee ben ik nog niet tevreden. De magneten wil ik namelijk beter afgedekt hebben.

De volgende stap wordt dan het aanbrengen van Bison Polymax over de gelijmde magneten en ook rondom de magneten. Over de magneten en Bison Polymas moeten dan lapjes Dacron of rubber komen. Ik heb het liefst rubber om het geheel wat stroever te maken alleen heb ik de ervaring dat Polymax wat minder grip heeft op rubber. Dus denk ik dat ik toch Dacron ga gebruiken. Het andere doel is namelijk de magneten wat meer op hun plek houden zodat de kracht over een groter oppervlak verdeeld gaat worden.

Daarom:

8) Rondom de magneten Bison Polymax aanbrengen
9) Dacron op de magneten met Polymax vastrukken
10) Kap weer op het instapgat leggen (waar nog altijd huishoudfolie op zit). Het dacron wordt nu mooi tegen de magneet gedrukt. Verder wordt de Polymax in de vorm van de rand van het instapgat gedrukt
11) Kit laten drogen
12) Kap van de Quest halen
13) Dacron insmeren met een dun laagje Polymax om hem stroever te maken
14) Laten drogen

Wellicht ga ik het instapgat helemaal rondom voorzien van Polymax. Dit kan helpen tegen trililngen en tegen tochten en regenwater.

Maar goed, eerst de kap maar eens afwachten.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Quemo

    Wel even rekening houden dat de rand van de kap niet boven de fiets uit komt. Weet niet hoe hoog je magneten zijn en er ruimte is maar vooral aan de voorzijde trek ik de kap strak in de rand zodat de stroomlijn daar niet onderbroken wordt. Magneten die ik gebruik zijn dacht ik 5 mm dik met een kracht van 5 kg. Denk dat de rand van de kap er dan boven gaat komen.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Peter,

    Wel aan gedacht en op voorhand al vragen over gesteld bij Wim S.
    De kap is net een tikkie dunner dan 1 mm. De magneten die ik gebruik zijn inderdaad 5mm dik. Doe daar nog een klein beetje Dacron bij en je zit waarschijnlijk net binnen de dikte die het mag hebben en dat klopt ook aardig met het schuimdekje, waar de magneten nog netjes binnen vallen met nog wat ruimte over.

    Maar eventueel kan ik gelukkig ook nog 3mm magneten gebruiken want ook die heb ik klaar liggen. Alleen zal ik er dan misschien een paar magneten bij plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mochten de magneten de (frontale) kracht bij een geopend vizier niet aankunnen, ik ben bezig met een SUPERBLOWER tegen beslaan ervan :-).
    Nu we toch met vooruitwijzingen bezig zijn...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi

    Kijk daar hebben we wat aan. Heb bij mij even nagemeten: 5mm magneet + 1 mm neopreen (echt lekker tegen inlopend water) en de kap ca 1mm dik inderdaad. Met een beetje lijm zou het net wel net niet een luchthapper kunnen worden. Wacht nieuwsgierig af. Ook hoe vast de kap zit bij hogere windkracht. Vanochtend bij vlagen denk ik rond de zeven doet mij in een refelx de kap toch vast houden

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Quemo,

    Ik vraag me af waarom je de magneten met (harde) lijm vastzet, en daaroverheen nog Polymax. De kap is tamelijk soepel, en de knetterhard wordende epoxy zorgt voor spannings "lijnen" aan de randen van de epoxylijn-plekken. Door de magneten met het flexibel blijvende polymax te lijmen voorkom je dit. Het spul is ruimschoots sterk genoeg.

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De afstand waarover de kap dan minder flexibel wordt is maar klein met iets meer dan 1,5 cm dus veel zal het niet zijn maar je hebt wel een punt. Misschien inderdaad maar alleen Bison Polymax gebruiken.

    Wel overweeg ik trouwens om de 'snel drogende' variant te gebruiken. Ik wil niet een paar dagen moeten wachten tot het goed uitgehard is. En ik weet dat gewone Polymax best snel kan drogen maar dan moet het wel blootgesteld worden aan de lucht. Daar waar de kap zit, is dat niet het geval en als je de andere kant ingeklemd hebt tegen de body, dan blijft er helemaal weinig ademruimte over.

    Ik denk trouwens dat ik het beste direct helemaal rondom Polymax kan toepassen tegen trillen, water en tocht. Direct is het ook een zachte afstandhouder. Maar goed, wachten op minimaal dinsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is neopreen langs het instapgat niet handiger dan een laag polymax?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien wel, misschien niet.
    Polymax heb ik voorhanden, neopreen niet. Polymax kan ik wel strak in de glooiingen van de rand van het instapgat spuiten om het naadloos te laten aansluiten.

    BeantwoordenVerwijderen