maandag 23 maart 2009

Wat ze zeggen (1 en 2) en meer

Eerst maar 'wat ze zeggen'.

Toen ik vandaag naar huis reed, stond ik op een gegeven moment stil bij verkeerslichten. Schuin achter me stonden een paar puberjongens van een jaar of 15 te wachten. Ik hoor een opmerking in de geest van 'vet ding'. Positief. Daarna hoor ik 1 wat mompelen tegen zichzelf. Hij ziet iets wat hij kent... en op een gegeven moment hoor ik een mompelende 'Nemo'. Dat wordt gevolgd door een opgewekte, iets hoger klinkende 'Finding Nemo!!' Maar hij lijkt zich bewust te worden van z'n vrolijke uiting want direct daar weer achteraan volgt met een stoere bromstem 'Hm.... moet je ook dom voor zijn'.

Verder waait het vandaag een fors stuk harder dan voorspeld. Er werd een windkracht 5 verwacht maar dat was toch echt wel heel wat meer. Een 6 of 7 komt meer in de buurt.
Maar m'n dakje heeft het zonder problemen doorstaan.
Vanavond moet ik ook werken maar neem voor de veiligheid toch maar de auto.

Tot slot nog wat fraais over honden. Velomobielen en dieren gaat vaak niet zo best.
Ik reed vlak bij huis op een combinatie van een voetpad/fietspad. Het fietspad ligt in het midden met aan beide zijden een smalle strook voor voetgangers.

Ik reed gewoon rechts en naderde een man met hond, voor mij gezien aan de rechter kant lopend. De hond was niet aangelijnd, terwijl dat wel moest.
Omdat ik inmiddels al een keer een minder aangename ontmoeting met een hond gehad heb, heb ik zeker nu gewoon afstand bewaard door helemaal links te gaan rijden. Dat kon want tegenliggers had ik op dat moment niet. Verder heb ik vaart geminderd.

En jahoor, m'n vermoeden werd waarheid. De hond bleef niet netjes bij baasje maar sprintte in mijn richting. Ik ben dus in de ankers gegaan (wat ik al veel vaker gedaan heb voor honden en tot dusver succesvol op die éne hond van onlangs na). Ik brulde (toch) geschrokken naar de baas dat hij z'n beest moet aanlijnen omdat ik hem er anders nog een keer onder zou krijgen. Hij mopperde wat, alleen wat kon ik niet horen.

Ik ben omgekeerd om het gesprek nog een keer proberen aan te gaan, goed, deze keer een wat betere poging een _gesprek_ aan te gaan. Wederom heb ik aangegeven dat het verstandiger is dat hij z'n hond aanlijnt en dat ik al een keer een onfortuinlijke ontmoeting gehad heb met een hond. 'Je moet normaal rijden!' was z'n enige reactie. Nja, dan ga ik toch normaal rijden? geen vaart minderen, niet rechts gaan rijden en ook niet in de ankers gaan. "Dan wals ik er wel overheen! Ik rijd normaal. Jij bent hier degene die de regels overtreedt!" was m'n reactie die weer een uiting was van m'n kwaadheid.
Ik weet het, ik moet me niet kwaad maken. Maar niemand heeft er iets aan als ik dat beest schep. Het dier kan er niets aan doen maar is wel het grootste slachtoffer. Hij zal niet blij zijn als ik z'n hondje ram. Ik zal niet blij zijn want een onschuldig dier pijn doen is zeker niet m'n intentie (dus een volgende keer zal ik vast weer remmen, zoals ik altijd doe) en ook schade aan m'n fiets heb ik weinig trek in.

Mensen, houd die beesten toch aangelijnd, en dan wel KORT. Dat scheelt een heleboel ellende en kan zelfs een bekeuring schelen, ook al gebeurt er (hopelijk verder niets ernstigs).

2 opmerkingen:

  1. ben je ook al eens echt aangevallen?
    Daar heb ik op de open 3wieler nogal eens last van... en ik ben echt niet bang van honden en kan ze redelijk goed inschatten.. maar regelmatig zit er een tussen die helemaal woest wordt van een ligfiets en met de tanden ontbloot op me af komt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig niet. Nu hebben honden helemaal weinig te grijpen met m'n volledig gesloten stroomlijn. Ik ehb me wel eens afgevraagd wat er zou gebeuren als een hond een voorwiel gegrepen zou hebben. Volgens mij was het dan heel vlot 'knak' voor de hond en een hobbel voor mij en afgelopen daarna.

    Ik vind het irritant als honden agressief blaffen. Maar goed, geen probleem. Zwaar irritant/vervelend vind ik het als honden voor m'n fiets springen. Blijven ze naast of achter me rennen.... ach, laat ze maar rennen. Dan wil ik zelfs nog wel even m'n snelheid wat aanpassen dat hij me net goed genoeg kan bij houden en zo lang mogelijk blijft volhouden. Misschien dat het baasje dan eerder na gaat denken over aanlijnen als hij z'n hond een kilmoeter verderop heeft lopen.

    BeantwoordenVerwijderen