dinsdag 3 maart 2009

Meer kilometers gemaakt

Vandaag heb ik flink wat gefietst voor een werkdag.

Vanmorgen ben ik eerst van huis naar het werk in Wezep gefietst. Goed voor bijna 12,5 kilometer. Ik heb m'n GPS ook ingeschakeld om de fietscomputer te controleren of hij goed geijkt was. Dat bleek niet helemaal het geval te zijn. De fietscomputer gaf een hogere snelheid aan dan m'n GPS.

Maar in bochten had ik het idee dat de voorbanden wel wat meer lucht konden gebruiken want ik kreeg een wat zijdelings 'rollend' gevoel. Vandaar dat ik op het werk de Halfords hogedrukpomp maar eens geprobeerd heb. Die gaf een druk aan van minder dan 4 bar. Gezien de Kojaks max 6,5 bar mogen hebben, heb ik er flink wat lucht bij gedaan en de boel opgepompt tot 6 bar.

Ergens 'tussendoor' had ik vrije tijd. Ik ben toen even op en neer geweest naar huis. Dat leverde dus bijna 25 kilometer extra op. De opgepompte banden leverden nu wel de juiste snelheid op; de fietscomputer en GPS gaven (nagenoeg) dezelfde snelheid aan.

Toen ik klaar was met het werk in Wezep, ben ik doorgereden naar Kampen. Deze rit heb ik gedaan met een forse snelheid. Onderweg zag ik op een gegeven moment een gemiddelde van 33 km/h verschijnen op m'n GPS, die alleen de rit tussen Wezep en Kampen weergaf. In Kampen aangekomen was er nog 31,5 km/h gemiddeld van overgebleven.

De laatste rit was van Kampen naar huis.
Thuis aangekomen had ik 68,5 kilometer gefietst met een gemiddelde van 29,2 km/h volgens m'n fietscomputer. Geen beroerd gemiddelde. Hoe het voor de Quest is, weet ik niet maar met de Versatile heb ik maar weinig van dat soort gemiddeldes gereden.

De plek en montage van m'n GPS/mobiele telefoon lijkt trouwens goed te zijn.

Wat nog niet goed is, is de afstelling van de accu-indicatoren. De rechter accu-indicator heb ik gistermorgen bijgesteld. Het probleem was dat de accu maar 'vol' bleef. Dat kwam doordat ik de bovengrens te laag had afgesteld. Gistermorgen heb ik die aangepast. Maar het lijkt erop dat de ondergrens nu ook niet goed staat want de accu leek vandaag wel héél snel leeg te lopen. Dat wordt dus toch even nauwkeuriger te werk gaan door eerst de accu's in volle toestand te meten. Ook moet ik de fiets een keer aan een regelbare voeding hangen en dan de spanning langzaam laten zakken tot ik het punt gevonden heb waar de elektronica begint te haperen of de verlichting zichtbaar minder helder wordt. Dat gaat de ondergrens worden.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred, hoe dat gemiddelde is voor een quest? Dat hangt er van af wie er in zit, aan de fiets zal het wel niet liggen :-P. Grapje hoor, maar die bedenking maakte ik daarstraks ook: ik ben vanmorgen met 30km/u over 13.6km naar mijn werk gereden, en via een andere weg terug, 12.8km met 33 gemiddeld. Bewijs genoeg dat het dus volledig van het traject afhangt! Maar nu weet je dus ineens dat je niet sneller rijdt dan een mango :-P:-P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat het gemiddelde afhangt van de fiets, de route, de rijder en de omstandigheden, dat wist ik ook wel.

    De Versatile doet het op de kortere afstand met veel binnen de bebouwde kom echt niet slecht. Tot dusver vind ik de Versatile in bochtenwerk (ook sneller bochtenwerk met iets ruimere bochten) echt beter dan de Quest. Dat kan nu nog komen door ongewendheid met de Quest uiteraard; de Versatile kende ik wel zo'n beetje na bijna 4 jaar rijden. Maar toch, als ik het gedrag van de Quest in bochten vergelijk met dat van de Versatile, dan denk ik echt dat de Versatile stabieler is. Niet geheel vreemd natuurlijk met meer dan 10 cm grotere spoorbreedte.

    Met de Versatile heb ik ook al eens iets van 32,5 km/h gemiddeld gehaald op m'n woon-werk-route. De omstandigheden waren overigens wel erg goed.

    Met name op de langere afstand verwacht ik met de Quest echte recordgemiddeldes te halen.
    Ergens in mei (ofzo) zal ik wel weer een rit maken van zo'n 110 kilometer, bestaande uit 3 ritten van 12, 49 en 49 kilometer (ongeveer). Dat is met de twee grootste ritjes grotendeels buiten de bebouwde kom, langere 'rechte' afstanden zonder al teveel zijwegen, etc. Daar zal de Quest denk ik echt uitblinken. Ik ga dan voor een gemiddelde van boven de 33 km/h. Maar dat zullen we tegen die tijd wel zien.

    BeantwoordenVerwijderen