zondag 29 maart 2009

Landelijke ligfietsdag

Vandaag was het de Landelijke Ligfietsdag.

Voorgaande jaren heb ik in Dronten een tocht meegereden. Zo ook vandaag. We zouden verzamelen op een andere plek dan gebruikelijk (doorgaans bij Het Engelse Werk, of bij Van der Valk). Al voordat ik er aangekomen was, reed ik 2 liggers achterop. Dat bleken Melvin en Tiemen te zijn. Samen zijn we naar de startplek gereden. Daar zou vermoedelijk Bert H. komen en mogelijk ook Bram. Maar na een kwartier wachten na de afgesproken tijd kwam niemand opdagen. Het weer werd minder, het was gaan regenen. We zijn dus vertrokken.

Op de dijk, net na een splitsing, zag ik ineens een witte Quest in m'n achter me rijden. De Quest van Bram. En met hem Bert op z'n M5 hoge racer.

Samen zijn we verder gereden. In Wilsum heeft Tiemen z'n banden opgepompt. Die waren wat aan de zachte kant. Dat snoept nogal wat snelheid weg. Bert en Bram zijn doorgereden. Even later zagen we ze in de verte rijden met nog een ligger.

Bert, Bram en de onbekende ligger hebben we niet ingehaald. Bij de Molenbrug van Kampen stond Dirk op ons te wachten. Dat was de 3e ligger die we zagen rijden. Hij was, zoals gezegd, ons tegemoet gereden en eerst met Bert en Bram verder gereden om bij de Molenbrug op ons te wachten.

De tocht ging verder door Kampen over de Europa-allee. Vervolgens via de Flevoweg naar Dronten. Onderweg kregen we nog te maken met de eigenaar van een hond die niets wil weten van het dragen van de verantwoordelijkheid voor z'n hond.
Bij de N50 liep hij met z'n onaangelijnde dier. Melvin reed op dat moment voorop. Toen hij de man met hond naderde, besloot het dier ineens om een spelletje te spelen door voor Melvin te springen. Melvin moest stevig afremmen om een aanrijding te voorkomen. Z'n ongenoegen heeft hij geuit. Wat hij gezegd heeft, weet ik zo niet maar woest brullen deed hij zeker niet. De eigenaar van de hond gaf te kennen dat Melvin degene was die de rare snuiter was. Dat hebben we vaker gezien. Later deze dag heb ik nog 3 keer hommeles met honden gezien. Zonder ellendige afloop gelukkig maar vervelend is het wel. Ik denk dat die ultrasone pieper geen overbodige luxe is.

De rest van de tocht verliep vlot en even na 10.00h kwamen we in Dronten aan.

In Dronten heb ik eerst weer wat mensen gesproken die ik al een tijdje niet gezien had. Marcel V. bijvoorbeeld die sinds gisteren weer fietst na 7 maanden revalideren. Een smile van oor tot oor gaf wel aan hoe happy hij was. Hij was (net als Wijnandt T. de V. en nog wat mensen) benieuwd naar de elektronica van m'n fiets. Ook heb ik nog wat leuke complimentjes gehad over het fraaie uiterlijk van Quemo.

Om ongeveer 11.30h zijn we vertrokken voor de tocht. Dit jaar waren er betrekkelijk weinig niet-ligfietsers bij voor m'n gevoel. Maar toch reden we met een forse club.

Na ongeveer 15 kilometer hebben we een stop gehad bij een golfbaan.

Hoewel hun foldermateriaal aangeeft dat ze capaciteiten hebben voor 150 man, duurde het bezorgen van de bestellingen tamelijk lang. Onfortuinlijke Johannes en Martijn kregen hun bestelling pas vlak voordat we weer zouden vertrekken. Ook al duurde het wachten lang (wachten duurt altijd lang, da's waar), mijn bestelde broodje warme beenham met honing-mosterdsaus was erg lekker.

Vanaf de stop kon gekozen worden voor een korte tocht van nog iets van 10 kilometer of een lange tocht van 45 kilometer. Ik heb de laatste meegereden.




De tocht ging ondermeer door Lelystad.

Terug in Dronten konden we genieten van soep, broodjes en pizza.

Teruggaande zijn we met 3 liggers (Paulus, Dirk en ik) terug gereden. In Kampen haakte Dirk af. Vanaf daar zijn Paulus en ik doorgereden naar Zwolle.

De dag is qua weer waardeloos begonnen: koud en regenachtig. Maar 's middags was de temperatuur wat beter en de regen liet zich niet meer zien.
Verder heb ik onderweg vrij vaak kinderen enthousiast 'NEMO!' horen roepen. Altijd leuk :-)
Al met al best een geslaagd dagje.

Inmiddels heeft Quemo 985 kilometer op de teller. Morgen ga ik dus de eerste 1000 kilometer volmaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten