zaterdag 14 maart 2009

Gebreken in de elektronica

Na een tijdje te hebben gereden met m'n fiets ben ik erachter dat ik toch nog wat dingen met de elektronica heb die me niet helemaal zinnen.

Het alarm is bedoeld voor een echte contactsleutel. En dat heb ik dus niet in m'n fiets. Als ik bijvoorbeeld een afstandbediening wil toevoegen, dan kan dat niet met de huidige elektornica. Ook als de afstandbediening niet meer werkt, dan kan ik de fiets niet meer van het alarm af krijgen. Goed, het kan wel maar dan heb ik ook geen verlichting meer. Dus daar ga ik nog een work-around voor maken. Alleen moet dan de alarmdoos uit de fiets gehaald worden. Geen leuk klusje ben ik bang maar het moet toch maar.
De work-around is ook niet praktisch in de bediening, maar dat hoeft verder ook niet. Maar goed, daar ligt dus nog een werkje op me te wachten.

Wat me ook niet zint, is dat ik nog geen echte USB-aansluiting heb in m'n fiets. Nu doe ik het met de 12V sigarettenaansluiting. Dat betekent snoeren die los in de fiets liggen. Op zich niet zo'n punt alleen komen die snoeren soms onder de zitting. Dat gaan de snoeren niet overleven. Verder is wat ik nu gebruik een 12V sigarettenUSBstekker die in een bus gedrukt zit. Dat wil nog wel eens wat los schuiven waardoor er slecht contact is en m'n mobieltje alsnog geen voeding krijgt. Dat is ook niet handig en moet dus beter.

De accu-indicatoren wil ik ook nog een keer opnieuw maken maar nu met nauwkeuriger regelbare potmeters.

Tot slot zinnen de posities van bijvoorbeeld de sleutel en het laadpunt in het rechter dashboardkastje me ook niet.

Ik ben nog steeds aan het kijken hoe ik de indeling beter kan doen. Duidelijk wordt wel dat ik een nieuwe ga maken met de sleutel en het laadpunt op een andere plek. Direct komt er een extra 12V aansluiting die naar een doosje op de rechter wielkast gaat. In dat doosje monteer ik een dubbele USB-aansluiting.

Wat ik mogelijk ook anders aan zou pakken is het standlicht. Die geeft voor mijzelf nagenoeg geen licht. Ik zou het nog een keer met mist moeten testen want met de Versatile heb ik onder die omstandigheden nuttig gebruik kunnen maken van de 5mm LEDs. Nu zitten er Luxeons voor in de plek en die hebben geen bundeling van licht zoals de 5mm LEDs.

Verder werkt alles naar behoren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten