woensdag 20 februari 2013

Eigenwijze misbruikers

Ligfietsers en dan met name velomobielrijders zijn eigenwijze misbruikers. Ze weten het allemaal beter, kunnen het allemaal beter en weten menig voorwerp te misbruiken om dienst te laten doen voor iets anders.

Keukenhandgreepjes die tot tilbeugels worden omgedoopt. Een dop voor op de trekhaak die de behuizing van een halogeenlamp moet worden. Een chroomkleurige dop van een parfumflesje die dienst is gaan doen als spiegelkapje, Smart Ledlampjes die finaal gesloopt worden om vervolgens alleen het glaasje en de spiegeltjes te gebruiken als richtingaanwijzerbehuizing, Multipla knipperlampjes die van hun lampen worden ontdaan, waarna veel fellere Luxeon LEDs hun plek gaan innemen, afvoerpijpen en ander materiaal wat de behuizing wordt voor accu's en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De laatste dagen ben ik bezig geweest om een normaal 6V fietsachterlicht te ontdoen van het binnenwerk. Dit fietsachterlicht moet plaats nemen op de nieuwe ligger van m'n vrouw. De ligger heeft 12V aan boord en dat vindt een 6V gloeilampje niet leuk. Nou KAN ik natuurlijk een 12V lampje kopen en die erin schroeven. Maar ik ben geen liefhebber van gloeilampjes. Nee, daar gaat een fraaie Luxeon 1W in.
Ook had ik natuurlijk een 12V achterlicht kunnen kopen. Maar welke fietslampen zijn geschikt voor 12V? Tegenwoordig kunnen standaard 6V LEDkoplampen voor fietsdynamo's toch heel wat vaker veel meer dan 6V verwerken door de nieuwere elektronica. Maar zekerheid heb je niet. Afgelopen week is mij op pijnlijke wijze duidelijk geworden dat zelfs een lamp die zelfs 48V aan zou moeten kunnen (volgens de specs) niet gegarandeerd wil werken op 12V (terwijl dezelfde specs aangeven dat hij werkt vanaf 5,5V). Dus lamp kopen? Denk het maar niet. Een achterlicht hoeft alleen maar voldoende rood licht te geven. Het hoeft niet gebundeld te worden door mooie spiegels etc. dus bouw ik zo'n lampje liever zelf.

De 'onderkant' van de lamp. Alle koperen stripjes eruit gesloopt. Ook de huls waarin de lamp geschroefd moet worden heb ik eraf gedremeld:
De 1W Luxeon kon wel eens te fel worden om in te kijken. Daarom heb ik de binnenkant van het rode glaasje voorzien van smeltlijm. Met een aluminium pillenkoker heb ik de lijm ingeduwd om een mooie holling erin te krijgen:

De Luxeon moet natuurlijk ook een plekje krijgen. Liefst gekoeld. Daarom ben ik wat aluminium aan het bewerken geweest met dremel, boormachine en vijl:

Bewust heb ik wat kunststof in de 'onderkant' van de lamp laten zitten; dat kan ik mooi gebruiken om het stukje aluminium profiel te positioneren en fixeren:

Even testen met m'n LED-tester zolang ik de LED-driver nog niet heb:

Mijn ogen zeggen wat anders dan m'n camera. Met het oog ziet hij er niet zo bruut fel uit. Maar de foto kon wel eens aardig in de buurt komen van hoe het eruit komt te zien. De Luxeon werkt nu (met de LED-tester) op slechts 50 mA. Maar met de driver wordt dat de volledige 1W met 350 mA. Dat gaat dus een ander verhaal worden, en waarschijnlijk iets wat lijkt op zoals het er op de foto uit ziet.

De fiets zelf heeft aan het stuur een mooie motorstuurschakelaar om de verlichting aan en uit te kunnen schakelen. Een dubbele 12V 3700mAh accu onder de zitting, ingepakt in een behuizing gemaakt van afvoerpijpenmateriaal moet de boel voeden. Op de neus van de fiets zit een mooi B&M lampje.

Voor mij is het alleen nog wachten op de LED-driver, besteld bij Conrad. Maar Conrad wil nog niet lekker vlot leveren. Maandag besteld. Gisteren kreeg ik een mailtje met de mededeling dat het pakket klaargemaakt wordt. Ook heb ik daarbij een Track-and-trace nummer gekregen. Maar vandaag heb ik helaas geen postbode mogen ontvangen.

11 opmerkingen:

  1. Bij mij waren ze vandaag wel keurig op tijd.

    Ze kunnen het dus wel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een bak licht. Welke LED drivers van conrad heb je besteld?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, die bak licht is dus absoluut niet wat ik in werkelijkheid zie; ik zie een normale hoeveelheid licht voor een achterlicht. Maar ik heb de foto geschoten op een plek waar niet super veel licht is. Hoe dan ook, het gaat bruut veel meer licht worden, mogelijk wat je op de foto ziet.

    De driver die ik heb besteld:

    180324 LED-aandrijving RCD RCD-24-0.35/W

    Voor m'n richtingaanwijzers heb ik destijds vergelijkbare drivers besteld maar dan voor 3W. Helaas kan ik daarvan niet meer het artikelnummer terugvinden. Het betreft ook een Recom-geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. handige driver, kun je ook nog een gecombineerd achterlicht/remlicht mee sturen....wel een rem-schakelaartje nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar ben ik ook net achter gekomen ja. Ik had die 2 extra aansluitingen wel gezien maar verder geen aandacht aan besteed (bij de variant die ik 4 jaar geleden voor m'n richtingaanwijzers heb gekocht hebben die draden niet overigens). Maar de datasheet heb ik net bekeken voor de maten, toen ik ook maar even vluchtig naar die extra draden keek.
    Inderdaad, te gebruiken voor bijvoorbeeld ook remlicht. Dat ga ik op de fiets van m'n vrouw niet toepassen maar ik onthoud het wel voor de toekomst. Wel kan het zijn dat ik de dimfunctie ga gebruiken om de hoeveelheid licht te beperken want het kon wel eens bruut veel worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. of naar keuze achterlicht/mistlicht....heb ik op mijn mango ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad. Heb ik op m'n Quest ook (achterlicht met 3 sterktes EN nog remlicht daar bovenop, allemaal met dezelfde LEDs).
    De postbode is langs geweest. Conradspulletjes heb ik binnen. De variant LED-driver die ik heb besteld is toch de simpelste (ik ben voor de goedkoopste gegaan) zonder dimfunctie. Maar dat boeit niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Even een domme vraag maar zo'n luxeon 1w is 3 volt toch? Waarom staat er bij die driver als output '2-32v' , dat lijkt mij een vrij ruim begrip :) geeft dat ding zelf 3v op als de LED zijn volle vermogen vraagt ofzo of hoe moet ik dat precies zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De Driver is een stroombron. Afhankelijk van de ingangsspanning kan ik één of meer Luxeons in serie nemen. De uitgangsspanning is dus maximaal 32V, wat betekent dat ik, bij voldoende ingangsspanning, maximaal 10 Luxeons in serie kan zetten.

    Bij 12V kan ik denk ik 3 in serie nemen; 4 zal denk ik niet meer lukken.

    Maar nu dus op 12V aangesloten, één Luxeon erop aangesloten. De uitgangsspanning zal dan denk ik 3V zijn. Zou ik er 2 aansluiten, dan zal de uitgangsspanning dus 6V worden. Het ding tracht alleen de stroom op precies 350 mA te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou je het zegt, er wordt wat afgeknutselt (of is het verknutselt?) in velomobiel land. Was jij ooit niet de op Zandvoort gekroonde koning van de knutselaars en die daar over schreef op de LML?
    Wat mis ik dat lekker dwarse geschrijf overal. Altijd politiek correct is ook maar saai.
    Mark (hierboven) is ook altijd lekker aan het hobbyen. Onze zuiderbuur is een Valentijn racer aan het verbouwen. Ik smul van dat soort verhalen.
    Wees vooral ontevreden over de standaard zaken en bericht ons er gewoon eigenwijs over zou ik zeggen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op zandvoort ben ik niet vanwege het knutselen maar vanwege het online babbelen gekroond.

    Maar wat betreft die standaard zaken: inderdaad, ik ben eigenwijs, ik weet en kan het beter ;)

    BeantwoordenVerwijderen