maandag 25 februari 2013

Wat een *piep*-dag

Vanmorgen wil ik Quemo uit de garage trekken maar de fiets lijkt last te hebben van een ochtendhumeurtje.... en geen beste.....
Een aanlopende rechter rem is de oorzaak. Ik wip de fiets even met de rechter kant omhoog om onder het wiel door te grijpen naar het remarmpje. Vanbinnen klapt het stuur opzij zoals het wel vaker doet. Maar het venijnige humeurtje maakt dat Quemo ook maar besluit nog even dwars te doen en breekt m'n stuurhouder af (waarmee het stuur normaal omhoog geklapt kan blijven staan tijdens in-/uitstappen).

Maar goed, ik moet naar het werk. Op hoop van zegen vertrek ik. De rem tracht ik niet te gebruiken en dat is mij wonderbaarlijk goed gelukt. Pas na 11,5 kilometer moet ik m'n rem even gebruiken. Gelukkig is het slechte humeurtje van Quemo wat afgezwakt. De frisse ochtendlucht zal vast goed gedaan hebben.

Omdat ik nog altijd geen fan ben van klussen in mijn garage met dit koude weer, heb ik besloten om de remkabel op het werk onder handen te nemen. Thuis heb ik daarom snel een set binnen-/buitenkabel gepakt en zo'n mooi plasticje van Alligt wat tegenwoordig gebruikt wordt op het remarmpje om de buitenkabel in te klemmen.

Vanmiddag kon ik na het werk even snel de klus klaren. Fiets naar binnen gerold en op een droogloopmat gelegd. Schroeftonnetje van de binnenkabel af, dan de binnen- en buitenkabel uit m'n fiets trekken. Nieuwe buitenkabel in de fiets drukken, binnenkabel doorvoeren en........... ehm....... waarom steekt er maar 6 centimeter binnenkabel uit de buitenkabel? Even checken in de fiets of daar misschien de binnenkabel per ongeluk een slag om het stuur heeft gemaakt alvorens in de buitenkabel te verdwijnen. Maar nee, niet aan de orde.
Heb ik vanmorgen..... (wie wat bewaart, die heeft wat) blijkbaar een oude binnenkabel gepakt die ik als reserve had liggen voor als de 'stuurophangkabel' zou knappen.
Vervolgend maar geprobeerd de oude binnenkabel door de nieuwe buitenkabel te drukken. Maar helaas....... met geen mogelijkheid er meer in te krijgen.

Ik ben uiteindelijk maar naar huis gefietst met alléén een linker rem. Erg veilig voelt dat niet. Ik heb daarom dan ook maar een rustig ritje getracht te rijden en dat valt nogal tegen.
Ondanks de lagere snelheid was het remmen nog altijd geen pretje. De fiets wil enorm naar links trekken tijdens het remmen met alleen het linker wiel. Verder was het schokkerige gedrag vanwege vermoedelijk niet-ronde trommel te voelen.

Thuis aangekomen heb ik toch maar in m'n koude garage zo snel mogelijk de buitenkabel weer op z'n plek gedrukt en een _echt_ nieuwe binnenkabel doorgevoerd.
De stuurbeugel moet nog wel gebeuren maar dat doe ik op een later moment.

Wat betreft die stuurbeugel; ik heb er nu 2 gemonteerd gehad en gebroken. De 3e gaat nu dus plaats nemen in mijn fiets. Helaas is dat ook de laatste beugel die ik heb. Alligt heeft deze maar niet meer. De nieuwe heeft andere afmetingen dus die kan ik niet zondermeer monteren in mijn fiets. Hoe dat op te lossen? Ik heb wel een idee: magneten. Als de nieuwe beugel het begeeft, wil ik magneten gebruiken om het stuur rechtop te houden. 2 simpele aluminium plaatjes moeten dan zorgen dat het stuur niet opzij kan vallen. Dan ben ik ook uit de brand.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Quemo.

    Ik heb dezelfde soort constructie volgens mij. Ook met een Alligt-klem.
    Ik weet niet of jij ook een boutje extra door je stuurklem hebt. Ik heb dat wel en er is nog nooit iets gebroken. Misschien door die extra bout? Hiermee kun je ook de klemkracht bijstellen.
    Een fotootje is hier te vinden: http://www.ligfiets.net/homebuild/473/quesjer-van-binnen-uit-elektriek.html

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat jij dan een magisch boutje hebt want ook ik heb op diezelfde plek een bout gemonteerd (de nieuwe beugel had ik al voorzien van 2 gaatjes)

      Verwijderen
  2. Jij hébt ten minste een garage.......

    Groet, Victor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lang leve de droogloopmat zeg ik dan! Hopelijk kan je onderhand nu wel weer goed fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen