zaterdag 16 februari 2013

Mooie lamp maar.........

M'n vrouw heeft een nieuwe fiets. En daar moet een nieuwe lamp op. Mooi, ik heb ervaring zat met lampen na 9 fietsen voorzien te hebben...... ervaring..... dacht ik......

Als lamp heb ik gekozen voor een mooie Philips SafeRide LED BikeLight Pedelec 80 Lux. Het betreft de versie zonder schakelaar bovenop, zonder accu's vanbinnen. Het is de variant die dus voor Pedelecs bedoeld is. Het ding kan je aansluiten op 5,5 tot 48V. Dit valt ook te lezen onder op de lamp zelf.

Geef je meer dan 100 euro uit aan een lamp, dan verwacht ik wel een goede, 'slimme' lamp.

De lamp heb ik ontvangen. Voor de zekerheid pak ik de handleiding erbij om te zien of er nog iets speciaals is waar ik op moet letten. Leest u even mee?

Pagina 1:
Even zien.... benodigdheden, check. Hm, lamp met dynamo? Niet van toepassing. Lamp vastdraaien aan de fiets? Plaatje 3, andere lamp. Plaatje 4, bijna check. Draden zijn anders maar woei, ik kan de lamp vastschroeven (had ik zelf echt niet kunnen verzinnen). Plaatje 5: kijk, nu beginnen we ergens. Een fiets met accu. Maar lamp? Ik zie daar een lamp met 4 draden.... check, heb ik ook. Maar op de afbeelding zie ik 4 korte draden met stekkertjes. Mijn lamp heeft 2 korte draden met stekkers en 2 lange draden zonder stekkers.

Dan maar op de achterkant verder kijken. Ik weet dat deze lamp een in- en een uitgang heeft. De uitgang kan eventueel gebruikt worden voor een achterlicht. Maar wat is nou de ingang en wat is nou de uitgang? Ik zie op de draden of stekkers niets staan.

Pagina 2:
Ehm....... pagina 2....... ik hoop dat ik hier de informatie ga vinden die ik nodig heb want er is geen pagina 3, laat staan pagina 4.
Eerst een plaatje voor het achterlicht. Leuk, maar laten we eerst kijken naar het voorlicht.
Weer geen informatie over polariteit. Welke draad is voor de 'plus' en welke is voor de 'min'? Geen idee. Welke draden zijn voor naar de accu en welke voor naar het achterlicht? Geen idee want ook hier klopt het plaatje niet met mijn lamp.

Even logisch nadenken. Korte draad heeft geïsoleerde stekkers. Als je die niet gebruikt, dan is er niets aan de hand. De lange draden zonder stekker zijn wel een probleem als je ze niet gebruikt. Mijn gok: lange draden voor de accu, de geïsoleerde korte draadjes voor optioneel achterlicht.

Maar dan..... hoe aansluiten op de accu? Op de 'handleiding' (tussen aanhalingstekens want om nou te spreken van een handleiding.......) staat niets. De draden zijn wel van elkaar te onderscheiden. De ene heeft een streep, de andere niet.

Er zijn afspraken in elektronicaland wat betreft polariteit maar die afspraken worden lang niet altijd opgevolgd (zo is mij gebleken bij het aansluiten van een stekker op een acculader. Ik had al zo'n acculader liggen maar dan met een andere stekker. Om ze dezelfde stekker te geven heb ik een nieuwe stekker gemonteerd op dezelfde manier zoals hij aan de andere lader zit. Blijkbaar was daar de polariteit andersom, kijkend naar de streepjes op de draden).
Maar hoe zit het dan met de polariteit bij mijn mooie Phililpslamp?
Het is zeker niet ondenkbaar dat een mooie, dure lamp van een gerenomeerd bedrijf als Philips helemaal geen problemen heeft met ompolen en dat daarom niets staat in de handleiding.

Om een lang verhaal kort te maken............ snif....... (moet ik nog meer zeggen?)

Ik heb toch maar even een mailtje naar Philips gedaan over dit dieptrieste excuus voor een handleiding bij een lamp die dus WEL gevoelig lijkt te zijn voor polariteit.

[EDIT]

Oooooh..... wacht even...... deze lamp heeft ook op de handleiding staan 'Max 8W'. Philips gaat me toch niet vertellen dat ze een lamp ontwikkelen van meer dan 100 euro die niet slim genoeg is om een schakelende voeding aan boord te hebben die het geen barst uitmaakt of je hem nou op 5,5V aansluit of 48V of iets daartussen, ongeacht de stroom die de voeding kan leveren?........ .Waarschijnlijk gaat Philips me dat wel vertellen.

Duidelijk dus: Philips heeft voor mij dan afgedaan met fietslampen.......

11 opmerkingen:

  1. Ai, gelukkig heb ik voor mijn vrouw de accu versie gekocht. Ik was trouwens niet eens op het idee gekomen van polariteit en de al dan niet gevoeligheid hiervoor. Ben benieuwd naar de reactie van Philips.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net even een edit gedaan. Het zou ook maarzo kunnen zijn dat (dat past bij de hete draden) het ding niet intelligent genoeg is, ondanks de hoge prijs.

    Mijn InoLED Extreme kan ik ongestraf aansluiten op 6V maar ook op 12V. Het verschil is dat hij bij 12V gewoon de helft aan stroom trekt in vergelijking met 6V. Maar deze Philipslamp is niet zo slim blijkbaar. Die is hongerig..... héél hongerig...... bij 12V moet ik blijkbaar hem op dieet zetten en zorgen dat hij maximaal 660 mA krijgt...... daar moet dus eerst nog een stroombegrenzer voor?

    Voor die prijs? Waar-de-loos!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Damn... 'k Heb trouwens op m'n weblog kritiek geleverd op fabrikanten van dergelijke gadgets. 't Blijkt nog erger dan ik toen dacht :-(( Zie http://wijnandt.blogspot.nl/2013/01/testen-testen-testen.html , en ff doorscrollen naar tussenkop.

    Hou ons op de hoogte!

    Enne..., hoe was het in Dronten bij Gerrit? Mooie trike opgehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel een vreselijk onduidelijke handleiding inderdaad. Wat is nou plus en min en welke is voor het achterlicht en welke voor de accu. Niet te zien op de handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik installeerde onlangs de naafdynamoversie hiervan: even waardeloze handleiding. Maar de lamp geeft wel een brede, sterke lichtbundel. Goeie lamp, maar je moet het ding eerst geïnstalleerd krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, dynamo aansluiten is niet zo'n punt. Dat is wisselspanning dus maakt de polariteit niet uit. Daarbij zijn de meeste (lees: vrijwel alle) fietsdynamo's 6V (SON kan 12V leveren) en kan je een lamp voor dynamo zo zonder problemen aansluiten. Daarbij heb je doorgaans minder handleiding nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is het niet zo dat ze bedoelen dat hij maximaal 8 W uit de accu trekt? Dat is wel van belang voor de aansluiting aan de controller van de e-bike. Hoe dan ook, heb je hem werkend gekregen? Hoe bevalt de lamp?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb geen kans gehad om te weten of hij bevalt helaas. De 'snif' is bij jou blijkbaar niet geland.... lamp is kaduuk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lang heb ik getwijfeld over de 80 lux Philips lamp. Ik las lovende verhalen over de lichtopbrengst en de bundel. Maar ook niet zo denderende ervaringen met het gewicht van de versie met ingebouwde accu en de matige prestatie van die accu. De pedelec-versie leek mij dan ook een prima oplossing. Alleen zelf een schakelaar erbij en een accupack. Alleen vond ik erg weinig technische informatie bij Philips. Geheel in stijl met hun handleiding zo blijkt.
    Een schrale troost voor jou, maar wat ben ik blij niet hieraan begonnen te zijn ...
    Uiteindelijk heb ik toch voor B&O Ixon IQ Speed gekozen (tip: kopen op ebay.de).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, weinig informatie heb ik verder niet zo'n probleem meer ALS het tenminste dan wel goed in elkaar zit en je eigenlijk niets fout kan doen. Hoe meer er fout kan gaan, hoe meer informatie verstrekt moet worden. En dat is hier helaas niet gebeurd.

    Maar inderdaad, wees HEEL blij dat je die lamp niet gekocht hebt.

    Ik ben nu gegaan voor de lampen die Velomobiel.nl in hun Quest/Strada proppen. Dat is tenminste wel een fail-safe lampje die óók veel licht geeft. Wel iets minder en ook een iets minder mooi beeld maar alsnog een leuke lamp.

    BeantwoordenVerwijderen