vrijdag 22 februari 2013

Accupakket Ice Adventure, meer informatie


BrandweerQuest schrijft in een reactie op een ander bericht:

Heb ik wat gemist, of ga je te snel? Ik wil wat meer details over die eigenbouw accubak. Ziet er niet alleen fraai en functioneel uit, maar is ook erg klein lijkt mij. Ik heb op mijn bakfiets ook 2 Lit Ion accu's van 26,6 V elk slechts 10 Ah. Jij hebt 37 Ah bij dezelfde afmeting van 1 accu van mij! (zonder regeltechniek, dat is weer een ander kastje) Wat zit er allemaal in die koker gefrutseld?
Zo klein is hij helaas niet. De buis die ik heb gebruikt is 7,5cm diameter. De lengte van het grijze deel is 29cm. Neem je de stekkers erbij (behalve de laadstekker), dan zit ik aan 31cm lengte. De totale diameter, dus inclusief doppen en de 'gripnoppen' daarop, dan zit ik aan 9cm.

Grofgezegd is het pakket, zodra het gebruikt wordt, dus 31cm x 9cm x 9cm

In de koker zitten dus 2 langwerpige accu's, vergelijkbaar met deze:
Helaas kon ik geen dunnere buis gebruiken, ook niet als ik maar één accupakket erin zou drukken. Dus toch maar 2 erin voor extra capaciteit.

De buis heeft aan beide uiteindes een schroefdop. De ene schroefdop heeft 2 tulpaansluitingen voor voeding naar de fiets en voor laden. Verder nog een schakelaar om te wisselen tussen de 2 accu's (zowel voor gebruik als voor laden).

Omdat draden het niet zo grappig vinden om te draaien door een draaiende dop, heb ik deze 'elektronicadop' eerst op de buis geschroefd. Vervolgens heb ik een rond stuk ibiliet (schuim van een afgedankt ligmatje) in de buis gedrukt om de elektronica af te schermen van de accu. Toen de accu in de buis gedrukt en aangesloten aan de bedrading die in de buis ligt maar ook lang genoeg is om vanaf de 'elektronicadop' tot aan de andere kant van de buis te komen zodat ik de accu's daar makkelijk kan aansluiten. Vervolgens weer een laag ibiliet op de accu's gelegd en tot slot de gewone dop (zonder elektronica) erop gedraaid. Het stelt dus eigenlijk maar weinig voor.

Met een stel muurbeugels om het pakket heb ik dus het pakket opgehangen onder de zitting van de stoel. Afgedankte stuurklemmen van Smart LEDlampjes doen nu dienst als accupackdragers.

Omdat de fiets vouwbaar is en ik die functie wel wil behouden, heb ik een stekker gebruikt om van het accupack naar de elektronica van de fiets te gaan. Als de fiets gevouwen moet worden, dan moet de zitting van de fiets af. En daar zit dus de accu aan. Dus dan is het stekkertje los trekken, zitting (met accupack) van de fiets halen en dubbelvouwen maar met die fiets.

Wel vraag ik me inmiddels af of ik het accupack niet ook onder de bagagedrager had kunnen verstoppen. De bagagerager heb ik een leuk stukje omhoog geschroefd, waarmee meer ruimte tussen achterwiel en bagagedrager is ontstaan.

6 opmerkingen:

  1. Niet in de buurt van Amerikaanse ambassades of militaire plaatsen daarmee fietsen Quemo....

    Al schiet de Nederlandse politie de laatste tijd ook veel en snel. Ik kan me voorstellen dat ze het vuur openen op vermeende zelfmoordterristen met een duidelijk herkenbare bom half verstopt achter de zetel van hun fiets.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral geen knipperende lampjes op de accu aanbrengen. Iedereen weet dat een bom knipperende lampjes heeft.

      Verwijderen
    2. Haha! dat is een goeie Quezzzt! :-D

      Toch vind ik het een hele nette bak.
      Als ik zo zit te rekenen en vergelijking maak met mijn accu.
      Deze is 37 cm lang, 14 breed en 6 hoog. Dat maakt 3108 cc. Dik 3 liter
      Die van Wilfred is slechts 2511 cc. 2,5 liter.
      Ruim een halve liter kleiner. Ongeveer wat mijn regelelektronica aan ruimte nodig heeft.

      Als ik dan zie wat de vermogens van beide accu's is. resp. 10 Ah en maar liefst 37 Ah.
      Even vergelijken: Mijn accu levert 1 Ah per 310 cc ruimte
      De accu van Wilfred levert dezelfde Ah met slechts 68 cc inhoud.
      Dat is een significant verschil. Dat gaat de goede kant op.

      Ik zag dat Twilwel ook hele fraaie ronde, kleine en krachtige accu's gebruikt voor zijn motor.
      Die accu's passen zelfs in een bidonhouder......zeer interessant!.

      Dank voor de snelle reactie Wilfred.

      Verwijderen
    3. Toch even een paar wijzigingen in je berekening.

      3700 mAh = 3,7 Ah. Daar 2 van maakt dus 7,4 Ah en geen 37 (I wish....)

      Qua volume zit je er ook ruim naast. Jij gaat uit van een balkvorm terwijl mijn pakket cilindervormig is (voor het gemak heb ik gezegd 9x9x31). Kom je uit op 2,0 liter. Ga ik toch even de cilinder zelf nemen, zonder uitstekende kleine 'gripdopjes' aan de doppen, kom ik uit op 1,75L.

      Daarmee kom ik uit op grofweg 240 cc per Ah.

      Maar ook dan moet je nog uitkijken. Mijn accu is 12V. Hoeveel is de jouwe? Zou me niets verbazen als die een hogere spanning levert, ook dat moet je niet achterwege laten.

      Verwijderen
    4. Precies, wat relevant is, is het vermogen, de stroom maal de spanning dus, of voor een accu: de totale energie-inhoud, meestal uitgedrukt in Wh (al mag het ook netjes in Joules).

      Verwijderen
  2. Zoals altijd had ik een reserve moeten bouwen. Mijn gereken, al helemaal niet met electronica, deugd heel vaak niet. Daar ben ik mij van bewust, maar ik zie de fout meestal niet op dat moment. (net als met woorden trouwens...)
    Zo kom ik er nu achter dat onze vorige week aangeschafte Soundlogic XT (http://www.youtube.com/watch?v=Poj6i51cDOo) ook niet meer in huis hebben dan de originele Quest accu's. Ik dacht dat ze 5,6 Ah waren...5600 mAh helaas.
    (Evengoed werken ze uitstekend om de telfeoon met GPS een dag operationeel te houden.)

    Mijn BakfietsAccu is een LiPo accu als ik het goed heb 26,6 volt. Idd meer dan jou 12 V. Dat bedacht ik me dus ook een dag nadat ik geantwoord had.(!)
    Effin, je oplossing vind ik nog steeds erg fraai en praktisch. Het zal zeker geen 250 euro gekost hebben wat ik moest bijbetalen voor mijn 2e accu.

    BeantwoordenVerwijderen