maandag 8 maart 2010

Open Street Map

Enige tijd geleden heb ik een bericht geschreven met daarin een vergelijk tussen 4 programma's waarmee je tracks kan opnemen. Qua nauwkeurigheid (in combinatie met het bestandsformaat) bleek GPS Cycle Computer de beste te zijn van de 4 geteste programma's.

Aan de hand van dat bericht kreeg ik afgelopen week een drietal reacties.

Een vraag die gesteld werd is of je een willekeurige track ook kan converteren naar het bestandsformaat van GPS Cycle Computer (.gcc). Ik zou helaas niet weten hoe. Ik kan me van trackrijders goed voorstellen dat ze graag GCC gebruiken.

Een andere vraag was of je ook kaartmateriaal kan krijgen bij GCC. Dat antwoord is ja. Maak je gebruik van GCC op een mobiele telefoon met constante internetverbinding, dan is het simpel. GCC kan automatisch kaartmateriaal downloaden van Open Street Map.

Heb je echter geen internetverbinding, dan zal je het kaartmateriaal thuis moeten downloaden en dan op je mobieltje (of PDA) zetten.
Ik heb destijds een programma gebruikt maar ik zou niet meer weten welke. Maar omdat dat programma niet echt vlot wilde werken (erg arbeidsintensief), ben ik nog maar eens op zoek gegaan. Ik kwam deze keer uit op een gratis programma wat betrekkelijk eenvoudig werkt. Er is een Windows Mobile variant maar ook een gewone 'desktop' Windows variant. Het gaat om het programma TileManager. Met betrekkelijk weinig handelingen kan je van een willekeurig gebied kaartmateriaal downloaden van zoomlevels 0 tot 18 waarbij het bereik van de zoomlevels zelf te bepalen is en ook het gebied.

Ik heb een test gedaan door kaartmateriaal te downloaden in een straal van 50 kilometer rondom Zwolle met de zoomlevels 12 tot 16. De PC staat een tijdje te downloaden maar de handelingen die verricht moeten worden zijn er niet veel en het is snel gedaan.
Er worden dan PNG bestanden gedownload van elk 256x256 pixels. Een zoomlevel hoger en de lagere zoomlevel wordt opgesplitst in 4 nieuwe kaarten enz.

Om even een idee te geven hoe de verschillende zoomlevels uitpakken hieronder wat afbeeldingen. Ik heb niet alle zoomlevels genomen. Level 18 had ik er nog bij kunnen doen maar heeft weinig meerwaarde. Idem voor lagere zoomlevels. Maar goed, dat is vrij duidelijk denk ik als je de afbeeldingen ziet.
De kaartjes zijn allemaal 320x200 pixels, gelijk aan de resolutie van het schermpje van mijn HTC Touch Cruise. Met een andere resolutie pakt het anders uit. Bij VGA (640x480) passen er telkens 4 kaartjes van een willekeurige zoomlevel op het VGA-scherm.
Ohja, de kaartjes zullen vermoedelijk wat verkleind zijn door Blogger hier in het bericht. Even klikken dus voor de originele afmetingen. Verder staan de zoomlevels in het rood weergegeven in de hoek linksboven.






Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten