zaterdag 6 maart 2010

Wat ze zeggen en klein, kleiner kleinst en meest comfortabel.

Vanmorgen ben ik even naar de stad geweest voor wat spullen voor m'n fiets.

Op de heenweg stond ik te wachten bij verkeerslichten toen een man aan kwam rijden. Hij stopte naast me en complimenteerde met 'Mooi gezicht'. Ik bedankte hem. Hij vroeg of 2 meter ook wel kon.2 Meter? Ik moest even nadenken wat hij bedoelde. Maar het kwartje viel snel. Het heerschap vroeg zich af of hij ook wel in een Quest zou passen. Tja, dat is simpel. De Quest is eigenlijk niet gemaakt voor kleinere persoontjes als ik maar juist meer voor de langere mannen. En dat heb ik hem gezegd. 'Serieus?' vroeg hij na. Dat heb ik nog maar eens bevestigd. Het werd groen en ik speerde er vandoor.

Bij de Aldi heb ik een nieuw Fleecejack gehaald voor in m'n fiets (reserve jack voor onderweg). Degene die ik nu heb (ook bij de Aldi vandaan) is aan vervanging toe. Na jaren trouwe dienst is de rits toch te oud geworden. Er is momenteel een aanbieding dus direct een nieuw jack gehaald:

• 100% polyester, Softshell
• stretch stof voor hoog draagcomfort
• ademend, winddicht en waterafstotend
• met capuchon in de kraag en verstelbare mouwsluiting

Vervolgens ben ik doorgereden naar de stad naar de Sleuteldienst. Ik heb altijd een Victorinox multitool op zak samen met een bitsleutel, bitsetje, lampje en pen. Het hoesje waarin het aan m'n riem hangt is van Leatherman. Jaaaaren geleden heb ik de spullen gekocht. Alleen is het klittenband van het hoesje echt aan vervanging toe. Maar gemakkelijk nieuw erop zetten is er niet bij. Tijd dus voor een nieuw hoesje.

Bij de Sleuteldienst hebben ze veel moeite gedaan om 'mijn' hoesje te pakken te krijgen. Het model wordt namelijk al een aantal jaar niet meer gemaakt. Maar gisteren kreeg ik een telefoontje dat hij er toch nog 1 had weten te krijgen. Vandaag ben ik er dus naartoe gegaan om te kijken of het inderdaad dezelfde is.
Bij de Sleuteldiens aangekomen blijkt het wel om hetzelfde hoesje te gaan maar om een lichtelijk kleiner model. Mijn spullen passen er met geen mogelijkheid in. Na wat wikken en wegen over of misschien een nieuwe multitool (de nieuwe variant is een centimeter korter) een optie is, besluit ik dat toch niet te doen. Als ik de hoop heb opgegeven komt de man van de winkel toch nog met een nieuwe hoesje op de proppen: een leren hoesje van Victorinox. Vorige keer dat ik er was, had hij die nog niet. Maar nu dus wel. Ik probeer m'n spullen erin te krijgen en..... net als bij de Leatherman hoes is het eigenlijk net iets aan de krappe kant maar wil net. Daarbij komt dat dit Victorinoxhoesje van leer is en dus nog wel wat wil rekken. Ik kan dit hoesje dus toch afrekenen en aan m'n riem hangen.

Maar ik heb nog meer leuks gekocht. Toen ik stond te wachten op het Leathermanhoesje, wat van boven gehaald moest worden (het passen en meten van alle hoesjes moest dus nog beginnen), heb ik gewoon wat rondgekeken in het kleine winkeltje met énorm veel messen en andere zaken. Ineens zag ik iets wat ik totaal vergeten was: een rateltje van Victorinox. Het is een nieuw onderdeeltje wat ik onlangs ook op internet zag toen ik op zoek was naar passende hoesjes.

Ik heb op dit moment al een sleuteltje voor bitjes op zak maar die kan ik niet gebruiken voor het losdraaien van de asbouten. Daar heb ik onlangs al eens over geschreven en ook dat ik daarvoor gewoon een normaal imbussleuteltje heb ingekort.
Het nieuwe sleuteltje van Victorinox is véél lager en heeft zelfs de hoogte van het bitje zelf. Kleiner dan dat kan dus haast niet meer. Dat fraaie sleuteltje heb ik ook meegenomen. Ik ben dus gegaan van klein naar kleiner tot kleinst gegaan maar dan toch weer iets groter maar comfortabel omdat het nieuwe sleuteltje zelfs een ratel in zich heeft.



Van boven naar onder:

• Het originele sleuteltje van Victorinox met een bitje erin
• Een normale imbussleutel
• Een afgezaagde normale imbussleutel
• Het nieuwe rateltje van Victorinox met een bitje erin

Het rateltje met bitje is net iets hoger dan het afgezaagde imbussleuteltje maar dat is verder geen probleem. Een normale imbussleutel past ook wel maar niet comfortabel met het ronddraien in de wielkasten. Dat gaat met het afgezaagde imbussleuteltje een stuk beter. Maar met het rateltje hoef je niet eens rond te draaien omdat je gewoon slagen heen en weer kan maken. Dat is nog altijd handiger omdat ik dan met één hand kan werken en het wiel gewoon scheef in de wielkast kan zetten om zo aan de ene kant meer ruimte te creëren. Met het afgezaagde sleuteltje moet ik met twee handen in de wielkasten werken waarbij weinig ruimte overblijft voor m'n handen omdat het wiel dan recht in de wielkast moet zitten.

Toen ik weer naar huis wilde gaan en m'n fiets op de weg neerzette, kwam een ouder heerschap langs en vroeg: 'Vancouver?'. Ik heb gezegd dat ik dat toch maar niet deed. Te gevaarlijk die baan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten