donderdag 11 maart 2010

Ik RVS, hij LIS?

Vanmiddag ben ik na het werk weer een stukje om gereden. Weer ging m'n route van Wezep via Kampen naar Zwolle.
Alleen is het best een geklungel om met de fiets aan de andere kant van de IJssel te komen.

Via het centrum wil wel alleen is de (voor mij) meest comfortabele route voor fietsers eigenlijk niet toegestaan en dan vanwege één zijweg waar het ineens verboden is voor fietses terwijl er vrijwel direct na de zijweg weer een fietsstrook begint. Wie dat verzonnen heeft? Ik negeer het bord gewoon keihard en houd m'n vingers gekruisd in de hoop dat ik geen prent zal krijgen mocht een agent me betrappen.

Al eerder kom je onder de hoge brug door. Maar om daar te komen moet je door een wijk-in-aanbouw. Inmiddels is het al heel wat minder 'in aanbouw' maar klaar is het allemaal nog niet.

Omdat ik probeer wat kaartmateriaal te leveren voor Open Street Maps, ben ik vandaag maar weer eens door het wijkje gereden om te zien of je nu wel gemakkelijk via die wijk op de grote brug kan komen. Dat is inmiddels dus wel het geval.

Onder aan de voet van de brug kan ik van de wijk naar de ventweg van de brug. Ik rijd er omhoog. Snel gaat het niet, eerst met iets meer dan 20 km/h. Maar dan zie ik een racefietser naderen van achteren. Ik zet nog een beetje bij en ga 25 km/h rijden. De racefietser komt dichterbij. Mogelijk heeft hij last van LIS. Ik heb in ieder geval van RVS maar geef niet helemaal toe aan de aanval. Ik wil toch graag fatsoenlijk boven komen.

Nog tegen de helling op komt hij achter me te rijden maar gaat me niet voorbij. We sukkelen met 25 km/h verder de bult op. Maar dan.... dan komt het stuk waar het vlakker wordt. Daar kan ik een versnelling hoger schakelen en nog een. Eenmaal over het hoogste punt is de lol voorbij. Met gemak blijf ik versnellen terwijl ik al héél vlot de racefietser in m'n achteruitkijkspiegel zie verdwijnen. Als ik onderaan ben is van de racefietser niet veel meer over dan een stipje in m'n achteruitkijkspiegels.

M'n snelheid zakt langzaam maar ij 37 km/h houd ik de boel vast en ga met die snelheid verder.

Tussen 's Heerenbroek en Westenholte meet ik met GPS nog even de fietsstraat op. In Stadshagen nog even de parallelweg van de Belvederelaan en het fietspad naar het cultuurhuis.

Heerlijk weertje vandaag om te fietsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten