maandag 10 oktober 2011

Teller ijken

De fietscomputer van mijn fiets(en) tracht ik altijd netjes te ijken. Met een afwijking van 2 millimeter op 3 complete omwentelingen (is bij benadering 5 meter oftewel 5000 millimeter) van het voorwiel, zit ik met een overdreven nauwkeurige meting want een beetje hardere of zachtere banden zorgt al voor een veel groter verschil. Maar maakt niet uit, wel leuk om het even zo nauwkeurig te doen.

Hoe dan ook, een collega van me weet dat ik m'n teller netjes ijk.
Dat mijn teller netjes geijkt is, blijkt wel keer op keer als ik een rit rijd met m'n fiets. Zelfs op afstanden van 100 kilometer is de afwijking in afstand met de GPS misschien 500 meter, wat neerkomt op een afwijking van slechts 0,5%. Maar zelfs 1% zou netjes zijn.
Maar die collega heeft een snorscooter. Je weet wel, zo'n gemotoriseerd apparaat met blauw kentekenplaatje aan de achterkant. Die dingen mogen maximaal 25 km/h maar meestal knallen ze je met meer dan het dubbele voorbij.
De snorscooter van m'n collega geeft aan dat hij vol gas zo'n 40 km/h rijdt. Mijn collega had daar wat z'n twijfels bij en wilde dat wel eens meten. Vandaar dat hij mij gevraagd heeft of ik een keer met hem op kan rijden om zijn werkelijke snelheid te bepalen.

Vanmorgen toen ik richting het werk reed, kwam hij naast me rijden terwijl ik met zo'n 24 km/h tegen de IJsselbrug op trapte. Erg vlot bijkomen deed m'n collega niet. Maar eenmaal naast me, hebben we afgesproken dat dit wel een mooi moment was om eens zijn teller te controleren.
We kwamen meer bovenop de brug. Mijn teller gaf een stabiele 25 km/h aan. Zijn teller zat al aan de 28. Duidelijk dat die teller niet helemaal zuiver is.

Onder aan de brug moesten we wachten voor de verkeerslichten. Omdat ik 's morgens lang niet altijd op m'n best ben qua conditie, en m'n collega graag op volle snelheid wilde meten, heb ik gezegd dat hij maar voor me moest gaan rijden, dan zou ik proberen zijn snelheid te halen.

En toen..... het licht sprong op groen. Het motortje van het snorfietsje deed z'n best en spoot er vrij vlot vandoor vanuit stilstand. Ik wilde niet achterblijven en vreesde het ergste want zo vlot kon ik niet optrekken. Ik zette aan om bij hem te komen. Maar...... ehm..... wachtte hij op mij? Ik kwam achter hem te rijden en de snelheid liep op..... 20.....25...... 30....... 33...... 33...... 33...... we gingen nog wat omlaag en even later zaten we op het vlakke. 33....... 32........ 32........ 32.......... Dit kon niet goed zijn. Ik had me voorbereid dat ik (zeker na een slechte nachtrust) me het snot voor ogen moest trappen maar met 32 km/h was ik nog niet eens op gang. Dus trap een tikkie vlotter en ga naast m'n collega rijden. Hij gaf aan vol gas te rijden en 40 km/h op z'n teller te hebben. toen ik z'n snelheid vertelde, was dat wel een geruststelling. Hij hoeft niet hard en heeft geen trek om bij oom agent op de rollerbank een 40 km/h te zien verschijnen op het meetinstrument van de agenten. En dat gaat dus ook niet gebeuren. Die snelheid bereikt hij bij lange na niet. Het ding rijdt wel harder dan de toegestane 25 km/h maar een buitensporig racemonster is het zeker niet. Voor snorfietsbegrippen vind ik het zelfs een beschaafde snelheid.

Maar om een lang verhaal snel tot een einde te brengen, ik ben daarna maar op m'n eigen snelheid verder gereden...... met nu toch een echte 40 km/h op de teller, de mijne welteverstaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten