dinsdag 11 oktober 2011

Cycle Video Day 2011

Afgelopen week kreeg ik via de weblog 'XL-Network' lucht van een poging om zoveel mogelijk fietsers, die met camera rondrijden, op 10 oktober 2011 hun rit online te zetten. Het verhaal staat op de weblog 'Cycle Video Day'.
Op internet staat een aardige lijst van rijders. De lijst met rijders in Groot Brittannië is echt enorm. Maar als je op internet kijkt naar de capriolen die ze daar moeten uithalen om maar niet in aanraking te komen met automobilisten etc., dan snap je het wel.
Het doel hiervan? Wat ik eruit gefist heb.... tja, om aan te geven waar fietsers mee te maken krijgen als ze hun vervoermiddel nemen om naar hun werk te rijden. Ook om aan te geven dat de weg óók van fietsers is en dat we dus de weg met elkaar moeten delen. Nu hoor ik al bijna mensen heel hard roepen dat fietsers asociale weggebruikers zijn. Helaas, toegegeven, die zitten er zeker bij. En ook ik houd me niet altijd aan de regels en ook ik rijd niet altijd even elegant. Het doel van de filmpjes moet niet zijn om (bijvoorbeeld) automobilisten negatief af te schilderen maar om een algemeen beeld te geven waar wij, fietsers, mee te maken krijgen en dan àlles dus zowel positief als negatief.

Ik heb een poging gewaagd van een ritje woon-werk-verkeer waarbij we 'Ninja's' op de fiets zien; fietsers zonder licht dus. We zien spookfietsers (met licht overigen!). Later zien we ook waarom we die spookfietsers  tegen kwamen want die zijn tegen een probleem aangereden, waar ik vanmiddag op de terugweg ook mee te maken kreeg: onduidelijk omleiding door de wegbeheerder bij werk aan de weg. Verder auto's die netjes voorsorteren achter een fietser om rechtsaf te slaan. Verder een ligfietser in een rijdende Nemo die rood licht negeert (ja, ik dus), een snorfietser die 25 mag, 40 op z'n teller heeft maar wat blijkbaar maar 32 km/h werkelijk is. Een auto die op gepaste afstand achter me blijft rijden terwijl ik op de rijbaan rijd (wegens werk aan de weg) en misschien nog wel meer dingen.

Maar goed, een filmpje van maximaal 10 minuten was het doel:


1 opmerking:

  1. Leuk om te zien dat veel mensen, waaronder jij, gehoor hebben gegeven aan Cycle Video Day. Mijn filmpje is bijna klaar (alleen nog even renderen). Morgen gaat 'ie online, nu eerst even slapen.

    BeantwoordenVerwijderen