donderdag 20 oktober 2011

Lek 30 en boze automobilist

Vandaag was het dan toch weer zover. Ik had weer een lekke band. Maar het is inmiddels wel zo'n 2500 kilometer na het vorige lek en dat is een enorme tijd voor mijn doen. het lek ontdekte ik toen ik in een bocht naar rechts maakte; de fiets ging als een dweil door de bocht. Bovendien liep m'n snelheid behoorlijk terug. In plaats van snelheden ruim boven de 30, zat ik daar nu duidelijk onder. Met 27 à 28 km/h op rechte stukken vond ik het wel best.

Een eindje verderop, op de volgende rotonde moet ik rechtdoor. Het fietspad is gescheiden van de rijbaan maar is wel in de voorrang gesteld. Van rechts komt een weg waar auto's nogal eens de neiging hebben om het fietspad over te stuiven zonder rekening te houden met fietsers.

Vandaag kwamen er 2 voertuigen aan. Een busje en grote pickup met paardentrailer. De eerste knalde over het fietspad; niet elegant maar ik was nog wel ver genoeg verwijderd om niet te kunnen spreken van gevaar. De pickup, die er vlak achter reed, had heel wat tijd om mij aan te zien komen. Uiteraard voerde ik licht (doe ik áltijd met fietsen in de Quest) en ik had mijn richtingaanwijzers aan naar links om aan te geven dat ik de rotonde zou blijven volgen.
Maar helaas, de bestuurder van de lompe pickup meende dat hij ook nog wel voor mocht gaan en mij niet hoefde te zien. Alleen ben ik wel dermate assertief dat hij toch maar het rempedaal heeft aangetikt en wel zodanig veel dat hij even licht slipte.
Toen ik voor hem langs reed, vond hij het nodig om even stevig met z'n grootlicht te knipperen en eenmaal voorbij moest hij nog even z'n claxon laten horen.

Misschien had hij een paard o.i.d. in z'n paardentrailer en vond hij het daarom niet aangenaam om flink te moeten remmen. Maarja.... mocht dat het geval zijn geweest, dan is het misschien een stuk verstandiger om rustiger een rotonde te naderen, beter de ogen te gebruiken en gewoon de regels te volgen.





Tot slot de lekstatistieken:

Lek 1: 2358km;
  • Rechtsvoor; Kojak; gewoon lek
Lek 2: 3032km;
  • Rechtsvoor; Kojak; vrij 'groot' stukje metaal.
Lek 3: 4922km;
  • Rechtsvoor; Kojak; groot stuk glas
Lek 4: 6341km;
  • Achter; Kojak; groot stuk glas maar effectief gedicht door SuperSealant; pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 5: 6947km;
  • Rechtsvoor; Kojak; niet duidelijk wat de veroorzaker was, wel veel steentjes/glas aangetroffen.
Lek 6, 7, 8, 9 en 10: 7859km;
  • Achter; Furious Fred; 1 groter lek, 4 kleinere lekken, alle 5 gedicht door SuperSealant en pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 11: 9570km;
  • Rechtsvoor; Kojak; Vermoedelijk velglint
Lek 12: 11219km;
  • Rechtsvoor (meen ik); Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 13 en 14: 12830km (naar schatting)
  • Links- en rechtsvoor; Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 15 t/m 20: 13176km; Elite Race Sealant in de banden
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 gedicht bij 5 bar.
  • 4 achter waarvan 1 pas gedicht bij 2 bar.
  • Andere 4 lekken (voor en achter) effectief gedicht.
Lek 21 t/m 25: 13190km; Elite Racer Sealant in de banden hoewel links te weinig
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 bij een nippel en daarna bij het ventiel; niet te dichten dus
  • 3 linksvoor waarvan 2 kleintjes die gedicht leken en een nieuwe grote maar te weinig vloeistof in de band waardoor het lek niet gedicht is.
Lek 26 t/m 28: 14420km; Elite Racer Sealant in de band
  • 2 lekken in de Furious Fred met RaceGuard; effectief gedicht
  • 1 lek in de Furious Fred, pas gedicht bij 2 bar
Lek 29: 15024km; Elite Racer Sealant in de band; niet gedicht
  • 1 lek linksvoor. Lek aan de velgkant; stilstaand leeggelopen
Lek 29 vervolg: 15620km; Elite Racer Sealant in de band; niet gedicht
  • 1 lek linksvoor. Lek aan de velgkant onder de plakker van lek 29: scheur geworden.
Lek 30: 18066km; Elite Racer Sealant heeft me met zachte band op plaats van bestemming gekregen
  • 1 lek linksvoor. Er zat op moment van plakken niet veel sealant meer in de band maar het lek was wel voldoende gedicht om door te rijden.

5 opmerkingen:

  1. Dat is een heuse lekkebandenadministratie die je bijhoudt. Met mijn Schwalbe Marathon Plus banden om mijn forenzenfiets heb ik slechts één lekke band gehad (omdat de fietsenmaker na het spaken de binnenband had lekgeprikt). De Schalbe Durano op mijn Fujin SL2 is een heel ander verhaal. In 4000 km al wel zo'n 15 lekke banden.

    Groet,
    www.Bocycle.nl
    (zojuist volger geworden van jouw blog)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er een straat van rechts is dan vind ik het in ieder geval bij mijn mango+ het linker knipperlicht vrij moeilijk te zien voor van rechts komende automobilisten , zij kijken namelijk tegen jouw rechterzijkant aan.
    maar aan de andere kant zien ze dat je niet naar rechts aangeeft dus kunnen ze er van uit gaan dat je rechtdoor gaat.
    Ik heb pas 1 lekke band met de Mango , ff afkloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @BoCycle:
    Sodemieter...... 15 lekken in 4000 kilometer? Da's wel heel bruut.

    @Gerrit:
    Ik heb geen 1W maar 3W Luxeons gemonteerd als richtingaanwijzers (valt in het filmpje trouwens ook wel te zien in de reflecterende borden etc.) Maar daarbij rijd ik redelijk recht op de auto's af. Onder die hoek kunnen ze de linker richtingaanwijzer wel zien. Op het moment dat de pickup in beeld verschijnt, kan hij zeker mijn richtingaanwijzer zien.

    Wat betreft die lekke banden. Met de Alleweder heb ik 3 lekken gehad in 15000 kilometer (Monte Carlo's gereden). Met de Versatile werd dat 5x zo vaak; elke 1000 kilometer wel een lek. Met de Quest ga ik daar dus nog een stukkie overheen hoewel ik van heel veel lekken geen last heb gehad omdat ze netjes door de Super Sealant gedicht werden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn ervaring met lekdichtende vloeistof is dat ik drie keer zoveel lekken heb. Meetstal drie maal hetzelfde wiel binnen een paar kilometer. Dan is de lekdichtende vloeistof op, zit m'n strada onder de troep en moet ik een slijmende band verwisselen. Ik ben er mee gestopt. Ik rij gemiddeld 1x lek op 500 km. Met de Marathon plus 0 lek van buiten af. Wel 4 x lek in 40000 door spaken en gescheurde ventielen (braam aan de veg rond het ventielgat)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb inmiddels 3 verschillende vloeistoffen gebruikt waarbij ik duidelijk verschil in werking heb gemerkt.

    1) Slime (groene meuk) vind ik niets
    2) Joe's Super Sealant: stuk beter maar niet geschikt voor druk boven de 5 bar
    3) Joe's Elite Racer Sealant: die doet het vrij goed, zie statistieken.

    BeantwoordenVerwijderen