zaterdag 22 oktober 2011

Quemo gaat dieper

Ondanks mijn kleine postuur van slechts 1,78 meter lengte zat ik niet helemaal naar m'n zin in de Quest. En nee, het was niet zo dat de fiets me  te groot is terwijl er ook velomobielrijders van 2 meter plaats kunnen nemen in de Quest. Nee, de fiets was me niet te groot maar te klein!

Hoe kan dat? Vrij simpel: de verhoudingen van m'n bovenlichaam en onderlichaam en vast ook de lengte van m'n nek zijn niet echt de verhoudingen die je ziet bij mannelijke modellen. Nee, ik ben een klein mannetje maar dat zit vooral in de benen.

Mijn Quest hadden ze bij aflevering nog niet op z'n diepst gezet. Bij het korte proefrondje werd me direct duidelijk dat dat dieper moest. Dus hebben ze direct de zitting zo laag mogelijk gezet. De steunwaarop de zitting rust (bij de wielkast) stond maximaal omlaag. De voorkant van de stoel zou nog een gat lager kunnen, tenminste, dat gat zat er wel maar dan zou de onderkant van de zitting door de bodem van de fiets moeten en dat gaat dus niet.

Desondanks zit ik niet diep genoeg in de Quest. Met mooi weer had ik er weinig last van maar zodra het weer slechter werd en het schuimdekje plaats mocht nemen over het instapgat, dan werd duidelijk dat ik m'n nek in elkaar moest drukken om de klep van mijn pet aan te laten sluiten op de rand van de schuimkap om zoveel mogelijk regen buiten te houden. En nee, dat rijdt niet comfortabel. Mijn schouders? Die zaten bijna strak tegen de onderkant van de rand van het instapgat aan. Een vinger paste er bij lange na niet tussen.

Onlangs heb ik op de ligfietslijst een vraag gesteld over dat dieper zitten. Questrijder Hans W. kwam aan met een andere steun aan de achterwielkast waarbij de zitting verder naar achteren komt te zitten. Dus ben ik gisteren naar Velomobiel.nl gegaan om daar zo'n steun te halen. Maar wat blijkt: die is even hoog. Dieper ga ik daar niet mee zitten. Hoogstens meer onderuit maar zeker niet dieper.

Gelukkig kwam Theo met de vraag of ik extra gaten had geboord. Domdomdom..... dat had ik zelf kunnen bedenken. De steun die ik nu gebruik, heeft nog ruimte voor één setje gaten boven de bestaande gaten waarmee de steun nog een centimeter lager zou kunnen komen te zitten. Dus ben ik aan het boren geslagen.

Eerst heb ik met de steun een 'boormal' gemaakt van een plank eikenhout:


Vervolgens heb ik deze mal gebruikt om 3 extra gaten te boren. Hier een foto van de steun zoals hij nu is. Oorspronkelijk zaten de boutjes een gat lager. Nu zitten ze dus in de nieuwe gaten, waarmee de steun een centimeter lager zit. Vermoedelijk zou ik 2 centimeter kunnen gebruiken maar dat past niet meer in de steun. En elke centimeter winst is er één. En direct is de afstand tussen m'n schouders en de onderkant van de rand van het instapgat vergroot. Nu past er waarachtig een vinger tussen!


Toen kwam het volgende probleem: de zitting (die al maximaal naar voren geschoven was), paste niet meer tussen zijn scharnierpunt aan de voorkant en de steun aan de achterkant.

Gelukkig had Theo me gisteren ook de nieuwe fiets van Ymte laten zien. Daarin hebben ze aan de voorkant van de stoel 2 plaatjes weggelaten waarmee de zitting in hoogte versteld kan worden. Weglaten van die plaatjes maakt de verstelbaarheid minder maar de stoel kan wel verder naar voren. Dus heb ik die plaatjes verwijderd en de scharnierpunten rechtstreeks aan de zitting gemaakt. En wat blijkt: dat past precies! Weer een probleem opgelost dus.


Het geamputeerder stuk aluminium bewaar ik uiteraard wel. Mocht de fiets naar een volgende eigenaar moeten, dan kan het plaatje weer teruggeplaatst worden.

Het enige wat mij nog te wachten staat is het afstellen van de afstand tussen trappers en zitting omdat de zitting nu een fors eind naar voren is gekomen.

Verder is het nu ook de vraag welke race/tourkap ik nodig heb van Velomobielonderdelen.nl omdat ik nu toch weer een leuk stukje dieper zit. Ik denk dat het toch zaak is dat ik vantevoren ga passen en meten, eventueel met helm op m'n kop onder de kap voor het geval ik weer eens aan een wedstrijd mee wil doen.

1 opmerking:

  1. Met de Strada van Vrouwlief ook heel wat afgetobt. Ze heeft weer vrij lange benen en zit te laag zodat ze niet over de schuimkap kijkt. De kap afgeknipt, stoel op z'n hoogst en de steunen die jij hebt weggedaan zijn bij vrouwlief een paar cm langer gemaakt. Ze zit nu goed, maar stoot met haar schouders tegen de rand van het instapgat; blauwe schouders. Daar nu een stuk buisisolatie omheen gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen