vrijdag 19 augustus 2011

Vizier, avond, goede conditie of ketting?

Wat hebben die dingen met elkaar gemeen? In mijn geval snelheid.

Het vizier lijkt na wat testen toch wat snelheidswinst op te leveren. 's Avonds rijd ik doorgaans harder dan 's ochtends. Mijn conditie is natuurlijk ook een belangrijke factor voor snelheid maar ook de aandrijving is van belang.

Afgelopen week heb ik een retourtje Zwolle-Epe gefietst. Op de terugweg had ik op de Geldersedijk een gereden gemiddelde van maarliefst 36,7 km/h op de teller staan (Garmin Mobile XT) voor het ritje van Epe naar Zwolle (alleen de terugweg dus). Thuis aangekomen had ik voor de terugweg alsnog een totaalgemiddelde van 34,5 km/h. De heenweg zat ik wat lager met 28,4 km/h maar alsnog niet onaardig als je beseft dat ik geen handige route genomen heb door verkeerd te rijden door een slingerende woonwijk en over zandpaden.

Hoe dan ook, zeker de snelheden van de terugweg zijn voor mij niet gebruikelijk. Een hoog gemiddelde kan ik best rijden maar dit soort snelheden heb ik nog niet gehad in het verkeer (was wel rustig overigens en heb ik veel mazzel gehad) en al helemaal niet door bebouwde kom. Maar goed, het is dus toch gebeurd. Oorzaak zal vast in 1 of meerdere van de 4 genoemde punten zitten.

Ook wel even leuk om te melden is trouwens dat de terugweg in het donker was. Ik heb mijn zonnebril af moeten doen omdat ik anders geen steek meer zag. Maar het vizier wist de wind uitstekend uit m'n ogen te houden.

Filmpjes.... Deze zijn 10x versneld afgespeeld.

Op de terugweg heb ik bij 1:20 heb ik snelheden rond de 40 km/h. Dat zakt ook weer af maar na Heerde, ongeveer bij 2:20, gaat het gas er weer stevig op. Maar ik had nog wat meer kunnen geven als ik beter zicht had gehad:

En de heenweg. Minder boeiend tenzij je een mislukte poging wil zien om een route te zoeken die geschikt is voor een grote groep fietsers en ook voor een velomobiel.
In Hattem gaat het al flink verkeerd. Maar in Epe gaat het ook 2x niet zoals ik het had gepland:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten