donderdag 4 augustus 2011

Vakantiekilometers schieten nog niet echt op

Zoals eerder gemeld, mijn vakantie is begonnen met een paar dagen stevige koorts. Gevolg was een verminderde conditie. Mijn eerste ritje sinds de koorts ging niet vlot; ik had duidelijk nog last van de naweeën van de koorts.

Een week later heb ik nog een keer een rit gemaakt, dat was afgelopen zondag. Ik heb een niet al te groot rondje utigestippeld. Het is een rondje Zwolle-Balkbrug-Meppel-Zwolle geworden, een rondje van nog geen 80 kilometer. Hoewel ik niet meer wiebelig op m'n benen stond, was m'n conditie nog niet op peil.
De rit heb ik met camera opgenomen en ook GPS-gegevens opgeslagen. De gegevens heb ik weer gecombineerd. Deze keer heb ik getracht een time-lapse video te maken (in plaats van gewoon de snelheid van de video op te voeren) door elk tiende frame te gebruiken en de rest van de frames weg te mikken. Het resultaat is hieronder te zien:


Onderweg heb ik niet zo gek veel boeiende dingen gezien. 2x fout gereden maar slechts een paar meter. Verder een mooie oude rode Mercedes cabrio die ik onderweg (vlak voor de helft van de video) tegenkom en even later wéér waarbij de mensen in de auto de weg vragen. Een stuk eerder in de film rijd ik bij Balkbrug, waar ik een mooie oude brandweerwagen zie rijden. Op ditzelfde stuk kom ik trouwens 2 hondeneigenaren tegen die hun honden al ruim vantevoren netjes aan de kant houden (de 2e moet trouwens z'n best doen omdat de hond graag achter mij aan wil tijdens passeren).
In Meppel zit ik even wat te stuntelen. Het stuntelen komt omdat ik de rijbaan neem want het fietspad ligt vol klinkers. Maar op een gegeven moment moet ik toch het fietspad weer op alleen is daar niet fatsoenlijk gelegenheid voor dus ga ik maar via de berm naar het fietspad.

De snelheid? Ach, ergens rond de 30 km/h. Niet daverend hoog wegens te slechte conditie. Die moet ik dus toch weer opbouwen. Verder wil ik toch wat meer kilometers maken want ik ben nu in mijn 3e vakantieweek maar heb nog niet eens 200 kilometer gefietst. Misschien 's avonds een paar keer een wat kleiner rondje rijden.

De nieuwe ketting en tandwielen hebben nog wel wat aandacht nodig. Het schakelen verliep niet altijd even vlot en soms leek de ketting even op de tanden van een blad te schieten om vervolgens weer terug tussen de tanden te komen waar de ketting hoort. Maar ook schakelen naar de 9e versnelling gaat niet helemaal vlot. Daar zal ik de grens even wat moeten verleggen zodat de derailleur net iets meer naar rechts kan.

2 opmerkingen:

  1. Usva heeft zaterdag een open dag, misschien een leuk doel ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Wilfred, we hebben gister ook de ketting + de cassette vervangen. Gelukkig geen problemen met de achteras, zoals bij jou het geval was.

    Schakelen met de nieuwe ketting gaat prima en zonder problemen. Persoonlijk heb ik de 9e versnelling nog nooit gebruikt, bij mijn oude cassette was dat kransje nog nagelnieuw !

    BeantwoordenVerwijderen