zaterdag 4 juni 2011

Camera wat weersbestendiger maken

Op een site met reviews en meer interessante zaken rondom de 'key chain spy cam' vond ik een fraaie oplossing om de camera te monteren. Nu voldoet mijn magneetbevestiging vrij goed alleen met regen wordt het toch wat lastiger. Niet dat de magneten dan niet werken maar de camera is niet waterdicht dus kan het hemelwater voor problemen zorgen.

Op de genoemde site vond ik dus het 'tic tac doosje'. De camera past blijkbaar precies in de kleine tic tac doosjes, waarmee je de camera dus mooi waterdicht kan opbergen. Alleen is er geen ruimte meer voor een USB-kabel.

Zowiezo was ik al niet zo blij met de uitstekende USB kabel aan de zijkant van de camera, zeker op de rolbeugel. Dus heb ik via E-bay een stel haakse mini USB stekkers gekocht en die aan een USB-kabel gemonteerd waarbij ik direct de voeding verplaatst heb van pin 1 naar pin 4 want anders heeft het extern voeden weinig zin (de camera stopt dan na één filmpje van 20 minuten of 4 GB, afhankelijk van de firmware, met voeding via pin 4 start hij een nieuw filmpje, goed, Firmware release 2 met de 'continuous recording' is niet zo continuous gebleken, dus daar moet nog nieuwe firmware voor komen).


Deze USB-stekker gaat niet in het kleine Tic Tac doosje passen dus heb ik de grotere variant gekocht (ja, ik koop Tic Tac om het doosje). Daar past de camera namelijk WEL in met de haakse USB-stekker erin.
Wel heb ik onder de camera wat moeten opvullen omdat dit doosje weer dikker is waardoor ruimte overbleef.

De magneetbevestiging gebruik ik nog wel. Het tictacdoosje heeft aan de onderkant een flinke vracht Bison Polymax gekregen met daarin 2 magneten. En tegen de onderkant heb ik ook nog een stuk vijverrubber geplakt. Dat geheel heb ik op de body (rolbeugel en neus) gedrukt waarbij het rubber de ronding van de fiets blijft volgen, de magneten netjes het rubber tegen de body klemmen en de polymax de ruimte tussen rubber en doosje opvult.


Om het rubber wel netjes de vorm van de body te laten volgen, heb ik tijdelijk een stel magneten aan weerszijden gekleefd. Die magneten haal ik er later dus eer af (zitten dan ook niet gekit). Ook moet nog het overtollige rubber en polymax worden weggesneden. Maar dat kan pas als de kit uitgehard is.

Aan de achterkant van het doosje heb ik trouwens een uitsparing gemaakt in het klepje voor de USB-kabel.


Omdat het kunststof van het tic tac doosje niet geweldig geschikt is om doorheen te filmen, heb ik daar een gat in geboord. Om het geheel toch weer waterdicht te maken, wil ik daar gewoon een stukje glas op vastkitten. Ik had bedacht om een objectglaasje voor microscopen te gebruiken. Dat zijn al kleine glaasjes waar ik dan een klein strookje vanaf kan snijden (hopelijk, dat moet ik nog proberen).


Op de neus heb ik hetzelfde idee gemonteerd. Ik heb trouwens tussen het rubber en de body nog wel een tweetal stukjes rubber extra gedaan op de plek van de magneten in de kit.  Deze 2 laagjes rubber creëren nu een holte onder het 'blijvende rubber'. De reden hiervoor is dat het geheel dat nog strakker op de body komt te zitten. De polymax is enigszins elastisch. Het doel is dat, wanneer klaar, het rubber de body net niet mooi volgt maar dus een holte overlaat. De magneten zullen dan die holte dicht trekken waarbij dus de randen van het rubber echt goed strak tegen de body gedrukt zullen worden, wat de kans op schuiven en met name draaien minder maakt.

Maar nu is het een kwestie van geduld hebben tot de kit gedroogd is....... en geduld heb ik helaas maar héél weinig van.

1 opmerking:

  1. Een mooi stukje huisvlijt met in de consumptiemaatschappij voorradige verpakkingsmiddelen, proficiat!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen