maandag 14 juni 2010

Lek 11, nieuwe achterveer en een traag ritje

Vanmiddag ben ik naar Dronten gefietst om een nog stuggere achterveer te halen. Al eerder heb ik de achterveer laten verzwaren, toen is de blauwe veer vervangen door een gedeelte rode en een gedeelte blauwe veer. Nu heb ik een rode veer mee.

De fiets schraapte destijds nogal eens met de bult aan de onderkant over richeltjes bij op-/afritjes. Na wat langer stellen van de veer was dat even opgelost maar enige tijd later kwam het probleem weer terug. Ook na plaatsen van de iets zwaardere veercombinatie. Nu hoop ik dat het met de rode veer verleden tijd zal zijn. Dat geldt ook voor het gedribbel van het achterwiel. Extreem vaak is het me niet overkomen maar ook dat is een euveltje wat ontstaan is.

Mogelijk moet ik de demper ook even wat strakker maken. Dat kan eenvoudig door het rubbertje van de veerpoot te wippen, dan de ontstane ruimte ontvetten en daarna voorzien van 2 of 3 lagen isolatietape om het geheel wat dikker te maken.

Op de terugweg voelde ik m'n fiets minder prettig sturen in een bocht naar links. Lekke band. Maar weer had ik mazzel met het weer. Heerlijk zonnetje, aangenaam briesje dus gewoon in alle rust het bandje vervangen (10 minuten de tijd voor genomen). Ondertussen kwam er nog een vuilniswagen voorbij rijden. De bijrijder hing uit het raam, stak een een oranje opblaashand-met-opgestoken-duim omhoog en brulde HOLLAAAAAND. Dat heb ik natuurlijk met m'n oranje fiets, volgeplakt met welpies en m'n oranje shirt wel even keihard terug gebruld. Tja, ik heb het al eerder genoemd: chauvinisme (maar van de wedstrijd heb ik niets gezien of gehoord, goed achteraf wel dat het 2-0 was of eigenlijk meer 1 - -1 was omdat de eerste een schot in eigen doel was)
Verder heb ik direct maar even de spaken gevoeld. En jahoor, weer een spaak gebroken in het rechter wiel.
Ik denk dat ik deze keer alle probleemspaken zonder ringetjes ga vervangen door exemplaren met ringetjes zodat ik er vermoedelijk helemaal vanaf zal zijn. Dan kan ik plaklint om de velg doen. Mijn vermoeden is namelijk dat de blauwe kunststoffen velglinten van Schwalbe de mogelijke oorzaak zijn van nu al 3 lekken aan het rechter wiel.
De Sealant doet ook bar weinig tijdens het rijden als je een lek hebt aan de velgkant. De antilekvloeistof wordt immers richting het rijvlak gezwiept tijdens het rijden.
Het lek zoeken was thuis dan ook niet gemakkelijk omdat het lek inmiddels wel gedicht was. Maar een klein wit puntje verraadde het lek. Dus de band is weer geplakt en staat nu als reserve in m'n fiets.

Maar goed, onderweg.
Toen ik de fiets weer rijklaar had, ben ik weer verder gereden. Maar veel puf had ik niet meer naderhand. Het tempo lag daarom niet echt daverend hoog.
Bij Roggebotsluis was het enorm druk. Daar heb ik een minuut stil gestaan voordat ik de weg kon oversteken.

Vlak voor het binnenrijden van m'n woonwijk reed ik door een tunneltje. In het laagste punt krabbelde een wat oudere man overeind. Z'n fiets lag ook op de grond. Dat was niet helemaal in orde dus ben ik gestopt om te vragen of ik iets voor de man kon betekenen. Overeind komen kon hij gelukkig zelf. Maar hij stond er wat beverig bij. Z'n mobieltje lag op de grond, het batterijklepje een halve meter er vandaan.
De man gaf aan dat hij aan de medicijnen was maar dat hij niet helemaal wilde toegeven aan z'n toestand. Hij zou morgen naar de dokter moeten en dacht dat het vandaag wel zou gaan, even fietsen. Maar terwijl hij stil stond om te bellen is hij dus omgevallen. Voor hem een teken dat het dus toch eigenlijk niet kon.

Anderhalve minuut later stapte de man weer op de fiets om toch maar om te keren naar huis. Ik vroeg hem of hij nog hulp nodig had maar het zou wel goed gaan zei hij. Hij bedankte me en reed voorzichtig weg.

Tot slot de lekstatistieken:


Lek 1: 2358km; Rechtsvoor; Kojak; gewoon lek
Lek 2: 3032km; Rechtsvoor; Kojak; vrij 'groot' stukje metaal.
Lek 3: 4922km; Rechtsvoor; Kojak; groot stuk glas
Lek 4: 6341km; Achter; Kojak; groot stuk glas maar effectief gedicht door SuperSealant; pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 5: 6947km; Rechtsvoor; Kojak; niet duidelijk wat de veroorzaker was, wel veel steentjes/glas aangetroffen.
Lek 6, 7, 8, 9 en 10: 7859km; Achter; Furious Fred; 1 groter lek, 4 kleinere lekken, alle 5 gedicht door SuperSealant en pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 11: 9570km; Rechtsvoor; Kojak; Vermoedelijk velglint

Geen opmerkingen:

Een reactie posten