vrijdag 2 april 2010

Spaakbreuk RV2 en onderhoud aan de remmen

De winter lijkt nu toch echt voorbij te zijn. Ik heb nu een paar dagen vrij, dus een mooi moment om de remmen maar eens onder handen te nemen.

De rechter veerpoot heb ik eerst maar eens uit m'n fiets gehaald. Het is even werk maar op zich verder geen probleem.

De rem heb ik volledig uit elkaar gehaald en alle onderdelen zorgvuldig schoongemaakt. De remblokken heb ik nog even opgeschuurd. De asjes e.d. heb ik van consistentievet voorzien en daarna de boel weer gemonteerd. Ik hoop dat de remwerking nu weer een heel stuk beter is en natuurlijk ook blijft.

Tijdens het proces zag ik dat ik ook weer een gebroken spaak had. In dit geval dus het rechter wiel. Die heb ik dus direct vervangen.

Ook heb ik nu de binnenband vervangen. Er zit nu een dikkere binnenband in waarin ik 60 mL Super Sealant heb gespoten maar dan de Racevariant die bestand is tegen hogere druk.

De fietsenmaker belde dat m'n andere bestelde binnenbanden ook aangekomen zijn. Heel mooi moment. Die ga ik eerst ophalen en daarna de linker rem onder handen nemen en direct de binnenband vervangen.

De statistieken van de vervangen spaken (met ringetjes):

Rechter voorwiel:
1 spaak met 2 messing ringetjes
1 spaak met 3 messing ringetjes

Linker voorwiel:
1 spaak met 4 messing ringetjes
7 spaken met 3 messing ringetjes

Kilometerstand: 8170

Geen opmerkingen:

Een reactie posten