maandag 20 april 2009

Quemo krijgt rust

Vandaag was het dan toch zover. Quemo bleef thuis, de Fujin mocht weer een woon-werk-ritje maken. De weersverwachtingen waren goed, ik moest wat later vertrekken en de temperatuur was inmiddels aangenaam genoeg om met aan het bovenlijf alleen een loopshirtje te fietsen. Goed, de eerste paar minuten waren wat frisjes maar niet dramatisch. Gewoon even lekker trappen en ik had het lekker warm.

De heenrit was verre van vlot. In Zwolle was het machtig druk op het fietspad waardoor inhalen er niet echt bij was. Tja, op sommige plekken wel even maar dan kon ik niet veel later weer afremmen omdat de volgende mensen voor me reden. Maar ach, ik had tijd zat dus gewoon geduld opgebracht en rustig ingehaald zodra het fatsoenlijk kon.

De gemiddelde snelheid was 28,3 km/h toen ik op het werk aankwam.

's Middags ben ik doorgereden naar Kampen. Maar nog voordat ik Wezep uit was, werd me weer even goed duidelijk wat het verschil is tussen 2 en 3 wielen als het gaat om stabiliteit. Niet dat ik geen evenwicht kan houden maar bij een rotonde wilde ik rechtdoor, een bestelwagentje van één of ander bedrijf wilde rechtsaf. We kwamen uit dezelfde richting, hij had me even daarvoor ingehaald.

Op de rotonde kijkt hij (dat geef ik hem na, hij kéék) in mijn richting om vervolgens vol gas het fietspad over te steken om nog even vlotjes voor mij langs te gaan. Erg leuk maar als ik koers en snelheid had aangehouden, had ik hem geramd. In plaats daarvan ben heb ik achter hem langs gestuurd. Alleen moest ik daarna ook weer vlotjes naar rechts. Dat heen-en-weer gezwieber met het stuur was toch net even teveel van het goede; ik verloor grip en daarmee ook m'n evenwicht. Met m'n linker hand, linker zij en linkerkant van m'n linker scheenbeen kwam ik tegen de grond tot stilstand.

Stuur en trapas stond scheef. Maar gelukkig heb ik gereedschap aan m'n riem hangen waarmee ik het kon rechtzetten.

De rest van de rit naar Kampen ging wat minder vlot met de pijnlijke, stijve plekken.
In Kampen ben ik een uur op gesprek geweest. Dat was dus stil zitten. Dat is niet bevorderlijk voor als je net gevallen bent. Naderhand was ik weer een stukje stijver op de pijnlijke plekken. Maar goed, gewoon doortrappen naar huis en je komt er vanzelf.

Verder wil ik nog wat opmerken over de fietssnelweg. Ik heb geloof ik al eens geschreven over een zijweg in 's Heerenbroek waar het fietspad een slinger maakt van de rijbaan af. Op het fietspad zijn wel markeringen aangebracht omdat het plan was om het fietspad rechtuit te leggen. De markeringen geven aan waar de zaag in het fietspad gezet zou worden.

Ik heb begrepen dat er protest geweest is tegen het rechttrekken van het fietspad door bewoners ofzo. Tot op de dag van vandaag is dat ook nog niet gebeurd. Ik meen me iets te herinneren dat ik wat gelezen had over veiligheid. Ik had toen niet echt de indruk dat het een legitiem argument was. Maar nu denk ik er toch een beetje anders over.

Ik weet niet hoeveel vrachtwagens die zijweg inrijden, maar als dat er vrij veel zijn, dan denk ik toch dat het wijs is de slinger te behouden. Toen ik er reed (richting Zwolle dus), reed er naast mij een grote vrachtwagen. Deze wilde rechtsaf slaan de zijweg in.

Toen besefte ik ineens het punt. Als fietser is het zeer onverstandig om schuin achter een groot voertuig als een vrachtwagen te gaan rijden. Dat probeer ik dan ook te voorkomen. Als je het fietspad echter dichter bij de rijbaan legt, gebeurt dat automatisch wel, en dat is iets wat je als fietser dus ook niet wil. Je komt dan onbedoeld in de dode hoek van de vrachtwagen. De huidige 'slinger' maakt dat de vrachtwagen z'n draai verder kan maken en zo de chauffeur (met een beetje mazzel) via z'n zijruit zicht geven op het fietspad.
Afhankelijk van het aantal vrachtwagens dat er rijdt, wil ik m'n mening dus herzien. Zijn het er veel, dan mag de slinger er van mij blijven. Het is verder geen dramatische slinger. Alleen is het zicht de zijweg in wat beperkter op deze manier. Maar als ik moet kiezen tussen iets verminderd zicht richting de zijweg of in de dode hoek komen van een vrachtwagen, dan kies ik uit de 2 slechten toch maar uit de minst slechte: dan maar verminderd zicht op de zijweg (en omgekeerd).

Verder zijn er nog wel 2 dingen die in ieder geval aangepakt mogen worden op de fietssnelweg:

Als je van Kampen naar Zwolle rijdt, dan is het fietspad vanaf het benzinepomp 's Heerenbroek in wel erg smal. Er komen flink wat fietsers langs, en soms grote groepen. Daarvoor is het gewoonweg niet breed genoeg. Verbreding is dus absoluut wenselijk en dat tot een fors eind verder, bij een tuincentrumachtig gebouw.

Verder is de slijtlaag in het stukje 's Heerenbroek aan de kant van Zwolle nog altijd verre van comfortabel. Op m'n Fujin rammelen de vullingen uit m'n kiezen. Niet prettig dus.

2 opmerkingen:

  1. auw!!! ga je ook ff met je cabrioligger op pad.... hopelijk niet alteveel pijn meer....tja velo en cabrioligger is idd wel ff wat anders kerel!!!!! doe maar ff goed uit kijken ja!!! niet te dapper woorden in een keer hoor:P erst mar ff "wenen"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Probleem is dat 'n man naar verluid niet wenen mag!
    Mocht ik naar Middelburg moeten voor 'n roeifietsonderdeel dan zal ik dat waarschijnlijk toch met de FAW-doen.Dan kan ik tenminste niet omvallen van vermoeidheid (en makkelijk 'n tent meenemen zoals uit voorgaand harskamperdennen-avontuur blijkt).

    BeantwoordenVerwijderen