zaterdag 31 oktober 2009

Meer spaakbreuk LV1 en LV2

Gisteren had ik de indruk dat er iets mis was met de besturing van m'n fiets. Het voelde niet aan zoals het hoort. Ik dacht eerst aan een lekke band maar dat voelt toch net even anders. Verder voelde ik tijdens het remmen dat dat niet geleidelijk ving maar meer iets wat op ABS leek. Thuis aangekomen heb ik m'n spaken gecontroleerd. Links voelde ik een gebroken spaak, rechts niet.

Vandaag heb ik de Quest op z'n kant gelegd om de gebroken spaak te vervangen. Maar om de één of andere manier zag het er wat anders uit dan 2 weken geleden toen bij VM.nl de gebroken spaak vervangen was.

Ik ging op zoek naar de gebroken spaak en dat hoeft gelukkig niet lang te duren. Maar ineens zag ik nog een tweede gebroken spaak.
Ik ben op zoek gegaan naar de eerder vervangen spaak met de twee ringetjes achter de kop. Maar tot m'n stomme verbazing kon ik die niet vinden. Zou één van de twee gebroken spaken dan de nieuwe spaak zijn? Zou kunnen want ik heb twee messing ringetjes laten monteren terwijl ik met de Versatile telkens twee stalen ringetjes geplaatst had en die laatste zijn dikker.

Ik heb daarom nu één spaak voorzien van 3 messing ringetjes en de andere van 4 messing ringetjes. Dat past nog probleemloos door de flens dus zal ook 4 niet teveel zijn.

Omdat de Quest toch op z'n kant lag en ik alle spullen voor het vervangen van spaken klaar had liggen, heb ik het andere wiel ook nog maar eens geïnspecteerd voor de zekerheid.
Toen werd het ineens duidelijk waarom alles er anders uit zag dan 2 weken geleden bij Velomobiel.nl. Ik heb nu twee spaken aan het LINKER wiel vervangen terwijl 2 weken geleden het gebeurd is aan het RECHTER wiel. Daar zag ik dus een spaak met twee ringetjes achter de kop.

Mijn vorige weblog had ik voorzien van statistieken over lekke banden. Deze weblog heeft dat ook al maar daar gaat ook een stukje over spaakbreuk bij komen. Omdat ik bij m'n vorige fiets ook heel wat spaakbreuk heb gehad, en ik op een gegeven moment een beetje de tel ben kwijt geraakt, ga ik het nu wat beter aanpakken. Dus:

Rechter voorwiel:
één spaak vervangen en voorzien van 2 messing ringetjes

Linker voorwiel:
twee spaken vervangen. Één heeft 3 messing ringetjes, de ander heeft 4 messing ringetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten