donderdag 3 september 2009

Woei :D Wind en record

Vandaag staat er een stevig briesje. Vanmorgen had ik wind tegen, vanmiddag wind mee.

Het fietspad richting Hattemerbroek is nog altijd afgesloten dus ben ik vanmorgen voor de zoveelste keer bij het Wokrestaurant de rijbaan opgegaan en bij de Oostersedijk weer af. In wezep heb ik bij de oude kazerne weer de rijbaan gekozen.

Teruggaande is het wat vlotter gegaan. Dat had ik vantevoren al wel verwacht dus heb ik m'n teller op het werk gereset en heb toen m'n fiets achteruit uit het parkeervak gereden om vervolgens naar huis te rijden.

In Wezep heb ik het fietspad gekozen om even te zien hoe hard de wind was en ook om even op gang te komen. Na de rotonde bij de oude kazerne ben ik de rijbaan op gegaan. De snelheid liep vanaf 40 km/h langzaam op en zat bij het binnenrijden van Hattemerbroek op 48 km/h. Die snelheid heb ik een tijd vastgehouden.

Normaal ga ik vlak voor het verlaten van Hattemerbroek weer het fietspad op maar daar reden wat spookrijdende fietsers. Dus ben ik op de rijbaan gebleven om de volgende goede gelegenheid te nemen om het fietspad op te zoeken: bij het tuincentrum net na het viaduct van de A50. Maar ook daar reden heel wat fietsers als gevolg van de afzetting van het fietspad ter hoogte van de Oostersedijk.

Omdat m'n snelheid nog altijd lekker hoog lag en ik nog wel een tijdje door kon gaan op deze manier, ben ik maar op de rijbaan gebleven en ben met snelheden tot 51,5 km/h richting Zwolle gereden om bij het Wokrestaurant maar weer voor het fietspad te kiezen.

Met een gemiddelde snelheid van 39,78 km/h kwam ik bij de verkeerslichten onder aan de oude IJsselbrug aan. M'n hoogste gemiddelde tot dusver. De wind maar ook de rijbaan hebben hieraan meegeholpen. Dit zou ik wel eens vaker kunnen gaan doen in de toekomst.

Helaas gaat m'n gemiddelde vanaf daar dramatisch omlaag. Eerst de brug op, dan wat bochten, veel meer fietsers, rotondes, verkeerslichten, auto's die niet weten wat voorrang verlenen is, etc.

Als ik langs de Willemsvaart rijd, druk ik een paar keer op het knopje van m'n fietscomputer om te zien hoe lang ik onderweg geweest was op dat moment. Dat bleek 11 minuten te zijn.
Ik weet nog dat ik met de Versatile ooit eens binnen 22 minuten een enkeltje tussen huis en werk gereden heb, maar dat was op de oude, 1km kortere route. Ik had even hoop dat ik mogelijk m'n eigen record zou kunnen verbeteren, ondanks de 1km langere route die ik tegewoordig tussen de oude IJsselbrug en huis rijd.

Op de Klooienberglaan begint het spannend te worden qua tijd. Helaas moet ik vlak voor de Twistvlietbrug wachten op een stel moeders die gewoon niet kijken of er verkeer aankomt en van het schoolterrein afdenderen, zo de weg op.
De brug op gaat automatisch al een stuk langzamer. Daarna volgt het Twistvlietpad waar ik nog een stevige sprint kan proberen te maken. Maar helaas, ook daar is het net te druk om helemaal voluit te gaan. Vanaf daar is het erg druk op het fietspad vanwege basisscholen die even daarvoor uit waren.

Zodra ik de Muurmeesterstraat opdraai, heb ik nog 20 seconden om thuis te komen. Maar dat is véél te weinig tijd om het binnen 22 minuten te rijden.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op:

22 minuten en 28 seconden
12,39 kilometer gefietst
51,62 km/h maximaal
33,07 km/h gemiddeld en daarmee alsnog wel een record (met de Versatile was het 32,7 tussen huis en werk)
Hoogste gemiddelde wat ik tijdens het rijden gezien heb: 39,78 km/h

Verder heb ik in de stad nog wat leuk commentaar gehad. Een vrouw met kind zei iets. Ik kon het niet verstaan vanwege Nick en Simon die in m'n oren aan het zingen waren. Maar na 1 oor vrij te hebben gemaakt, gaf ze aan dat ik met een overkappinkje helemáál droog zou blijven. Ik gaf aan dat ik dat ook heb. Vond ze wel leuk.

Al met al een leuk dagje fietsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten