donderdag 24 september 2009

Achterlichtperikelen

Afgelopen week viel me op dat het linker LEDje van het achterlicht niet goed werkt. Hij gaf minder licht dan de overige 3. Dit is me al eerder overkomen maar dan met 5mm witte LEDs, nog niet eerder met Luxeons.

De oorzaak is me nog onduidelijk. Warmte is niet het probleem want een 1W Luxeon die op vol vermogen werkt, wordt niet eens fatsoenlijk handwarm. Een te grote stroom lijkt me ook uitgesloten omdat ik de boel netjes op een stroombron heb aangesloten in plaats van een spanningsbron. Ook de stroombron is niet defect omdat dan nog een Luxeon minder licht moet geven. Ik heb namelijk twee Luxeons in serie gezet. Dus krijgen die dezelfde stroom.

Blijven twee mogelijke oorzaken over die ik kan verzinnen: 1) slechte Luxeon die bezig is 'dood' te gaan of 2) een vochtprobleem waarbij sluiting ontstaat bij één Luxeon. Indien het laatste het geval is, ben ik blij dat ik een stroombron heb gebruikt. Ook al wordt één Luxeon volledig kortgesloten, dan zal de ander nog altijd de gewenste stroom en spanning krijgen en niet opblazen. Zelfs al zou ik beide Luxeons kortsluiten, dan is het gevaar nog niet groot gezien de stroomsterkte nog altijd beperkt blijft. Alleen krijgt de stroombron dan wel de volle 12V te verwerken en zal dat gaan 'opstoken' in warmte.

Ik heb nieuwe Luxeons besteld en ontvangen. Er ligt dus weer een rotklus op me te wachten: de top van de Quest eraf en na het plaatsen van de nieuwe Luxeons, er weer op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten