donderdag 24 september 2009

Grote split, kleine split

Er heeft wat mailwisseling plaatsgevonden met de gemeente Oldebroek over het aangebrachte split op de fraaie fietspaden. Helaas ben ik nog altijd niet overtuigd van het nut van het split.

Argumenten die werden aangedragen zijn:

Onderscheid tussen rijbaan en fietspad moet duidelijk zijn. Vandaar de rode kleur. Dat er een groenstrook met bomen of een hellend vlak met klinkertjes waarop vaak auto's geparkeerd staan is niet genoeg volgens de gemeente. Sommige automobilsten schijnen zo'n pad zonder rode kleur toch aan te zien voor een rijbaanachtig gebeuren. Het fietspad is ergens tussen de 2,5 en 3 meter breed. Zodanig smal dat erop rijden met de auto niet echt comfortabel breed is. Verder staan er bij elke zijweg netjes de blauwe ronde borden met de fiets erop: verplicht fietspad dus. Volgens mij horen mensen die niet in de gaten hebben dat zo'n smal pad met genoemd bord, een fietspad is, geen roze papiertje te hebben en al helemaal geen auto.

Verder zou comfort en snelheid weer als voorheen worden als het split eenmaal is aangeveegd. Bovendien hebben ze gebruik gemaakt van 'fijn split' als ik de gemeente mag geloven. Na een handjevol split te hebben opgepakt en te hebben bestudeerd, kan ik eigenlijk alleen zeggen dat er daadwerkelijk fijn split bij zit maar ook gewoonweg grof split van meer dan 15mm. Ook dat heb ik aangegeven bij de gemeente. Zij zeggen dat er gebruik is gemaakt van 4/8mm split waar incidenteel een groter deeltje kan zitten. Het handje split wat ik echter opgeraapt heb, bevat zo'n 33% aan steentjes die groter zijn dan de genoemde 8mm. Qua gewicht zit de verhouding van het handjevol steentjes nog even wat 'leuker'. 11,7 gram grotere steentjes tegenover 6,2 gram steentjes van 8mm of kleiner. Het is maar wat je 'indicenteel' noemt.

Een collega van me, die dit jaar voor het eerst vrij vaak op de fiets is, heeft z'n eerste lekke band gereden op het split. Het betreft een nieuwe fiets met dus ook nieuwe banden. Dat soort incidentjes zullen vast 'positief' werken bij het uit de auto krijgen van mensen.

Ik blijf het jammer vinden dat ze voor deze oplossing gekozen hebben en niet voor rood asfalt, of gewoon zwart asfalt. Ik hoop toch dat de gemeente in de toekomst voor betere oplossingen kiest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten