dinsdag 1 september 2009

In de achtervolging

Zo, even een vlot ritje naar huis gemaakt.

Toen ik net bij het werk vandaan was en over het fietspad reed waarbij ik het in de planning had om twee mountainbikers in te halen en daarom al een leuke 38 km/h op de teller had, zag ik in m'n linker achteruitkijkspiegel een wit gevaarte aankomen met een fel blauwwitte koplamp. Kan niet missen: dat moet Gerrit S. zijn.

Gerrit rijdt meer, rijdt langer èn harder, behoorlijk veel harder. Hij heeft, als hij door Wezep komt, al heel wat kilometers achter de rug van de heenweg maar zelf het stuk terugweg wat hij dan al gereden heeft is fors. Toch jakkert hij me met zo'n 48 km/h voorbij.

Die 48 km/h wist ik op dat moment nog niet. Ik heb de achtervolging ingezet om te zien hoe hard hij reed. Nja, dat is dus gewoon hard.

Bij de rotonde voor de Glenn Mills vlieg ik bijna uit de bocht. Ik ben de rotonde gewoon te hard opgereden waarbij ik aan het glijden gegaan ben. Nog maar net voor de trottoirband stopt m'n glijpartij en gaat de fiets weer in de richting die ik wil.

Omdat ik flink wat vaart verloren heb, ga ik het fietspad op en maak weer vaart. Gerrit rijdt onverstoorbaar verder over de rijbaan met z'n vaartje van de genoemde 48 km/h. Zodra ik weer op snelheid ben, ga ik ook de rijbaan weer op en kom weer wat dichter bij hem rijden en blijf dat ook doen op een gepaste afstand.

Bij het verlaten van Hattemerbroek ga ik het fietspad op. Gerrit niet. Hij rijdt stug door. Auto's blijven betrekkelijk netjes achter hem hangen. Minder netjes is de actie van een automobilist die vanaf het industrieterrein van Hattem komt. Die wil graag de Zuiderzeestraatweg op maar moet wachten op het naderende verkeer, waar Gerrit voorop rijdt. Wachten, waar doe je dat? Voor de haaietanden want dat betekent dat je voorrang moet verlenen. Dit waren de haaietanden van de rijbaan. De haaietanden voor het fietspad leken minder boeiend. De auto blokkeerde het fietspad volledig. Daar ging m'n vaartje dus.

Nadat ik achter de auto langs gereden ben, half door de berm, trap ik m'n fiets weer aan maar de 48 km/h haal ik niet zo gemakkelijk meer. Ik ben duidelijk niet gewend om dat soort snelheden te rijden want ik had een lichte verzuring in de benen. Niet dramatisch maar wel net voelbaar. Gerrit blijft in het vizier maar z'n afstand is door de blokkerende auto wel een stuk groter geworden.

Maar goed, dit was dus een vlot ritje, met dank aan Gerrit.

Gistermorgen had ik trouwens ook een 'ontmoeting' met een auto. Dat was op de heenweg naar het werk. Uit een zijweg van rechts kwam een auto aanrijden. Hij stopte netjes voor het fietspad. Echter heb ik de bestuurder geen seconde in de ogen kunnen kijken omdat hij constant naar rechts bleef kijken.
Op het moment dat ik de auto was genaderd en er voor langs wilde rijden, trok de auto op. Direct heb ik de claxon stevig ingedrukt. De bestuurder kijkt in mijn richting, schrikt en trapt de rem in.

Om de één of andere reden is de aandacht van automobilisten voor het fietspad betrekkelijk laag. Misschien moet ik toch maar gewoon stug elke keer tussen de IJsselbrug en het werk lekker op de rijbaan gaan rijden.

4 opmerkingen:

  1. Hoi, dat was niet Gerrit S maar dat was ik, Charles Franconi. Ik rijd dagelijks het traject Zwolle 't Harde.

    Ik rijd niet meer over het fietspad behalve over de oude Ijsselbrug, omdat daar mn snelheid te laag is. Ik heb ondervonden dat ik het veiliger vind om op de grote weg te rijden, meer reactietijd, meer zichtbaarheid en voor de grote weg stoppen automobilisten WEL.

    Groeten Charles

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Okéééé..... goed, ik heb het niet helemaal goed gezien met het wat mindere weer en het feit dat ik toch ook het fietspad in de gaten moest houden.

    Maar man..... wat jakker jij hard door!
    Wat betreft het fietsen. Het stuk vanaf de fietsenmaker in Hattemerbroek is inderdaad minder. Het is dan wel even mooi tussendoor maar eenmaal na de A50 begint het inderdaad aardig te hobbelen en neemt het duidelijk bij mij snelheid weg. Bij menig boomwortel wipt de ketting even zodanig ver van de tandwielen af dat hij even doorslipt.

    En wat betreft die zichtbaarheid: met name voor verkeer uit zijwegen heb je denk ik helemaal gelijk. Ik maak me alleen wel enige zorgen voor verkeer wat trager verkeer (zoals landbouwvoertuigen) inhalen terwijl je als fietser net van de andere kant komt. Ik weet wel dat er heel wat idioten rijden op de ZZSweg (daarom gooi ik altijd m'n InoLED aan en m'n achterlicht zet ik een stand feller)

    Maar dan vraag ik me toch af, heb ik jou en jij mij al vaker zien rijden? Ik was altijd in de veronderstelling dat ik Gerrit S. zag maar dat kan jij dus ook zijn geweest. Vaak zie ik niet een andere Quest maar zo af-en-toe wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik reed sinds 1996 met een Alleweder hetzelfde traject. Sinds okt 2008 met de witte Quest. Meestal rijd ik smorgens tussen 0630 en 0650 langs de Zuiderzeestraatweg rg 't Harde en smiddags ca 1700 weer terug. Eerste keer dat ik je zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In dat geval zal ik de overige keren dus toch Gerrit S. hebben gezien. Maar in dat geval jakkeren er dus 2 Quests door Wezep en 1 naar Wezep. Ik meen dat Gerrit S. ongeveer op hetzelfde moment heenrijdt als jij maar wat later terug. Maar goed, als je in dezelfde richting rijdt met vergelijkbare snelheden dan is de kans klein dat je elkaar treft. Ik ben doorgaans vaak veel eerder op de terugweg dan jij. Heen ben ik een stuk later want ik vertrek doorgaans om 7:00h van huis of mogelijk iets later. Op z'n vroegst ben ik 7:10h op de IJsselbrug.

    BeantwoordenVerwijderen