zondag 16 augustus 2009

Steppers

Gisteren was het 9e Stadshagenfestvial. Op dit festival stond een vliegerstand. Blijkbaar is er nu een jaar een vliegerwinkel in Zwolle. Goed, in principe meer internetwinkel maar dan nog. Gisteren kreeg ik de uitnodiging om vandaag naar de Milligerplas te komen want daar zouden ze staan in verband met hun 1-jarig bestaan.

Vandaag ben ik naar de Milligerplas gegaan. Tot m'n stomme verbazing zag ik daar 2 ligfietsen staan. Bekende ligfietsen. En 2 seconden later ook de bekende gezichten erbij: Eelco en Monique.

Met m'n oudste dochter heb ik een vliegertje opgelaten.
Na enige tijd kwam een stepper m'n fiets bekijken. We raakten aan de praat. In het gesprek is mij duidelijk geworden dat steppen meer is dan een kinderspeeltje (goed, dat was me daarvoor ook al duidelijk), meer is dan gewoon een ding voor volwassenen om te toeren. Het is een 'simpel' apparaat waar zéér respectabele afstanden mee gereden worden. Hij gaf aan dat hij lange afstanden rijdt. Rondje IJsselmeer, retourtje Enschedé en nog heel wat meer. Hij wil ook graag brevetten rijden zoals racefietsers en ligfietsers die kennen. De snelheden liggen natuurlijk wel lager dan die van een velomobiel maar op een lange afstand met een gemiddelde van 18 km/h steppen vind ik, vanuit mijn beleving, zéér netjes. Ik had dat soort gemiddeldes echt niet verwacht.

De man neemt het steppen zelfs zo serieus dat z'n fietsen aan het plafond van z'n garage hangen en zeer sporadisch gepakt worden. Hij stept zo'n 5000 kilometer per jaar. De snelheden en afstanden die hij noemde, maakt voor mij dat een step, net als een fiets, echt serieus genomen moet worden als vervoermiddel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten