vrijdag 14 augustus 2009

Pompperikelen

Je rijdt onderweg een band lek. Dat wordt dus plakken of vervangen. Maar pompen is in ieder geval wat gedaan moet worden. Dat kan met verschillende pompen. Kleine compacte dingetjes met CO2-patronen, een gewoon meeneemfietspompje of een gewone vloerpomp. CO2-pompjes hebben niet mijn voorkeur. Die patronen kosten zo'n 2,5 euro per stuk. Niet echt goedkoop. De meeneemfietspompjes zijn best goed, tenminste de Road Morph van Topeak was een goed pompje. Alleen pomp je je een rugbreuk met zo'n klein geval. Met een velomobiel heb je al snel ruimte genoeg om een normale vloerpomp mee te nemen.

Bij de Halfords heb ik een Halfords hogedrukpomp gehaald. Alleen heeft dat ding een enorme lel van een voet.

Ze hebben ook een exemplaar met inklapbaar voetje. Alleen dat dat nou zoveel opschiet.... Het scheelt bijna niets.

Vroegâh hadden ze wel pompen met compacte inklapbare metalen voetjes. Alleen heb ik daarvan maar 2 exemplaren gevonden. Een enorm dure SKS-pomp met een gewicht van maarliefst 2 kg. Die pomp kan tot 16 bar. Met name het gewicht vind ik toch wat overdreven. Zeker als je weet dat die Halfordspomp die ik heb, maar iets van 1 kg is.

Wel heb ik nog een ander pompje gevonden voor een aangenaam prijsje. Rond de 10 euro met drukmeter erop. Alleen de kwaliteit is bagger. Één zo'n pompje trof ik aan met een defecte drukmeter. Dus dat was ook 3x niets.

Na heel wat zaken te zijn afgestruind, ben ik erachter gekomen dat ik niet echt meer hoef te rekenen op het vinden van een geschikte pomp. Dus kan ik dan nog 2 dingen doen: 1) een meeneempompje kop en me een rugbreuk pompen of 2) m'n huidige pomp onder handen nemen. Ik heb voor het laatste gekozen.

Allereerst heb ik de voet eraf geschroefd. Dat ziet er al heel anders uit:


Daarna een dik stuk (8mm) massief aluminium staaf in een U-vorm gebogen en de uiteindes ook omgebogen. De onderkant van de pomp heb ik voorzien van 2 gaten aan de zijkant waar de gebogen aluminium staaf in kan:


Kijk, dat is dus een mooi opklapbaar voetje zoals je vroegâh wel zag:


Op de eerste en tweede foto staat het voetje trouwens ook al gemonteerd op de foto. Daar zit hij ingeklapt.

In de staart heb ik een stuk klittenband gemaakt aan het achterste boutje waarmee de top op de onderbak geschroefd zit. De pomp hangt nu aan dat klittenbandje zodat de vloer van de Quest vrij blijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten