zaterdag 8 augustus 2009

Bandenslijtage

Het was vandaag wat minder warm dus wat meer geschikt om een stuk te fietsen.
Bij gebruik van fietsen hoort ook zo af en toe een inspectiebeurt. Ergens links voorin zit een geluid wat iets weg heeft van kraken en rammelen. Daar moet ik nog eens naar zoeken. Maar iets wat meer aandacht nodig heeft, dat zijn de banden.

De achterband heb ik niet grondig geïnspecteerd maar daar lijkt weinig mis mee. Gezien de verhalen over de Quest en dat hij zeer zuinig is met banden, dacht ik voor niet veel anders aan te treffen. De linker voorband heb ik als eerste gecontroleerd. Die had wel wat kleine sneetjes/gaatjes maar verder niets dramatisch. Toen ik bij de rechter voorband aankwam, schrok ik toch wel:


Kilometerstand? 8000 kilometer? 6000? Nee, die is 3800 kilometer. Met andere woorden: ik kan niet echt zeggen dat ik zo'n verschil zie in bandenslijtage tussen Versatile en Quest. Goed, Kojaks heb ik niet onder m'n Versatile gehad maar wel heelw at Marathon Racers die behoorlijk slijtagegevoelig zijn.

Leuke is wel dat ik andere slijtage al wel eerder had opgemerkt:


Die slijtage komt door aanlopen ergens in de wielkasten bij maximale (de welliswaar beperkte) stuuruitslag. Ik was bang dat dit een probleem zou zijn nog voor het rijvlak versleten was. Dat blijkt dus niet het geval te zijn.
De maximale stuuruitslag gebruik ik dus toch wel met enige mate. Bij ophalen van de Quest heb ik overwogen om 40mm banden eronder te laten monteren maar vanwege de beperktere stuuruitslag (in vergelijking met de Versatile) heb ik besloten om toch eerst maar wat smallere banden te proberen. Nu, achteraf, denk ik dat bredere banden op de voorwielen niet echt een succes zal zijn bij mij.
Overigens heb ik vandaag wel gemerkt dat die smallere banden in zachter zand toch wat minder comfortabel zijn dan bredere (maar dat viel natuurlijk te verwachten en dat wist ik eigenlijk al wel).

Maar goed, als het gaat om bandenslijtage, dan ben ik niet overtuigd van de verhalen over de zogenaamd veel geringere bandenstlijtage bij de Quest. Ik denk dat de piloot een veel belangrijkere factor is (tja, en de uitlijning natuurlijk maar ik ga er voor het gemak niet vanuit dat die verkeerd is hoewel laten checken geen kwaad kan).

Komende week maar even een retourtje Dronten rijden denk ik om twee nieuwe Kojaks te halen en eventueel naar de kraak te laten kijken/luisteren en de sporing te laten controleren.

Verder wil ik nog een extra klittenbandje tegen de onderkant van de neus monteren. Met m'n korte benen moet ik het dekje wat verder naar achteren onder de neus drukken als ik hem tijdens het rijden opgeborgen wil hebben. Alleen kom ik vaak met m'n knieën tegen het dekje aan. Dit kan in combinatie met zweet behoorlijk gaan irriteren en zelfs een soort schuurwondjes opleveren. Ik denk dat ik met een extra klittenbandje het dekje omhoog kan tillen en hoger onder de neus vast kan monteren om zo meer ruimte voor m'n knieën te maken.

Verder wil ik het kleine plaatje van de remhendels waarin de stelbusjes gemonteerd zijn, wat verder afronden want daar kom ik met m'n bovenbenen tegenaan, met name met m'n linker been. Ook dat irriteert en is natuurlijk niet prettig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten