vrijdag 14 augustus 2009

Claxon werkt niet

Gisteravond kwam ik erachter dat m'n claxon het niet meer deed. Goed, de claxon (alarmsirene) deed het nog wel maar de drukschakelaar aan het stuur reageerde niet zoals het hoort.

De knopjes die ik gebruik zijn betrekkelijk goedkoop. Veel stroom kunnen ze ook niet aan. Maar toen ik hem gedemonteerd had, bleek het probleem puur mechanisch te zijn. Binnenin zat een palletje wat voor het contact moet zorgen, wat scheef. De behuizing kwam ook spontaan open zetten. Kortom: afgeschreven schakelaar.

Als die schakelaars zo teer zijn, dan is het niet handig als het gesoldeerd zit. Ik heb daarom de bedrading van de kleinste schuifstekkertjes voorzien die ik kon vinden. Die moest ik nog wat samenknijpen om de ruimte erin kleiner te maken zodat ze zouden klemmen om de soldeerlipjes van de schakelaar.

Ik heb nu nog een paar van die schakelaartjes in m'n fiets liggen als reserve. Mocht er weer 1 kapot gaan, dan kan ik hem terplekke vervangen. De eerst schakelaar heeft het 6 maanden volgebouden.
Een goede claxon is geen overbodige luxe. Vandaag heb ik er nog een buschauffeur mee begroet die het niet nodig vond om fietsers van rechts voorrang te verlenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten