dinsdag 19 mei 2009

Zwolle-Wezep-Rijssen-Zwolle

Vandaag ben ik voor een examenbespreking naar Rijssen geweest. Dit heb ik al heel wat vaker gedaan. Omdat de afstand goed te doen is (110 kilometer totaal), doe ik dat gewoon met de fiets.

De Alleweder, de Fujin, de Versatile en nu ook de Quest heeft het ritje gemaakt.

De rit van Zwolle naar Wezep heb ik rustig aan gedaan. Ik had na dat ritje immers nog bijna 100 kilometer te gaan. Om ongeveer 12:00h ben ik vanuit Wezep vertrokken. Het gemiddelde lag duidelijk onder de 30 km/h. Ik weet niet meer of het nou iets van 27,5 of 28,5 km/h is maar het was iets in die geest.

Het eerste stuk van de route is gewoon helemaal bekend. Gewoon Wezep-Zwolle en dan door Zwolle heen. Alleen kwam ik bij de kruising Deventerstraatweg/Hortensiastraat in de problemen. Je moet daar met de fiets de weg oversteken en dan naar links afslaan de Hortensiastraat op. De bocht heb ik daar (wegens drukte op het fietspad) niet goed aangesneden. Het gevolg was dat ik moest steken want m'n fiets kwam voor een stoeprand te staan. Helaas was het druk waardoor achteruit rijden even niet wilde. Maar toen het even rustig genoeg was, ben ik verder gegaan.

Vervolgens ben ik vanaf de Zuidbroeklaan de Wipstrikkerallee opgereden. Dat heb ik aan de rechter kant van de weg gedaan. Maar dat is niet handig want ter hoogte van Urbana moet je de weg oversteken. Dus is het handiger om dat bij de verkeerslichten te doen bij de Zuidbroeklaan. Helemaal is het daar handiger omdat er tegenover Urbana aan de weg gewerkt wordt. Er stond op de rijbaan een vrachtwagen te wachten die de stroom auto's blokkeerde maar ook het zicht weg nam. Vanaf het bouwterrein kwam ook nog eens een busje de rijbaan oversteken. Al met al niet echt een prettgige situatie en zeker geen vlotte.

Maar eenmaal voorzichtig/veilig overgestoken kon ik m'n route vervolgen.
Deze ging vervolgens door Wijthmen en dan door richting Heino. Dat stuk route ken ik inmiddels ook goed. Dus dat betekent lekker doorrijden.

In Heino is het altijd feest. Het is me nog altijd een raadsel waarom ze het fietspad van de Zwolseweg op de stoep hebben liggen. Het is een stoep die nou niet echt lekker vlak ligt en ook nog eens niet te breed en om het compleet te maken om de zoveel meter een boom half op de ene rijstrook heeft staan. Ik ben er inmiddels wel achter dat de rijbaan daar een stuk prettiger en veiliger rijdt. Dus ben ik daar de rijbaan opgestuiterd.

Bij de kerk ben ik toch fout gereden. Hoewel ik een track met OziExplorer aan had staan, heb ik het toch gepresteerd om de verkeerde afslag te nemen. Ik moest de Canadastraat hebben maar ben één weg later, de Marktstraat, ingeslagen. Dit komt in ieder geval deels doordat de GPS het tempo van draaien niet helemaal bij kan benen.
Maar het mooie van GPS met kaartmateriaal is dat ik direct kon zien dat ik niet hoefde te keren maar een eindje verder een weg kon nemen naar rechts die op de Canadastraat uit zou komen.

De weg ging vervolgens verder naar Raalte. Daar heb ik de Zwolsestraat genomen. Voor de verandering ben ik in Raalte goed gereden. Bij de splitsing tussen Kerkstraat-Kruisstraat heb ik meer dan eens de Kruisstraat genomen terwijl ik de Kerkstraat moest hebben.

Na Raalte stuur ik aan op de Nijverdalse weg. De naam geeft direct het volgende 'waypoint' aan: Nijverdal.

In Mariënheem ben ik meer dan eens op een parkeerplaats beland die op niets uit liep. Ik meende me te herinneren dat dat op de heenweg het geval was. Dus ben ik in Mariënheem de weg overgestoken naar de linker kant van de weg. Dat duurde enorm lang want het was stervensdruk.
Eenmaal overgestoken en m'n route verder vervolgd, vond ik de situatie toch wat vreemd. Het fietspad vond ik te smal voor twee richtingen. En aan de andere kant leek de weg gewoon door te lopen. Kortom: ik was onterrecht overgestoken. Bij de spoorwegovergang ben ik de weg weer overgestoken om gewoon rechts verder te rijden.
Even een reminder voor mezelf:
Dat je niet verder kan rijden, is dus op de terugweg. Volgende week vrijdag moet ik de route weer rijden. Ik wil dan op de terugweg direct al aan de 'verkeerde kant' van de weg rijden zodat ik de oversteek in Mariënheem niet hoef te maken maar gewoon lekker door kan rijden. Dat betekent dus dat ik in Nijverdal al direct links het fietspad moet nemen. Over de bult bij Nijverdal is het fietspad ook twee richtingen dus dat moet kunnen gok ik.

Toen ik tegen de bult op reed bij Nijverdal, kwam me een grijze auto met camera op het dak me tegemoet. In de voorbumper flitsten twee oranje LED-lampjes. Ik gok dat dit een wagen van Cyclomedia is hoewel ik meende dat het een donkergrijze wagen is terwijl Cyclomedia lichtgrijze auto's lijkt te gebruiken. Ik hoop dat het een wagen is die voor bijvoorbeeld Google Street View beeldmateriaal verzamelt. Maar ik ben er bang voor. De auto had niet een camera op een enorme stok staan maar meer in een 'puist' op het dak. Maar goed, mogelijk tref je ergens een foto waar een clownvis de bult bij Nijverdal omhoog spartelt.

In Nijverdal zijn er werkzaamheden geweest op sommige plekken want het kwam me niet allemaal geheel bekend voor. De route was verder geen probleem maar het oogde gewoon anders.

In Rijssen heb ik een iets andere route genomen dan ik voorheen gedaan heb. Bij binnenrijden van Rijssen heb ik de weg naar rechts genomen bij de rotonde vlak voor het bedrijventerrein. Echter mocht ik op een gegeven moment ineens niet verder omdat er een 'verboden voor fietsers'-bord stond. Die heb ik keihard genegeerd totdat ik een fatsoenlijke plek zag om het fietspad op te gaan. Echter bij het einde van het fietspad heb ik weer de draai niet kunnen halen en heb ik moeten steken.

Vervolgens kwam ik aan bij mijn bestemming: Het Jacobus Fruytier College. Daar ben ik het plein opgereden. Maar in tegenstelling tot andere jaren, stond het plein nu bomvol leerlingen. Ik ben doorgereden naar de plek waar ik voorgaande jaren m'n fiets gestald heb. Daar heb ik de broekspijpen aan m'n afritsbroek geritst gezien het een reformatorische school is, waar de kledingvoorschriften iets strenger zijn. Één daarvan is dat jongens een lange broek aan hebben.

Terwijl ik bezig was m'n broekspijpen aan te ritsen en m'n fiets stond uit te laden, stond er een enorme menigte om me heen. Allemaal wilden ze het 'ding' graag zien en er vanalles van weten. Minder prettig van zo'n enorm drukke menigte is dat de achtersten gaan duwen om dichterbij te komen waarbij de voorsten dichterbij en zelfs te dichtbij geduwd werden. Één knul heb ik even duidelijk gewaarschuwd dat hij echt niet de schade wil betalen die hij zou kunnen veroorzaken door de jongen voor hem praktisch over m'n fiets heen te duwen.
Gelukkig ging de bel waarna de menigte zich naar het gebouw begaf. M'n fiets heb ik vervolgens naar de parkeerplaats voor auto's gereden in de veronderstelling dat daar minder leerlingen zullen komen. Een paar leerlingen rond m'n fiets vind ik niet zo'n punt maar als op een gegeven moment een hele school om m'n fiets staat, vind ik het toch minder prettig. Ik houd de boel graag heel.

Toen ik m'n fiets geparkeerd had, ben ik ook naar binnen gegaan en heb de examenbespreking bijgewoond. Dit vind ik een uiterst nuttige, leerzame, prettige en leuke bijeenkomst met een tiental collega's van andere scholen die ik daar vrijwel jaarlijks tref.

Vlak voor of net aan het begin van de bijeenkomst ging het alarm van m'n fiets af. Ik had geen zicht op de fiets maar de handzender, tevens handmelder, van het alarm begon te piepen.

Aan het einde van de bijeenkomst vroeg één van de vakcollega's van die die 'Flevobike' op de parkeerplaats is. Ik gaf aan dat ik dat was. Ze keek me indringend aan en zei dat ze me zo even wilde spreken. Ik begon even héél zenuwachtig te worden. Parkeerplaats.... auto's... fiets... indringende blik en toon dat ze me wil spreken.... Ik was even huiverig dat m'n fiets in de kreukels gereden was. Maar na een paar zinnen over en weer bleek het dat ze nieuwsgierig was en dus vragen wilde stellen. Het alarm wat af ging bleek te komen door 2 leerlingen die nieuwsgierig waren, zo wist een andere vakcollega me te vertellen.
Maar goed, m'n ongerustheid was gelukkig ongegrond.

De dame, uit Borne, gaf aan veel te fietsen. Ze werkt in Hengelo. Dat is 20 kilometer wat ze in ieder geval één keer per week tracht te fietsen. Alleen gaat het niet snel genoeg of ze komt te bezweet aan. In ieder geval overweegt ze om een ligfiets/velomobiel. Vandaar dat ze informatie wilde. De snelheid, de ventilatie (in verband met zweten), de prijs en nog wat dingen wilde ze weten. Ik heb m'n e-mail-adres gegeven zodat ze eventueel contact kan opnemen mocht ze vragen hebben.

De terugweg ging ook niet helemaal vloeiend. Het eerste stuk heb ik een andere route genomen maar dat was niet de kortste. En in eerste instantie reed ik bij m'n heen-route vandaan. Op een gegeven moment begon m'n GPS wat vreemd te doen dus ben ik gestopt om hem te resetten. Daarna was het even goed op de GPS-kaart kijken hoe ik het handigst bij de route van de heenweg terecht kon komen.
Verder ben ik op de terugweg 2x verkeerd gereden. Ook dat kost tijd. Zie bijvoorbeeld de rode lijn:

Toch heb ik wel een lekker ritje gemaakt. Niet de snelste, ondanks dat de Quest toch wel sneller zou moeten zijn dan met de Versatile op zulke lange afstanden.

Wat trouwens wel lekker vlot ging, was de terugweg van de bult bij Nijverdal naar beneden. 63,8 km/h.

Even wat voor de statistieken:

Van m'n Sigma BC1606-L fietscomputer:
gemiddeld: 29,39 km/h (ik hoopte op zeker 32 km/h gemiddeld)
maximum: 63,80 km/h
tijd: 3:46:15
afstand: 110,78 km
totaal gereden met Quemo: 2129 km

3 opmerkingen:

  1. Dat Google-Maps (kennelijk) gemaakt met 'n 'sound around' camera gebruik ik veel bij 't bekijken van mogelijke kandidaat-woningen.
    Je kunt daar inderdaad tijdelijk onsterfelijk mee worden.
    Het beleid is dat gezichten onherkenbaar worden gemaakt maar soms zie je je 'n oude vrouw wantrouwig vanaf haar balkon met een oog aankijken...geinig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. " Gewoon Wezep-Zwolle en dan door Zwolle heen."
    Misschien volgende keer bij de IJsselbrug meteen rechtsaf en dan via de IJsseldijk langs Wim G. richting Laag Zuthem en dan naar Heno.

    Tis een route van de zaterdagfietsers en scheelt heel wat stoplichten en waarschinlijk ook km's

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb je voorgestelde route even uitgezet in Mapsource. Die geeft 100 meter minder aan bij de route over Laag Zuthem. Maar net wat je zegt: het scheelt wel veel verkeerslichten. Wel een drukkere oversteek is bij de Hollewandsweg maar het scheelt inderdaad wel lastige oversteek bij de spoorbrug, de lastige draai bij de Deventerstraatweg (hoewel ik daar ook kan smokkelen door gewoon de rijbaan op te draaien uiteraard), verkeerslichten bij de Marsweg, Wipstrikkerallee, Ceintuurbaan en in Wytmen waarna ik vanaf de Zuthemerweg de oorspronkelijk geplande route weer oppak.
    Ik dacht eerst doorrijden tot aan de IJsselcentrale maar daar zit ook zo'n nare draai aan het einde van de dijk. Iets eerder eraf gaan en inderdaad al iets eerder de Commissarislaan pakken zal een stuk vlotter rijden.

    Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen. Via de dijk is mooi (wel hopen op niet teveel fietsers) en rijdt lekker door. Bij de nieuwe spoorbrug zal het mogelijk wel vervelend zijn inverband met de aanleg van de brug maar dat zie ik dan wel. Hoe dan ook, ik wil deze keer wel een hoger gemiddelde op m'n teller produceren.

    BeantwoordenVerwijderen