maandag 27 mei 2013

Lekker fietsweer. Rondje Zwolle-Wezep-Rijssen-Zwolle

Vandaag moest ik weer voor het werk naar Rijssen. Ik schrijf 'moest' maar dat klinkt eigenlijk negatiever dan het is, ik kan beter schrijven 'mocht' want het betreft leuke, nuttige werkzaamheden.
Omdat ik de auto zo min mogelijk gebruik (en de vrouw de auto beter kan gebruiken), heb ik de rit ook vandaag weer met de fiets gedaan.

Toen ik vanmorgen eerst van huis naar m'n normale werkplek in Wezep reed, werd al snel duidelijk dat dit een geweldige dag zou worden. Heerlijk weer, aangename temperatuur, m'n conditie leek goed te zijn en m'n fiets leek soepel te willen rollen. Maar de rit naar het werk heb ik rustig aan gedaan omdat ik vandaag toch 110 kilometer voor de boeg had en ik de rit van Wezep naar Rijssen en van Rijssen terug naar Zwolle wat vlotter wilde doen dan anderhalve weke geleden.

En? Ik kan denk ik wel stellen dat dat gelukt is.

De rit van Wezep naar Zwolle ging nog rustig. In Zwolle heb ik met m'n stomme kop een verkeerde afslag genomen waardoor ik na een tunnel moest keren en weer terug moest door de tunnel. Desondanks toch 28 km/h gemiddeld gereden op het stuk van Wezep tot het punt dat ik door Zwolle heen was.

Waarom dat stuk? Omdat ik voor de gein eens met Strava aan de gang ben gegaan. Aan de andere kant van Zwolle zit een 'segment' waar racefietsers wat tijden hebben neergezet, waar ik anderhalve week geleden. Daar stond ik blijkbaar op de 2e plek met 35,3 km/h gemiddeld over 8,1 kilometer afstand. Dat moest volgens mij beter kunnen, ook beter dan de 35,4 km/h die op de eerste plek stond. Vandaag heb ik wat steviger doorgetrapt zonder me het snot voor ogen te trappen omdat ik nog een flinke rit voor de boeg had. Resultaat? 39,4 km/h gemiddeld.

De totale rit van Wezep naar Rijssen was 51,5 kilometer in een tijd van 1:33:53, goed voor een totaalgemiddelde van 32,9 km/h. Het gereden gemiddelde zal dus nog hoger zijn geweest.

De terugweg zaten ook wat Stravastukjes maar duidelijk was wel dat ik niet de energie had om alle stukken vol gas te gaan dus heb ik mij ingehouden tot boven op de bult bij Nijverdal en dan naar beneden.
Dat stuk stond op de eerste plek met 43,9 km/h over een afstand van 9,6 kilometer. Anderhalve week geleden zat ik aardig in de buurt van dat gemiddelde. Ook daar moet je met een velomobiel overheen kunnen komen.
Resultaat? 45,2 km/h.

Ook wel leuk is dat ik vanaf de bult bij Dalzicht bijna 20 km heb gefietst met een gemiddelde van 38 km/h. Vlak voor Heino zat ik in ieder geval nog op 38 km/h. Na Heino zakt het naar 37 km/h. Zeker niet onaardig voor mijn doen. Op zo'n afstand heb ik nog nooit zo'n gemiddelde gereden.

De totale rit van Rijssen naar Zwolle was 45,6 km. De rijd die ik er deze keer over heb gedaan is 1:24:39, wat goed is voor een gereden gemiddelde van 32,2 km/h.

De totale rit van vandaag was 109,05 kilometer en dat heb ik gereden in een tijd van 3:17:54 (auto start/stop), wat neerkomt op een gereden gemiddelde van 33,1 km/h totaal. Niet onaardig voor mijn doen.
Grappig is dat ik deze laatste gegevens uit mijn Sigma fietscomputer heb. Vreemd genoeg geeft hij met die afstand en tijd een gereden gemiddelde van maarliefst 34,89 km/h aan. Hoe dat kan? Zeg het maar.

En omdat kadans de laatste tijd op de ligfietslijst nogal besproken wordt, ook even mijn gemiddelde kadans: 87 omwentelingen per minuut.

Nu toch maar eens hopen dat Strava ook een categorie gaat maken voor ligfietsen en velomobielen want er is van mij al een rit geflagged. Het betreft notabene een segment wat ik zelf heb aangemaakt.

Toch zijn echt niet alle racefietsers zielige figuren. Vandaag kwam bij verkeerslichten vlak voordat ik thuis was, een racefietser mij voorbij. Omdat ik inmiddels al aardig de pap in de benen had en ijverig bezig was m'n gereden gemiddelde omlaag te brengen, duurde het wel even voordat ik op gang was. Maar toen ben ik hem ook voorbij gestoken. Het betrof een stuk waar het vals plat omhoog gaat en na enige tijd zelfs een brug. De racefietser had zich stevig vastgebeten en liet niet los. Maar voorbij steken deed hij ook niet. Wel groette hij mij nog met een duimpje toen hij aan de andere kant van de brug de afslag nam, terwijl ik rechtdoor ging. Ik heb hem terug gegroet met een paar tutertjes van m'n claxon.

2 opmerkingen:

  1. Mooie rit, strakke snelheden, leuke post. Zou het kunnen dat je Sigma de totale tijd incl stops weergeeft, maar de snelheid excl stops?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het vreemd vinden maar het zou een verklaring kunnen zijn.

      Verwijderen