Gisteren heb ik al wat zitten frutten aan m'n magneet en sensor van m'n fietscomputer in de hoop hem weer aan de praat te krijgen. Magneet omhoog, magneet omlaag, sensor omhoog, sensor omlaag. Maar helaas, niets hielp.
Vanmorgen was het nog altijd foute boel. Omdat ik toch later moet beginnen op vrijdag, ben ik onderweg een paar keer uitgestapt om de boel nog eens onder handen te nemen maar niets hielp. Ook heb ik de fietscomputer een paar keer van z'n houder getrokken en weer terug geplaatst in de hoop dat het slecht contact was maar ook dat heeft niet geholpen.
Zou de magneet misschien z'n werking verliezen? Maar ook die gedachte is verdwenen. Inmiddels denk ik dat ik het in iets anders moet zoeken. Om m'n kilometers een beetje bij te houden, heb ik m'n GPS aangezet en ook direct om te zien wat de snelheid van m'n fietscomputer nou in werkelijkheid doet op dit moment.
Dat de fietscomputer een lagere snelheid aangeeft is heel normaal als bijvoorbeeld de magneet wat te ver van de sensor af zit. Maar hoe ga ik verklaren dat de snelheid van m'n fietscomputer soms ineens 5 km/h hogere snelheid aangeeft dan ik in werkelijkheid rijd? Ik begin te denken aan kabelbreuk waarbij er soms géén contact is (lagere snelheid of snelheid 0) of soms in rap tempo door trillingen van de fiets wel/geen contact maakt, waarbij dan de sensor van één magneetbeweging 2 signalen doorgeeft aan de fietscomputer, die op z'n beurt dat weer interpreteert als hogere snelheid.
Waarom gebeurt dit nou met deze koude, natte (welliswaar mooie!) bende buiten?
De fietscomputer op mijn Rans doet precies hetzelfde. De helft van de tijd heb ik geen beeld, dan moet ik opeens de taal weer invoeren, daarna fiets ik heel rustig tussen 2 verkeerslichten opeens 27km/u of 4, dan doet alles het opeens weer goed, daarna komt er in beeld dat de batterij bijna leeg is, dan heb ik weer geen beeld. De volgende dag doet alles het weer goed, maar halverwege de ww-route begint het weer te rommelen met dat ding. Ik heb een Sigma 1606 L. Ik ben even naar de fiets gelopen.....niet dat ik zoiets uit mijn hoofd weet ;) Oh, nu is de taal opeens Duits......en nu is het beeld weer weg.......en nu moet ik "Sprache" invoeren....... :( :( :(
BeantwoordenVerwijderenLaatst heb ik dit ook aan de hand gehad. Soms wel snelheid, dan weer niet, dan te veel, dan weer te weinig, haperen in de bochten.
BeantwoordenVerwijderenVerschillende magneet posities geprobeerd, andere magneten. Geen oplossing. Wel hoorde ik de sensor tikken dus de magneet activeerde wel de sensor.
Probleem bleek uiteindelijk in de sensor te zitten, die ging min of meer per ongeluk uit elkaar (rubber mofje waardoor de kabel de sensor ingaat schoof er af en daarmee komt ook het binnenwerk van de sensor naar buiten. Één van de twee aders van de kabel was los van het printplaatje. Gesoldeerd en nu werkt het weer naar behoren.
Dus:
- als de sensor tikt, ligt het niet aan de magneet.
- sluit de twee contactes op de kmteller kort met een paperclip en kijk of de teller reageert, zoja dan is de teller OK.
- blijft over de sensor en de kabel. Bevoel de kabel of er een breuk waar te nemen is. Trek anders het rubber mofje uit de sensor en controleer of de aansluiting op de printplaat in orde is.
Vervangen van de hele sensor met kabel kan altijd nog.
Meestal kabelbreuk bij een tyrep of vlak boven de sensor, daar is de reparatie het gemakkelijkst uit te voeren kaalstrippen en even solderen; dan een krimpkousje er omheen föhnen en klaar is Kees.
BeantwoordenVerwijderen