zaterdag 12 mei 2012

Klein onderhoud: ketting ingekort en gesmeerd

Gisteren sloeg de ketting een paar keer over in een bocht naar links. Oorzaak was dat de ketting even van het achterkransje schoot naar een iets kleinere. oorzaak ligt dan vaak in te weinig kettingspanning. Vandaar dat ik vandaag de kettingspanning maar eens gecontroleerd heb. Het was wel duidelijk dat de ketting te lang was. Dus heb ik een schakel verwijderd. Mogelijk zou ik ook 2 schakels kunnen verwijderen maar dat zou misschien toch net te krap worden.
Omdat ik toch bij de ketting bezig was en al smerige handen had, heb ik ook direct maar even de ketting gesmeerd. Eerst heb ik flink wat vuil met een oude washand van de ketting geveegd, vervolgens met wat WD40 nog wat extra meuk aan de buitenkant van de ketting verwijderd, wederom met een oude washand, en daarna de ketting van nieuw smeermiddel voorzien.

Komende woensdag ga ik een retourtje Zwolle-Rijssen rijden, dan is het wel zo prettig als de boel soepel draait.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten