vrijdag 25 maart 2011

Ritje naar Dronten een dag vervroegd

Vanmiddag was ik bijtijds klaar met het werk. Goed, helemaal klaar ben ik nog niet maar ik heb een klein beetje werk naar maandag verschoven. Omdat het mooi weer is en ik wel even wat beweging kon gebruiken ben ik vandaag naar Dronten gegaan.

De heenreis heb ik volgens m'n GPS met een gemiddelde gedaan van 28,8 km/h. De afstand van 30,7 kilometer tussen Wezep en Dronten heb ik in iets meer dan een uur gedaan.

In Dronten ben ik eerst naar Alligt gegaan om een nieuwe stuurklem te halen. Alligt maakt tegenwoordig andere modellen die niet passen. Gelukkig had Leo nog wat oude exemplaren liggen. Ik heb er 2 meegenomen.

Vervolgens heb ik de fiets naar Velomobiel.nl gesleept. Daar heb ik wat vragen gesteld en even wat laten controleren. De ketting is aardig op weg. Hij is 2mm uitgerekt op 14,5 centimeter. Theo had het erover dat je met 3 wel van echte slijtage kan spreken.

De spaakspanning van mijn achterwiel is in orde. Er zit ook niet een noemenswaardige slag in dus ook dat is in orde.

De oorzaak van ratel die ik gehoord heb in de aandrijving is nog niet helemaal helder. Het kettinggeleiderwieltje is al wel duidelijk ingesleten maar hoeft nog niet vervangen te worden.

De achteras heeft geen speling dus ook daar lijkt niets aan de hand.

Waar het geluid van het achterwiel vandaan kwam weet ik dus nog niet. Evenals het geratel wat ik hoorde in de aandrijving is nog niets aan gedaan. Maarja, beide euvels waren niet hoorbaar op dit moment. Ik rij verder en zie (of hoor) wel wat er gebeurt.

De terugweg ging enorm vlot voor mijn doen. Het stuk Dronten-Roggebotsluis had ik een stimulans om stevig door te stampen want een racefietser kwam dichterbij toen ik de eerste brug (vanaf VM.nl) omhoog reed. Hij heeft het niet gered om bij me te komen want ik ging vlot genoeg weer omlaag. Bij de 2e rotonde is werk aan de weg waardoor ik eerder over moest steken naar de andere kant van de weg. Dat kost nogal wat snelheid. De racefietser ging toch rechtdoor. Door onze acties wist de racefietser voor mij te komen. Maar dat was niet van lange duur want zijn snelheid bleef steken bij zo'n 35 km/h. Ik heb de snelheid opgevoerd en heb tot aan Roggebotsluis op de rechte stukken overwegend 40 tot 45 gereden. Van de racefietser heb ik niet veel meer gezien.

Tussen Roggebotsluis en Kampen heb ik wat rustiger aan gedaan totdat ik bij binnenrijden van de bebouwde kom van Kampen in de verte op een rotonde een rode Quest zag rijden. Ik heb de achtervolging ingezet maar had nogal pech bij de rotonde omdat een werkbusje met aanhanger het niet nodig vond om voorrang te verlenen. En door een aanhanger heenrijden ga ik toch echt niet redden met de Quest.

Bij de Europa-allee sloeg de rode Quest rechtsaf. Hij had best een redelijke snelheid. Maar omdat de Europa-allee een drama is om te fietsen met de Quest (allemaal irritante rotondes met haakse 'bochten' er omheen) ben ik richting centrum gegaan. Ik ben in tegenstelling tot normaal nu niet door het centrum gegaan maar linksom langs de kade.
Over de brug (met de gouden wielen) ben ik rechtsaf geslagen. Daar was de volgende stimulans: een racefietser. Maar veel gein was er niet aan want hij ging richting Genemuiden. Bij die verkeerslichten heb ik een redelijke tijd stil gestaan.
Mijn gok dat de rode Quest richting Zwolle zou gaan (ik gokte dat het Erwin was) was goed want toen ik de volgende verkeerslichten naderde zag ik de rode Quest vanaf de grote brug komen. Maar helaas had ik de verkeerslichten belachelijk tegen. De ene stroom auto's na de andere kwam voor mij langs en ook de rode Quest, alleen had hij geen last van de verkeerslichten. Ik heb hem door het enorme oponthoud ook niet meer in kunnen halen. Sterker nog: hij was in geen velden of wegen meer te bekennen na die enorme tijd stil staan.

Het traject Dronten-Zwolle heeft 34,3 km/h gemiddeld als maximum in beeld gehad. In Zwolle liep het gemiddelde wat terug om te eindigen op 33,9 km/h op het moment dat ik de fiets bij de garage stil neerzette.
Het ritje heeft me 52 minuten en 37 seconden geduurd (wachttijden niet meegerekend).

Mijn fietscomputer geeft een totaalgemiddelde van net iets meer dan 30 km/h.

2 opmerkingen:

  1. Van m'n ouweheer lang geleden al geleerd dat je de oorsprong van onbekende geluiden het best kan opsporen met een stukje tuinslang. Ëén kant tegen je oor en het andere uiteinde op alle mogelijke plekken in je Quest laten hangen tijdens het fietsen. Zomaar een tip .... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is het proberen waard. Maar dan moet het geluid wel wat langer van zich laten horen. Net als bij elektronica: de sporadisch optredende euvels zijn het lastigst te vinden. Echt kapot is veel makkelijker te lokaliseren.

    BeantwoordenVerwijderen