vrijdag 12 februari 2010

Sneeuw, ballen en schakelen

Gisteren toen ik naar huis reed, werd ik met sneeuwballen bekogeld door 'op verkeer gooiende jongetjes'. Ik ben in de ankers gegaan en heb de mannetjes even toegegromd en duidelijk gemaakt dat ze gevaarlijk bezig zijn.

Het optrekken naderhand ging niet helemaal vlot. Bovendien trapte de ketting een keer door, telkens als ik van 7 naar 6 geschakeld was. Ook in de 7 en 8 was af en toe doortrappen te voelen.

Vanmorgen ben ik tijdens het rijden maar aan het afstellen geslagen in de hoop het doortrappen te verhelpen. Een tikkie strakker draaien van de kabel zal hopelijk het euvel oplossen.
Voor de zekerheid heb ik net, in een verloren uurtje, m'n fiets binnen gezet om de derailleur en tandwielen maar eens te inspecteren. Ik twijfel of ik nou wel of niet lichtelijk scheve tanden zie aan de tandwielen. De derilleur lijkt verder in orde te zijn.

Mocht het doortrappen aanhouden, dan ga ik een nieuwe cassette monteren en uiteraard ook direct een nieuwe ketting en mogelijk een nieuw voorblad. De cassette zal dan trouwens geen 11-32 worden (of heb ik 11-34?) maar een 11-28. Hoe het komt, weet ik niet maar ik heb toch de indruk dat ik met de Quest minder lichte versnellingen nodig heb dan ik met de Versatile nodig had. Ohja, dit kan ik morgen ook meenemen in m'n verhaal met vergelijk tussen Quest en Versatile.

Tot slot nog even die hoop sneeuw op het fietspad die ik gisteren aantrof. Vanmorgen lag de hoop er nog steeds.
Je ziet wel vaker met sneeuw (vaker.... goed, deze winter kan je spreken over 'vaker') dat er geschoven word en dat er dan aan de buitenbocht een hoopje sneeuw gedumpt wordt door de schuifwagens. Daar kunnen ze denk ik niet zo gek veel aan doen behalve nog een tweede keer er langs rijden en dan de bocht niet naar links maar naar rechts nemen zodat de lange sneeuwstrook aan de kant geschoven wordt.
De hoop die er nu ligt heeft toch echt een andere oorzaak en lijkt gewoon een onfatsoenlijke handeling van de veger/schuiver te zijn. De hoop die er nu ligt is niet zo'n 'restanthoop' aan de buitenbocht van de schuiver. Nee, dit is gewoon een hoop sneeuw die vooruit geschoven is om vervolgens te stoppen en de hoop gewoon dwars op de weg te laten liggen.

Dat er geschoven wordt is fijn. Dat er soms van die 'bochtenhoopjes' ontstaan is minder prettig maar onoverkomelijk. En als het dan direct daarna nog een tweede keer in een andere richting wordt weggeschoven gewoon normaal. Maar in dit geval heb ik liever dat ze niet schuiven dan dat ze bulten creëren op de weg.

2 opmerkingen:

  1. Met deze vorst periode gaat het schakelen soms moeilijk, Zou nog wat uitproberen voor dat je gaat vervangen. Quest nachtje in een verwarmde ruimte (zodat water overal goed weg kan lopen, alles doorsmeren. shifters, dellieur en afstellen. Aan de tanden van de achtercassette kan je zien welke tandblaadjes het meest versleten zijn. Aan het voorblad ligt het waarschijnlijk niet anders zou hij op de meest kleinere achtertandwielen doorslaan.
    Succes. Groeten Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Cees,
    Dank voor je reactie. Mijn Quest wordt morgen 1 jaar en heeft nu iets meer dan 7000 kilometer op de teller. Hij schakelde als een zonnetje maar het doortrappen ontstond dus direct na de stop bij de knulletjes. Ik ben dus bang dat het geen wrijving in de kabels is, geen slijtage aan de ketting of tandwielen maar mogelijk verbogen onderdelen.

    BeantwoordenVerwijderen