zondag 21 februari 2010

Fietslift

Soms is het wel prettig om je fiets op een zekere hoogte te hebben als je eraan gaat knutselen. Ik heb daar al meer dan eens de Workmate voor gebruikt. Alleen de fiets erop krijgen in je eentje is niet echt eenvoudig. Bovendien is de hoogte niet regelbaar. Niet altijd handig als ik de top eraf wil hebben en via de voetgaten wat boutjes los wil draaien. Ik heb daarvoor ook al eens de fiets op 3 stoelen gezet. Ook niet ideaal, alsnog net niet de juiste hoogte.

Wim S. heeft enige tijd geleden een velomobiellift gemaakt van twee fietsliften en een grote plaat.

Mooi en simpel principe maar volgens mij kan dat praktischer. Iets waarbij hoogte ook wel prettig is, is bijvoorbeeld het smeren van de ketting. Dan wil ik graag het achterwiel los van de grond hebben zodat ik die achteruit kan draaien om zo de ketting rond te bewegen. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een fietslift waarbij de wielen geheel los hangen en hij dus met de bodem van de body steunt op de lift.
Daarbij komt dat ik een plaat niet wil omdat ik maar een kleine garage heb. De enige geschikte plek voor de lift is ook de enige geschikte plek voor een paar TL-bakken. Een omhooggetakelde plaat (als hij niet gebruikt wordt) zou in mijn geval dus al het licht uit de garage wegnemen. Daarom liever een open constructie.

Ik heb daarom deze constructie gemaakt. Het geheel is nog niet klaar maar het geeft al een aardig idee:






Het ding is vrij kort; de dwarsbalken liggen slechts 1,2 meter van elkaar. Mogelijk is dat te weinig (en daarmee instabiel), maar dat moet nog blijken. Als dat het geval is, dan zal ik nog twee lange balken in de lengterichting moeten monteren om hem daaraan op te takelen. Alleen is dat meer gewicht en meer balken die in de weg zitten. Bij voorkeur doe ik dat dus niet.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb 'n electrische Kinzo lier nog aan de hijsbalk hangen van m'n vorige woning.Hijsvermogen 120 kg.
    Degene die hem er (met mij) vanaf wil gaan halen mag hem hebben. Ik wil hem of haar wel vasthouden bij 't lossleutelen tegen uit 't raam kukelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Wilfred,
    Kun je de fiets makkelijk alleen op de balken krijgen? Het voordeel van de plaat is dat je de fiets er zo op rijdt. Ook is het makkelijker om de fiets zonder risico op schade op zijn kant te leggen, zelfs als ie al op de schragen staat. Mogelijk zaag ik er nog wel een groot gat in om via de voetengaten bij de aandrijving te kunnen komen.
    Groeten.
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klein zetje geven en hij gaat met z'n voorwielen over de balken heen. Eventueel zou ik kunnen overwegen om de balken op die plek even wat af te schuinen maar het gaat vrij gemakkelijk.

    jouw optie om gaten te zagen zal al heel wat oplossen. Maar toch blijft mijn voorkeur uitgaan naar zo'n frame. Mede omdat ik gewoon een bar kleine garage heb en omdat ik zo maar 4 plekken heb waar ik de fiets niet goed kan bereiken en dat is waar de 4 dwarsbalken zitten. Ook de boutjes van de kettingrol zijn nog toegankelijk. Voor de achterderailleur hoef ik ook niet over een plaat heen te reiken maar kan ik gewoon direct bij komen.

    BeantwoordenVerwijderen