zaterdag 28 februari 2009

Gemiste kilometers en SVS

Toen ik vandaag (na de vers gekregen kras in de lak) op weg was naar huis, zag ik dat m'n fietscomputer geen snelheid weergaf. Dus ben ik uitgestapt om te zien wat het probleem was. Het euvel was snel gevonden: er zat geen magneetje meer in het wiel.
Ik had een wat sterker (tevens goedkoper) magneetje gemonteerd. Deze zit qua montage alleen niet helemaal lekker blijkbaar. Het viel te verwachten overigens. Het magneetje heeft aan de achterkant een schroefdraadbusje met een gleuf erin. Een spaak druk je in de gleuf. Aan het uiteinde draai je dan een schroefje die dan weer tegen de spaak drukt en hem zo in de gleuf houdt. Maarja, als het schroefje los trilt/draait, dan is er dus geen fixatie meer en verlies je dus het magneetje.

Ik heb daarom thuis toch maar een iets zwakkere magneet van Sigma gemonteerd (ik heb er inmiddels een paar van liggen). Probleem opgelost.

Maar voordat ik thuis was, heb ik ook nog een aanval gehad van 'Snorfiets Voorblijf Syndroom'. Toen ik bijna thuis was, kwam ik op een lang, recht stuk asfalt. Een héérlijk stuk om even flink aan te trappen. Toen ik dat pad opdraaide, deden ook wat jonge gastjes op de fiets en 2 op een snorfiets. Eerst bleven de 2 knullen op de snorfiets naast hun maatjes rijden maar toen ik ze net voorbij was, zag ik ze ineens plat op het stuur liggen. Tja, acuut gevalletje van 'velomobiel inhaal syndroom' leek het te zijn. Dat gaat dus niet gebeuren. Dus ben ik ook op de pedalen gaan staan en heb ze volledig zoek gereden. Welke snelheid? Geen idee want.....

Maar ik gok dat ik zo ongeveer 45 tot 47 km/h op de teller had staan want ik wilde schakelen maar had niet meer tandwielen over op de achtercassette. Schakelen doe ik in zulke omstandigheden ongeveer bij een kadans van 95 tot 100. Wat rekenwerk vertelt me dat daar de genoemde snelheden bij horen.

Maar de fiets mist dus een paar kilometers in de totaalafstand. Het is me net te weinig om te corrigeren. Ik laat het zo staan.

Ik ben trouwens ook nog bij de Halfords geweest en heb daar een oranje lakstift gehaald. Ik kan met de kras verschillende dingen doen:
1) zo laten
2) opnieuw laten spuiten
3) aanstippen met een (wellicht iets andere kleur) oranje lakstift

Optie 1 vind ik geen goed idee. Dat laat wat van de body onbeschermd en het valt teveel op

Optie 2 is fors wat kosten en maakt de fiets weer een kilo zwaarder

Optie 3 heb ik dus voor gekozen. Je zal het zien en blijven zien. Maar goed, ik ben niet in de veronderstelling dat hij verder krasvrij zal blijven.
De kras lijkt net niet in de weg te zitten voor het bestickeren, dus ook daar geen probleem. Ik ben dus ook al aan het aanstippen geweest. Hopen dat het wat opknapt.

4 opmerkingen:

  1. wahahahaha geweldig!!!! nee dat dat is natuurlijk een kansloze aktie!!! ik vraag me zelf wel eens af, waarom mensen tog steeds zo graag velo's inhalen willen.... gaat toch niet gebeuren volgende keer moetje ff beetje gang minderen zo dat ze iets dichter bij kunnen komen, en laat ze dan even in de veronderstelling dat ze je kunnen inhalen, en dan weer vaart er bij doen.... ik heb dat tafereeltje eens een keer bij iemand gedaan op de weg van Hilversum naar Amsterdam.... na drie keer gaf hij het op!

    groetjes marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die kans geven bij te komen, is met name leuk bij fietsers. Die moeten immers zelf gaan trappen.

    Langzaam opvoeren is dan ook wel geinig, dan rijden ze zich helemaal het snot voor ogen. En tegen de tijd dat ze hijgend en puffend met hun tong bijna in het voorwiel hangen, dàn pas even voluit gaan en 'ineens' aan de horizon te verdwijnen ;-)

    Lukt me niet altijd overigens. Zeker met de Versatile niet. Wellicht met de Quest wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't Is natuurlijk peanuts want de laatste snorster die ik eruit reed ging nauwelijks over de 30. Maar dat was wel over 'n hobbelend fietspad met 'n (ongeveerde)222 roets.Bovendien met 'n Nexus inter-4 naaf in 't achterwiel...
    Dat 'n behoorlijk grote transmissieweerstand oplevert maar zo heerlijk 'aantikt zonder tik' iedere roeislag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Snorfietsers die nauwelijks harder dan 30 rijden lijkt meer uitzondering dan regel, terwijl het omgekeerd zou moeten zijn gezien ze maximaal 25 km/h mogen rijden.
    Hoewel ik geen roetservaringen heb, lijkt het me een nette prestatie, zeker gezien het om een hobbelig fietspad gaat. Ik merk zelf ook wel dat ik bepaalde stukken (met minder mooi wegdek) beduidend minder hard rijd dan op mooi glad asfalt.

    BeantwoordenVerwijderen