woensdag 25 februari 2009

En weer een stapje verder

Het 3-laags Ventisitmatje wat ik maandag bij Velomobiel.nl gehaald heb, heb ik nog niet gebruikt. Het matje was nog niet voorzien van klittenband. Dus blijft hij dan niet goed op z'n plek in de fiets.

Vandaag heb ik 2 lange stroken en 1 korte strook klittenband tegen de achterkant genaaid en de zitting van de fiets van zelfklevend klittenband voorzien. Nu ligt dus eindelijk het 'echte' matje erin.

Verder heb ik vandaag de patronen gemaakt voor de bodemmatjes. En ik ben bezig geweest met het afregelen van de accu-indicatoren. Die had ik in eerste instantie een bovengrens van 12V gegeven maar de accu's geven in volle toestand een aanzienlijk hogere spanning. Ergens tussen de 13,5 en 14V komt meer in de buurt. De bovengrens staat nu op 13,5V.

De ondergrens heb ik gezet op 11,5V. Dit is een schatting op basis van de gegevens die ik met de Versatile verzameld heb. De elektronica van de Versatile begon raar te doen bij een accuspanning van 12V. De spanning is niet te laag maar vermoedelijk hadden de accu's niet voldoende 'power' meer om de boel goed aan te sturen en zakte de accuspanning fors in bij belasting. Gezien de accu's in de Quest bijna even grote capaciteit hebben, ben ik in de buurt van de waardes van de Versatile gaan zitten.

Maar tijdens het afregelen is er vermoedelijk iets verkeerd gegaan. De ene accu-indicator wilde de ondergrens niet meer geregeld krijgen. De 10k potmeter leek aan de ondergrens beschadigd te zijn want 'ineens' had draaien geen zin meer en waren alle LEDs uit.
Ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe potmeter van 10k. Die had ik liggen. Dus heb ik die in de plaats van de oude 10k potmeter gezet. Maar ook daar geen succes. Ook hier lukte het niet om de ondergrens in te stellen. Deze potmeter had overigens ook een vreemde 'klik'. Geen 'aan/uit-klik' zoals sommige potmeters hebben maar een andere 'klik'. Dus heb ik verder gezocht. Maar geen 10k potmeter meer. Wel had ik nog een 25k potmeter liggen. Die heb ik er toen maar tussen gesoldeerd. Het afregelen lukte toen wel weer, welliswaar wat lastiger, maar het lukte wel.
Het blijven per slot van rekening accuindicatoren dus zo supernauwkeurig komt het ook weer niet.

Mocht het toch niet helemaal lekker gaan met die accu-indicator, dan soldeer ik wel een keer een nieuwe.

Ook ben ik bezig geweest met een haak voor het dakje. Maar hoe ik dat ga aanpakken, weet ik nog niet helemaal. Daar wil ik toch wat langer over nadenken.

[update]

De vloermatjes heb ik inmiddels ook geknipt. Ik moet nog band halen om de randen netjes af te werken. Verder nog wat klittenband om ze op 2 plekken aan elkaar te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten