dinsdag 17 februari 2009

Dit begint er aardig op te lijken

Vandaag ben ik weer hard aan de slag geweest met de elektronica van de Quest.

Wat heb ik vandaag gedaan? Ik heb een doosje gemaakt in de staart waar de richtingaanwijzers en achterlichten op aangesloten worden. Het doosje hangt rechts (op de foto) van de wielkast:


Niet zo gek boeiend verder.

Ook ben ik bezig geweest met de neusdoos. Deze is nog niet klaar. Het alarm heb ik nog niet ontvangen. Omdat ook die ergens op aangesloten moet worden (en de neusdoos het meest praktisch lijkt), moet ik daar eerst op wachten zodat ik weet hoeveel draden en waar ik ze in het doosje kan plaatsen. Ook de stuurschakelaars moeten nog met draden op die doos worden aangesloten.
Maar goed, de doos is wel ver genoeg klaar om aan te sluiten en te testen:



Bij de eerste poging kreeg ik de standlichten niet in verschillende standen. Ik had blijkbaar een soldeerfout gemaakt. Het mooie is dat ik al die stekkers gebruik. Het is nu een kwestie van stekkers uit het doosje trekken, doosje uit de fiets trekken en probleem opsporen en oplossen.
Dus zo gezegd, zo gedaan. Ik heb een fout gevonden en die hersteld. En waarachtig, ik had standlicht in verschillende helderheden. Maar nu wilden de LEDs op het linker dashboardkastje niet meewerken. Wat er verkeerd ging, weet ik niet meer maar ze reageerden in ieder geval niet op de verschillende standen van de schakelaar. Dus nog een keer op zoek naar een fout. Ook die gevonden en hersteld.
De boel leek te werken totdat ik de fiets van het contact haalde. De LEDs op het linker dashboardkastje bleven branden. Dat klopt dus niet. Dus nog een keer aan het opsporen en oplossen geslagen. Dat was gelukkig snel verholpen.

De richtingaanwijzers deden ook niet helemaal wat ze moesten doen. Linksvoor en rechtsachter gingen tegelijk aan. Ook dat is natuurlijk snel verholpen; gewoon de stekkertjes van links en recht in de staart verwisselen.

Maar nu het resultaat:





Ik zei het al in de titel: dit begint er aardig op te lijken.

1 opmerking: