Om de accu-indicatoren te testen, heb ik de elektronicadoosjes aan een 12V voeding gehangen. De accu-indicatoren werken mooi en ook de overige LEDs op het andere doosje. Op twéé na. Die gaven een wat aparte kleur licht. En nu hebben ze een andere kleur dan ze eerst hadden maar oplichten doen ze niet. Oorzaak: kaduuk.
Wat is er aan de hand? Gisteren deden ze het uítstekend maar nu dus niet. Gisteren heb ik ze getest met de 9V LEDtester en nu dus met een voedingsbron. En daar zit het probleem. De LEDtester begrenst de stroom, de voeding niet. Ik ben blijkbaar vergeten om de twee onderste LEDs van het achterlicht en de markeringslichten te voorzien van een LM317. Dus vonden ze 12V onbegrensde stroom niet zo grappig. Dat wordt dus flink wat lossolderen, losföhnen etc. Kwalitatief uitermate teleurstellend dus.
Nja, liever dat ik er nu achter kom dan als het allemaal ingebouwd zit.
Het was al te mooi om waar te zijn: alles in één keer werkend.....
[Update]
Operatie geslaagd. Na een half uur werk is de schade weer hersteld. En nu heb ik de 2 vervangen LEDs uiteraard wel voorzien van een LM317 zodat hetzelfde geintje me niet weer overkomt.
“Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.” -Laat staan dat ik werking of functie van zo'n LM317 ken maar kop op!
BeantwoordenVerwijderenAch, het is geen drama maar het kost me wel weer onnodig tijd en gepruts. Hopelijk heb ik nog een rode en een gele LED liggen. Twee LM317's en twee weerstanden van 560 Ohm heb ik zeker nog wel liggen.... want daar had ik vreemdgenoeg al wat van over, tenminste, meer over dan ik extra besteld had. (een beetje het klassieke 'horlogeverhaal' waarbij je nog een paar schroefjes, veertjes en tandwieltjes over hebt)
BeantwoordenVerwijderenWat betreft die LM317: ik gebruik die gewoon al veredelde weerstand.
Trouwens, het is ook een beetje m'n eigen schuld. Ze staan namelijk niet in het schema getekend, die heb ik er later bij bedacht. Een wijziging die ik wel volledig doordacht heb maar waarbij de uitvoering dus net wat minder vlot verlopen is ;-)
BeantwoordenVerwijderenSoms maak je jezelf ook wel n's iets wijs door 't op te schrijven, af te beelden of aan anderen te vertellen.
BeantwoordenVerwijderenZo méén ik dat het dynema op de (gecoate) alu snek brak doordat de bodem van alum. weer tevoorschijn kwam maar 't kan ook wel door afgebrokkelde zijrand komen of dat 't geheel toch nog te hard was of...
Daarom benader ik 't nu ff vanaf 'de andere kant'(360" gedeelte door 24 dat zijn dus 15" per taartdeeltje).De amsterdamse revolver: Gevreesd!