donderdag 19 februari 2009

Probleem met het alarm

Nee, het alarm is niet defect, het werkt uitstekend. Alleen zit ik wel met een probleempje. Het is een motoralarm, mijn fiets is geen motor. Een motor heeft een contactslot met meerdere standen, mijn contactslot heeft dat niet. Die gaat gewoon keihard aan of keihard uit. Een conactslot van een motor heeft een uit-stand, een contactstand, een startstand (die heb ik gelukkig niet nodig) maar ook een stand dat wanneer je hem op 'uit' draait, dat het contact er dan nog op blijft staan.

Het alarm activeert automatisch zodra het de spanning van het contact verbroken wordt. Dat betekent dus dat de fiets direct op het alarm gaat zodra ik de sleutel omdraai op 'uit'. Dat is niet praktisch want in de garage wil ik graag mijn fiets aan de lading kunnen hangen terwijl hij niet meer op het contact staat want anders blijven de lampen branden. Maar standaard lampen aan zodra ik de fiets op contact ziet, wil ik ook niet kwijt.

Ik heb al wel een idee hoe ik het kan oplossen zonder vreemde noodgrepen maar helemaal ben ik er niet uit.

[update]
Na veel puzzelen ben ik eruit. De contactsleutel krijgt nu de functie om het alarm te activeren en tegelijk de boordspanning eraf te halen. De zelf aangebrachte stuurschakelaar krijgt de functie om àlle verlichting uit te schakelen, ook als de fiets op contact staat.

Dat betekent dat ik nu de fiets in de garage zal stallen op het contact maar met het stuur omhoog zodat het alarm niet inschakelt maar alle verlichting wel uit is. Ben ik elders, dan kan het stuur gewoon omhoog geklapt blijven maar haal ik de fiets van het contact af zodat het alarm kan activeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten