woensdag 18 februari 2009

Lang leve de popnagels!!!

Mijn Velomobielgebeuren is begonnen met de Alleweder. Het ding bestaat grotendeels uit 2 dingen: aluminium plaatwerk en vrachten popnagels. Voeg daar nog een set wielen, ketting en nog wat onderdelen aan toe en je hebt een prachtige fiets.

En van die popnagelfiets heb ik dingen geleerd. Bij de Versatile worden ook standaard op bepaalde plekken popnagels gebruikt. Maar ook ik ben ermee aan de gang geweest toen ik de remschakelaar gemonteerd heb.

Nu de Quest. Ik heb in Quest 212 (Quesjer) een prachtige stuurklem gezien. Het stuur wordt bij de Quest/Mango standaard achter een stuk schuim klemgezet als je het stuur omhoog zet om in/uit te stappen. In Quest 212 is (op verzoek van de eigenaar) een stuurklem gemaakt waar het stuur in gedrukt kan worden. De klem zelf komt bij Alligt vandaan, de klem zit gemonteerd op een fraai stukje aluminiumlaswerk.

Ik wilde ook graag zo'n klem met het stuk laswerk hebben. Maar helaas. Tegen Paulus (eigenaar Q212) hadden ze gezegd dat ze liever niet nog zo'n ding maken. Het kost natuurlijk allemaal extra tijd. En die tijd kan je ook steken in de volgende fiets.
Zo'n klem heb ik dus wel maar het laswerk niet. Ook mogelijk dat ik niet helemaal duidelijk heb doorgegeven wat ik precies wilde. Maar goed, geen mooi lasstukje dus.

Tja, dan moet je zelf aan de slag. Zowiezo MOET ik wel want het 'klem je stuur achter een schuimpje' gaat bij mijn Quest niet lukken. Ik heb, op aanraden van Paulus, het stuur laten inkorten zodat hij net recht onder de rand door kan. Dat is handiger als je zo'n stuurklem hebt. Maar dan moet die stuurklem er natuurlijk wel zitten.

Omdat ik zelf niet kan lassen (ik heb ook niet de beschikking over een apparaat, maar los daarvan, lassen schijnt een vak te zijn en dat vak heb ik niet geleerd. Maar popnagelen kan ik wel!

Na een bezoekje aan de ijzerhandel, waar ik wat aluminium heb ingeslagen, ben ik thuis bezig gegaan. Eerst heb ik de foto's van de stuurklem van Q212 afgekeken en ben vervolgens aan het meten, tekenen en zagen geslagen. Toen ik alle onderdeeltjes klaar had, kwam het boren en het poppen. En het resultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf:





Deze keer geen elektronicageneuzel dus maar even lekker wat 'harde waren'. Het énige wat met elektronica te maken heeft, is het microschakelaartje welke ik ook heb aangebracht. Deze zal dienst doen als onderbreekschakelaar van het remlicht. Zodra het stuur in de klem zit, zal het remlicht uit gaan.
De Quest heeft die optie standaard al bij de remhendel alleen is het afstellen daarvan (door een metalen lipje bij te buigen) is dermate nauwkerig dat hij snel ontregeld is. Daar heb ik met die 'zelf aangebrachte' microschakelaar vermoedelijk geen last van

3 opmerkingen:

  1. Mooi werk wilfred, ik kan niet wachten om al die 'harde' en 'zachte' extra's te zien. Teun- specialist in 'harde' waren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat ziet er stevig uit en 'gestroomlijnder' hoeft niet op die plaats.Lassen is trouwens ook niet 'per definitie' mooier dan poppen hoor. Tenzij je 'n goede MIG of TIG-uitrusting hebt (voor dun plaatwerk).Lamineren is mooi maar tijdrovend...
    Alleen begrijp ik goed dat je de standaard direkt in je framebuis hebt vastgepopt? Indien ja, ben je niet bang voor verlies van garantie op de nieuwe fiets?
    Het stuur vd FAW hang ik aan 'n haakje onder de bovenrand vh instappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vastgepopt in de framebuis ja. En nee, ik ben niet zo bang voor het vervallen van de garantie.

    Kijk bijvoorbeeld naar de oplossing (waarvan ik heb afgekeken) die VM.nl zelf heeft gemaakt voor Quest 212: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=473

    De laatste foto. Daar zit het ding vastgeschroefd met 2x een 6mm bout.

    Bovendien is de framebuis geen dragend onderdeel meer dus voor de stevigheid maak ik me geen zorgen. Bovendien zijn het maar 4 gaatjes van 4 mm in een 4x4 cm buis.

    BeantwoordenVerwijderen