vrijdag 20 februari 2009

RJ45 of toch maar niet?

Ook vandaag ben ik weer flink aan het klussen geslagen.

Het alarm moest getest en ingebouwd worden. Dus ben ik eerst maar eens gaan kijken wat het bereik is van de microgolfsensor. Die is vrij groot. Buiten de fiets zijn er plekken waar hij op 1,7 meter afstand al aanwezigheid van mensen registreert. Op andere plekken wat minder, daar is het 1 meter.
Hoe dan ook, groot zat.

De volgende stap was de plek bepalen waar de sensor moet komen. Onder de zitting is een mogelijkheid maar die ruimte bewaar ik liever voor bagage. Op de trapbuis is ook een mogelijkheid. Maar die plek wordt het ook niet. Hij gaat tegen de onderkant van de neus geplakt worden, net voor het stuur.

Het alarm barst van de snoeren en draden. Dat ziet er niet uit in de fiets. Dus wilde ik het alarm in de neusdoos bouwen. De neusdoos die ik ik al klaar had, was daar te klein voor. Dus heb ik een compleet nieuwe neusdoos gemaakt. Een grotere doos waar het alarm dus ook in past.

Ook moest ik de stuurschakelaars nog aansluiten. Ook dat heb ik vandaag gedaan.

Omdat de kabelmet het stuur toch de nodige bewegingen maakt, lijkt het in eerste instantie handig om het kwetsbare deel van de kabel (bij het scharnier) gemakkelijk te kunnen vervangen. Daarom ben ik met RJ45 stekkers aan de gang gegaan. Ik heb hier al veel ervaring mee omdat ik al heel wat netwerkkabels geknepen heb maar ook in de Alleweder heb ik het toegepast.

Toen ik de hele boel klaar had, met een klein stukje UTP-kabel met RJ45-stekkers eraan, ben ik aan het testen gegaan. Maar dat viel tegen. De richtingaanwijzers deden het maar aan 1 kant. Dat leek te komen door een slecht geknepen stukje UTP-kabel. Maar ook de Sonitron pieper wilde niet werken. Na veel dingen proberen, heb ik besloten het anders aan te pakken. De dikke zwarte kabel die ik overal in de fiets heb liggen, ligt nu ook tussen de stuurschakelaars en de neusdoos. Ik hoop dat deze kabel het lang uit gaat houden bij dat stuurscharnier. Maar ook met die kabel ging het niet goed. De sonitron weigerde nog steeds dienst. Na wat puzzelen en proberen bleek de schakelaar gewoon kaduuk te zijn. Dus daar heb ik een andere voor genomen.

Wat staat me nog te wachten?

1) AlarmLEDje in het linker dashboardkastje plaatsen. Daarvoor moet een extra kabel van de neus naar het dashboardkastje
2) Microgolfsensor onder de kap plakken. Daarvoor moet ook een kabel verlengd worden en van de neus naar de rechter wielkast lopen. Daar komt dan ook een stekkertje te zitten die ik los kan halen mocht de kap eraf moeten. Dan kan de sensor gewoon onder de kap blijven zitten.
3) Kadansmeter monteren en bedrading naar het linker dashboardkastje trekken
4) Fietscomputer monteren

Als ik dat heb gedaan, kan de bedrading worden weggekit

En tot slot natuurlijk de fiets dicht maken en rijden maar. Ik kan niet wachten. Ik ben het klussen inmiddels spuugzat. Het duurt allemaal een stujk langer dan ik had gehoopt.

1 opmerking:

  1. Dat gevoel ken ik goed. Aangezien je fysiek in elk geval ok bent zou ik ff lekker het hoofd in de wind gooien met je Fujin!
    Ik heb ook zo'n RJ45 tang maar de utp kabel naar de slaapkamer heb ik nu gewoon officieel afgeschreven: Ik bleef nieuwe stekkertjes aanknijpen terwijl de kabel onder 't laminaat doorlicht dus hoe krijg je 'n universeelmeter tussen slaap- en huis-kamer om de aders te controleren? Alleen met 'n speld kun je in de RJ45 plug komen om contact te maken...
    Leve de Wifi kaarten / accespoints dus!

    BeantwoordenVerwijderen