woensdag 4 februari 2009

En ook het tweede dashboardkastje af

Vanavond ben ik nog een keer aan het knutselen geslagen. En het resultaat mag er wezen: ook het tweede dashboardkastje is af.

Op verzoek een fotootje van m'n kerstboomverlichting:



Het kleine doosje bovenin is mijn LED-tester. Die doet nu even dienst als voeding voor het geheel. Dit ding is gevoed met een 9V blokje. Dus de accu-indicatoren werken nu niet maar daarvan zullen (bij normale accuspanning) ook minimaal 2 LEDjes branden; 1 bij elk.

De volgende stap is het maken van een tweede doosje voor op de linker wielkast maar verder buiten armbereik. Daarin komt nog wat elektronica voor de achterlichten. Hiervoor was niet voldoende ruimte in het normale dashboardkastje en ook qua bedrading zou ik dan niet uitkomen. Dus daarom nog een doosje.

Alleen heb ik daarvoor nog 2 dingen nodig:
1) De clignoteur, want die moet erin
2) De maten van de Quest want het doosje moet wel passen.

Voor beide dingen ga ik morgenochtend (ik heb de eerste 3 lesuren vrij waardoor ik pas om 10.45h hoef te beginnen) naar Dronten toe. Velomobiel.nl is om 8.00h open. Dronten-Wezep is ongeveer een uurtje fietsen dus tijd zat.

Ohja, ook altijd even leuk: statistieken.

Deze 2 doosjes samen zijn 464 gram.
Volgens mij gaat dit de zwaarste Quest ooit worden. De tegenhanger van de honingraat-Quest van Hans W. ;-)

3 opmerkingen:

  1. zal je eigenlijk je quest ff moeten wegen he straks....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er keurig netjes uit... 'k heb ook electrotechniek gestudeerd (nooit wat mee gedaan, professioneel), maar zo netjes kan ik het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is niet zo'n groot probleem hoor om het heel netjes te krijgen. Ik smokkel namelijk een beetje.
    Eerst heb ik op schaal 1:1 het dashboardkastje met alle knopjes, LEDs, etc. getekend in Paintshop Pro. Hierbij heb ik een rastermaat gebruikt van 2,54mm.
    Waarom 2,54mm? Omdat elektronica met deze maten werkt. Een experimenteerprint heeft gaatjes in een vierkant raster van 2,54mm.

    Zodra ik de opzet klaar heb, teken ik (door gewoon hokjes te tellen) op een experimenteerprint wat gaatjes zwart, daar waar LEDjes, etc. moeten komen.

    Vervolgens plak ik met dubbelzijdig tape die experimenteerprint op het deksel van het doosje. Volgende stap is een dun boortje nemen (1,5mm) en daarmee in alle gaatjes boren die gemarkeerd zijn.

    Daarna de experimenteerprint weer verwijderen. Het dekseltje is dan een gatenkaas geworden met allemaal kleine gaatjes. Die doen nu dienst om de dikkere boren netjes te centreren. Wel even opletten welke boor je neemt voor welk gaatje, maar dat spreekt voor zich.

    Solderen komt later pas. De LEDjes bijvoorbeeld, die druk ik eerst in een experimenteerprint in hetzelfde patroon als de gaatjes in het deksel. Vervolgens druk ik die print met LEDs in het deksel en leg hem op de kop. Ik zorg dat LEDjes en print netjes aangedrukt zijn. Pas dan sla ik aan het solderen zodat de LEDjes allemaal netjes recht, zonder spanning op de pootjes gemonteerd worden.

    Het zijn heel wat stappen die verder op eenvoudige wijze toch een net resultaat geven.

    BeantwoordenVerwijderen