zaterdag 21 februari 2009

Wat doe je met een nieuwe fietscomputer?

De fiets is bijna klaar. De elektronica zit er allemaal in. De LED voor het alarm heeft nog een plekje gekregen op het linker dashboard. De microgolfsensor heeft een plek gekregen tegen de onderkant van de bovenkap. De bekabeling heb ik weggekit. De moertjes en boutjes heb ik voorzien van ringetjes, die nu met tweecomponentenlijm aan de moertjes en boutjes vastgelijmd zitten.

Het verlengkabeltje voor de microgolfsensor leek niet helemaal lekker te zijn, die heb ik opnieuw gemaakt met wat dikker snoer. Ik had eerst telefoonkabel gebruikt, maar dat lijkt toch wat te lichtvaardig.

Zojuist heb ik de verlichting eens buiten in het donker bekeken. Dat gaat enorm mooi. De achterlichten geven mooi licht (ik had niet anders verwacht want de uitvoering is gelijk aan die van de Versatile, alleen nu in tweevoud). De InoLED geeft een gruwelijke bak licht. Het omhoog en omlaag kantelen van de InoLED geeft een heel breed scala aan lichtbeelden. Erg prettig om afhankelijk van snelheid en zicht/weersomstandigheden de stand te kunnen aanpassen. De richtingaanwijzers zijn met hun 3W bijna verblindend in het donker. Hetzelfde kan gezegd worden voor de witte Luxeons in de neus. In de laagste stand valt er wel naar te kijken maar zodra hij één of twee standjes feller gezet wordt, zijn ook zij verblindend.
Wel een opmerking trouwens. Ik heb ergens afgelopen week een Luxeon opgeblazen. Mijn vermoeden is dat de los bungelende snoeren van de neusdoos de oorzaak zijn geweest en dat de Luxeons met z'n tweeën 12V op hun donder hebben gehad. De ene Luxeon heeft de geest gegeven maar de andere niet. Ik had nog een 1W Luxeon liggen maar die heb ik niet gebruikt. Ik had ook nog een stuk of 4 Luxeon K2 3W liggen. Dat was wel even zoeken maar na enige tijd had ik er 2 gevonden. Die hebben nu de plaats ingenomen van de 1W Luxeons. De achterliggende elektronica heb ik verder niet gewijzigd.

Maar hoe zit het met die fietscomputers?
Tja, als je mij bent, dan gaat dat als volgt:
1) Je koopt de fietscomputer die je functioneel de beste lijkt. In mijn geval de Sigma BC 1606L
2) Je koopt er ook een kadansopnemer bij
3) Je komt thuis en beseft weer dat Sigma wel mooie fietscomputers levert maar minder mooie sensoren.
4) Je pakt de schaar en knipt resoluut de sensoren er vanaf.
5) Je snuffelt op zolder rond in de 'wie wat bewaart, die heeft wat' bak en vindt een voetje van een oude fietscomputer met een véél handigere sensor eraan.
6) Wederom de schaar die één en ander van elkaar scheidt.
7) Als een echte Victor von Frankenstein ga je wat 'ledematen' van verschillende fietscomputer aan elkaar solderen.
8) Je komt tot de ontdekking dat je nog een tweede sensor nodig hebt voor de kadansopnemer. Die kan je zelf maken maar:
9) Je kan ook een cheap-ass fietscomputer kopen met móóie sensor. Bij de Halfords voor een paar euro
10) Thuis weer de schaar erin en je bent blij met die mooie sensor. Die butt-fietscomputer krijgt een ritje naar de 'wie wat bewaart, die heeft wat' bak.
11) Victor von Frankenstein voltooit zijn creatie.

Wel komisch trouwens. Die fietscomputer van de Halfords heeft ook een 'rpm'-functie. Ik denk dan aan kadans. Maar kijk je op de achterkant van die fietscomputer, dan zie ik maar twéé contactpunten. Ik vermoed dus dat die RPM van het wiel is en niet van de trapprs. Niet echt nuttig in de meeste gevallen als je het mij vraagt.

Maar goed, morgen proberen de fietscomputer af te krijgen en de top erop te kitten. Dat gaat nog een enorme k*tklus worden. Dat is het zowiezo al maar bij mij zit de neusdoos vermoedelijk gru-we-lijk in de weg. Maar goed, ik kan de neusdoos van z'n stekkers ontdoen en vervolgens aan de kant kantelen om zo ruimte te maken richting de schroefgaten. Maar dat is van later zorg.

Ochja, ook leuk: vandaag heb ik een mailtje gehad van Velomobiel.nl
Ymte waarschuwt me dat ik vermoedelijk zal schrikken van de prijs. De lak is 400 euro duurder uitgepakt.
De lak die erop zit is stiekum toch een 'pearl'-lak. Marrianne had het er al over dat ze een zalmroze gloed over mijn oranje fiets had gezien. Dat zou met parelmoer natuurlijk helemaal niet vreemd zijn.
Wel ga ik nog even contact opnemen met Kruik want dit is wel allemaal vreemd gegaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten